آغاز جشن‌ «بیشکک؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2014»
کد خبر: 1409360
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷

آغاز جشن‌ «بیشکک؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2014»

گروه بین‌الملل: مراسم افتتاحیه جشن «بیشکک؛ پایتخت فرهنگ اسلامی حوزه آسیا در سال 2014» با حضور رئیس‌جمهور قرقیزستان و دبیرکل آیسسکو در سالن اپرای بیشکک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «ISESCO»، در این مراسم عبدالعزیز عثمان التویجیری، دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)، وزیر فرهنگ قرقیزستان، معاون وزیر امور خارجه و مقامات ارشد این کشور و سفرای خارجی به همراه گروهی از شهروندان قرقیزی حضور داشتند.
جشن بیشکک بخشی از طرح ده‌ساله «پایتخت‌های فرهنگی اسلامی» سازمان آیسسکو است. این طرح در سال 2004 در مجمع وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی تنظیم شد و در قالب آن برای هر سال، 3 شهر اسلامی در سه منطقه آسیا، آفریقا و کشورهای عربی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی و برنامه‌های متنوع اسلامی در طول آن سال در آن شهرها برگزار می‌شود.
التویجیری در مراسم افتتاحیه جشن بیشکک عنوان کرد: این طرح با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و برگزاری جشن میراث فرهنگی در شهرهای اسلامی برگزار می‌شود و این شهرها براساس میزان مشارکتشان در فرهنگ، ادبیات، هنر، علم و دانش در طول تاریخ، انتخاب شده‌اند.
وی افزود: آیسسکو همواره تلاش کرده است تا جشن پایتخت فرهنگی هر شهر را به رویدادی تاریخی برای آن شهر تبدیل کند و مروج گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و ارزش‌های والای همزیستی مسالمت‌آمیز و درک متقابل باشد.
جشن «شارجه؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای عربی در سال 2014» ماه گذشته رسماً آغاز شد و جشن «اوآگادوگو؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در منطقه آفریقا در سال 2014» نیز ماه آینده آغاز می‌شود.

captcha