کد خبر: 1417595
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
رئیس مرکزاسلامی انگلیس تأکید کرد:

نبود وحدت میان مسلمانان؛ از دلایل طولانی شدن غیبت امام زمان(عج)

شعب خارجی: حجت‌الاسلام شمالی طی سخنانی در مراسم جشن نیمه شعبان یکی از دلایل اصلی غیبت و طولانی شدن آن را عدم وحدت در میان مسلمانان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، مراسم جشن میلاد مهدی موعود(عج) روز جمعه، 23 خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس و آیت‌الله حاج شیخ محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و شیفتگان و منتظران آن‌حضرت برگزار شد.

در این که برنامه که شامل بخش‌های ویژه‌ای مانند مولودی‌خوانی، قرائت شعر و نمایش نماهنگ‌ها وسرودهای مذهبی بود، سخنرانان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مطالبی را در زمینه غیبت و ظهور امام عصر(عج) و فلسفه انتظار بیان کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شمالی، رئیس مرکزاسلامی انگلیس سخنانی به زبان انگلیسی ایراد کرد. وی با توجه به موضوع آخرالزمان در فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون به‌ویژه مذاهب ابراهیمی گفت: آنچه که از مفهوم آخرالزمان در اذهان تداعی می‌شود، نوعی سقوط است، سقوط اخلاقی، سقوط ارزش‌های خانوادگی و امثال آن.

وی با اشاره به اینکه در آخرالزمان برخی گناهان عادی شده و اکثریت مردم از راه رستگاری منحرف می‌شوند گفت: در این عصر اکثریت مردم مخالف و دشمن انسان‌های درستکار خواهند بود، درستکاران در اقلیت بوده و حزب شیطان اکثریت خواهد داشت. در برخی احادیث از جمله حدیثی از امام سجاد(ع) دیده می‌شود که از مؤمنین آخرالزمان بسیار تمجید شده و آن‌ها را افضل همه دوره‌ها برشمرده‌اند.
حجت‌الاسلام شمالی سپس موضوع وحدت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشکل امت‌های قبل این بود که یا حقیقت را گم می‌کردند یا از اطراف آن متفرق شده، نمی‌توانستند وحدت خود را حفظ کنند.

وی افزود: در تاریخ انبیاء و در تاریخ اسلام مثال‌های فراوانی از این نوع تفرقه وجود دارد که در آن حتی فهم قرآن باعث تفرقه شده است. به گفته این سخنران برخی افراد فقط خود را ملاک فهم قرآن دانسته و تمام فهم‌های دیگر را متهم به کفر کرده، و از آن بدتر به خود اجازه کشتن آنان را داده‌اند.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هم‌اکنون اولین وظیفه ما حفظ وحدت و سپس نشر دادن این وحدت است؛ یکی از دلایل اصلی غیبت و طولانی شدن آن عدم وحدت در میان مسلمانان است و نباید گذاشت تفاوت زبان‌ها و فرهنگ‌ها باعث ایجاد تفرقه شود.

حجت‌الاسلام شمالی افزود: بگذارید مثل جشن امروز همه فرهنگ‌ها و زبان‌ها کنار هم بنشینیم؛ یکدیگر را تحمل کنیم و به امام زمانمان این پیام را برسانیم که حاضریم برای کنار هم بودن و حفظ یگانگی از برخی راحتی‌ها بگذریم.

همچنین، آیت‌الله حاج شیخ محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی سخنان خود را به زبان عربی ارائه کرد. وی ضمن تبریک میلاد خجسته امام عصر، موضوع سخنرانی خود را سنت‌های غیبت رهبران الهی معرفی کرد و سپس به تبیین انواع غیبت و دلایل آن از دیدگاه قرآن پرداخت.
آیت الله اراکی در ادامه گفت: غیبت اولیاء و رهبران الهی  بر اساس نظر «شیخ صدوق» به سه دسته تقسیم می‌شود و غیبت فقط مختص امام زمان (عج) نبوده و پیش از آن حضرت، در سنت پیامبران و ائمه دیگر نیز دیده شده است. اولین نوع از غیبت «غیبت مکانی» است. در این غیبت رهبر الهی به دلیل همراهی نکردن مردم و بدتر از آن به دلیل دشمنی مردم با تعالیم الهی از آن مکان هجرت کرده و به معنای دیگر غیبت مکانی می‌کند. غیبت مکانی را طبق آیات قرآن در سنت حضرت ابراهیم و سپس پیامبر اسلام (ص) می توان مشاهده کرد.

آیت‌الله اراکی در ادامه افزود: نوع دیگر غیبت «غیبت تجمید» یا غیبت تعلیق است؛ گاه ولی خدا و رهبر الهی به دلیل برخی موانع از جمله نداشتن یاور و ناصر، پاره‌ای از وظایف رهبری را معلق می‌کند؛ به عنوان مثال برخی از این رهبران در مدت رهبری خود احکام مربوط به قتال و جهاد را معلق کرده‌اند.
وی نوع سوم از غیبت را «غیبت زمانی» معرفی کرد و گفت: در این نوع غیبت رهبر الهی به دلایل مختلف به طور کلی از مردم یک عصر و آن هم تا زمانی نامشخص غایب می‌شود. نمونه قرآنی آن را می‌توان در غیبت حضرت عیسی(ع) دید که پس از معراج به آسمان اکنون از دید همه غایب است، غیبت حضرت عیسی و سپس بازگشت او به زمین موضوعی است که به اعتقاد همه فرق و مذاهب اسلامی مسلم و مورد قبول همه است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی سپس با توجه به آیات قرآن اظهار کرد: دلیل غیبت در همه انواع آن ناشکری مردم نسبت به نعمت رهبری است؛ به عنوان نمونه در (آیه 7 سوره ابراهیم) که می‌فرماید: «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ ۖ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ؛ و چنین بود که پروردگارتان اعلام داشت که اگر شکر کنید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران بورزید (بدانید که) عذاب من سخت و سنگین است.»

وی در پایان گفت: با توجه به این آیه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که علت اصلی غیبت کفران نعمت بوده و به همین دلیل است که خداوند نعمت رهبری الهی را از برخی امت‌ها گرفته و آن‌ها را از دسترسی به رهبری محروم می‌کند.

captcha