کد خبر: 1411237
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
معاون رسانه‌های مجازی سازمان صداو سیما عنوان کرد:

ضرورت توجه به شبکه‌های اجتماعی از سوی کشورهای اسلامی

گروه بین‌الملل: شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌هایی بسیار تأثیرگذار در دنیای امروز که نقشی هویت ساز دارند و سبک زندگی مردم به‌ویژه جوانان را هدایت می‌کنند، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، لطف‌الله سیاهکلی، معاون رسانه‌های مجازی صدا و سیما در هفتمین مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این مطلب گفت: انسان، امروز دارای دو محیط زندگی است، یکی کره زمین و دیگری کره مجازی. منظور از کره مجازی، عرصه رسانه است.
وی افزود: فناوری‌های نوین، حذف مکان و کاهش زمان را در دستور کار خود دارند، به گونه‌ای که در محیط کره زمین اگر انسان بخواهد فعلی را انجام دهد، حداقل یک ثانیه زمان خواهد برد، اما انسان در محیط رسانه می‌تواند در صدم ثانیه یا هزارم ثانیه کاری را به فعلیت برساند، یعنی در محیط رسانه به نوعی زمان بسط پیدا کرده است.
سیاهکلی گفت: در فضای رسانه و محیط مجازی باید به اصل تجمیع و تراکم توجه داشت. امروز اصل تجمیع و تراکم یک پایه قدرت است و تاکنون نیز همه اطلاعات موجود در فضای مجازی آمریکا در فضایی به اندازه سه عدد توت فرنگی قرار دارد؛ یعنی محیطی ایجاد شده که ما می‌توانیم در آن حجم وسیعی از اطلاعات را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما براساس اصل تجمیع و تراکم قادر خواهیم بود از زمان غیرخطی استفاده کنیم، گفت: ما می‌توانیم زمان را مدیریت کنیم و با بازه‌های زمانی کوچک به فعالیت بپردازیم. ما باید زیرساخت‌های تجمیع و تراکم که به عبارت دیگر همان اصل حرکت است را فراهم کنیم تا بتوانیم اصل نخست را به فعلیت برسانیم.
سیاهکلی با اشاره به مسئله مصرف نیز توضیح داد: ما باید در اصل مصرف، به نیاز، سلیقه، مطلوبیت و ذائقه مخاطب توجه کنیم و در رادیو و تلویزیون و در زمان غیرخطی نیز می‌توانیم به راحتی و با دقت بیشتری مطلوبیت‌سنجی و سلیقه‌سنجی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه امروز اصل خوداظهاری یک اصل مهم و ضروری است، گفت: امروز دنیا از اصل خوداظهاری بزرگترین بهره را می‌برد. آن‌ها براساس این اصل مخاطب را وادار می‌کند که به آن رسانه اطلاعات بدهد تا براساس آن اطلاعات، داده‌کاوی صورت بگیرد و در نتیجه به‌راحتی به شناخت مخاطب می‌رسند.
سیاهکلی گفت: بعد از اینکه رسانه توانست داده‌کاوی کند و به شناخت مخاطب برسد، رضایتمندی در مخاطب حاصل می‌شود و این رضایتمندی افزایش احساس آزادی را در برخواهد داشت.
وی افزود: امروز باید کانال‌های رادیو و تلویزیونی حالت قناتی یا چنلی را رها کنند و به سمت شبکه‌ای پیش بروند، یعنی خدمات مرتبط با این شبکه باید در اطراف آن چیده شود.
سیاهکلی عنوان کرد: بی‌بی‌سی، ده سال پیش سال پیش با مستندات خود شناخته می‌شد، اما امروز همین کانال بالای 70 الی 80 درصد از فعالیت‌های خود را مجازی کرده است، یعنی کانال بی‌بی‌سی به شبکه بی‌بی‌سی تبدیل شده است. بنابراین اگر ما نتوانیم خدمات را در کنار تلویزیون بچینیم عقب خواهیم افتاد.
وی با اشاره به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز گفت: امروز دنیا بر روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند چون این شبکه‌ها هویت‌ساز است و سبک زندگی را تعیین می‌کند.

captcha