کد خبر: 1418021
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
در قالب یک نشست؛

وحدت مذاهب و انقلاب اسلامی ایران در ژاپن تبیین شد

شعب خارجی: در نشست دانشجویان ژاپنی با رایزن فرهنگی ایران در توکیو، وحدت مذاهب اسلامی و انقلاب اسلامی ایران تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، تعدادی از دانشجویان کالج زبان توکیو، برای انجام تحقیقات و برگزاری جلسه‌ پرسش و پاسخ در حوزه‌های مختلف اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، در رایزنی فرهنگی ایران در توکیو حاضر شدند.

برخی از این دانشجویان فعال در حوزه‌ ایران‌شناسی، پیش از این برای شرکت در سمینار «حافظ‌‌‌‌‌‌‌ شناسی»‌ رایزنی دعوت شده بودند و در آن جلسه از رایزن فرهنگی درخواست برگزاری یک جلسه‌ پرسش و پاسخ را داده بودند.

رضا یوسفی، رایزن فرهنگی ایران در توکیو، خطاب به چهار دانشجوی دختر علاقه‌مند به فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی، موضوع کمبود اطلاعات مردم ژاپن از ایران و ریشه‌های آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی گفت: علت اصلی این خلأ، نبود خبر درباره‌ ایران در رسانه‌های جمعی ژاپن است. اگر هم خبری باشد، سیاه‌نمایی است. البته اخیرا‌ً این سیاه‌نمایی‌ها کاهش پیدا کرده است و مطالب بهتری در مورد ایران در رسانه‌های جمعی ژاپن ارائه می‌شود.

در ادامه، یوسفی به پرسش‌های مختلف دانشجویان ژاپنی درباره‌ اسلام، مذاهب اسلامی، تشیع، مذاهب سنی و مذاهب مختلف ساختگی انگلیسی مثل «بهائیت» در تشیع و وهابیت در میان اهل تسنن پاسخ و در خصوص دشمنی آمریکا با ایران و ریشه‌های آن پس از ظهور انقلاب اسلامی در ایران توضیحاتی ارائه داد.

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن، به دلایل شکل‌گیری گروه «القاعده» به کمک سازمان «سیا» برای مبارزه با حضور ارتش شوروی در افغانستان و روند تبدیل شدن آن به گروه طالبان و سایر گروه‌های سلفی و تکفیری اشاره کرد.

وی گفت: آمریکا بعد از ناامید شدن از نابود کردن انقلاب اسلامی ایران، درصدد برآمد که با ایجاد گروه‌های تندرو تحت نام مقدس اسلام، چهره‌ انقلاب اسلامی را وارونه و سیاه نشان دهد تا مانعی در راه گسترش این حرکت عظیم اسلامی قرار دهد. هدف از ایجاد گروه‌های تندرو اسلامی ساخته و پرداخته شده از طرف آمریکا و حمایت‌شده توسط سرمایه‌ عربستان سعودی، جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی بوده است.

یوسفی در ادامه افزود: این گروه‌های خشن معتقدند که غیر از خودشان، تمامی گروه‌های اسلامی منحرف و پیروان سایر ادیان نیز کافر و ریختن خون آنها مجاز است. در صورتی که در زمان حضرت محمد(ص) در مرکز حکومت ایشان، مسیحیان و یهودیان در صلح و آرامش زندگی می‌کردند. در ایران نیز، سالیان دراز است که مسلمانان شیعی و سنی و پیروان سایر مذاهب در کنار هم زندگی می‌کنند و هیچ دشمنی با یکدیگر نداشته و ندارند. حتی مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ایران دارای نمایندگان خود هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که جوانان ایرانی چگونه در زمان جنگ جان خویش را فدای کشور خود می‌کردند گفت: شبیه فداکاری جوانان ژاپنی در زمان جنگ جهانی که با هواپیماها، خود را به کشتی‌های جنگی آمریکایی می‌زدند که به آن «کامی کازه» گفته می‌شد. اما جوانان ایرانی از دو فرهنگ ملی و اسلامی برخوردار بودند. ایرانیان در طول تاریخ، موحد و به خدای واحد اعقتاد داشته‌اند. در حالی که مردم ژاپن به خدایان متعدد معتقدند. بعد از ورود اسلام به ایران و پذیرش اسلام از طرف مردم ایران مردم صاحب دو فرهنگ شدند، فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی. بنابراین در زمان‌هایی که کشور ایران مورد حملات دشمنان قرار می‌گرفت، مردم ایران با انگیزه‌های الهی و ملی به دفع آن‌ها می‌پرداختند.

رایزن فرهنگی ایران در توکیو، در حالی‌که دو جلد کتاب نفیس به زبان انگلیسی از انتشارات مرکز فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در مورد پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی به این گروه هدیه می‌داد، درباره‌ جایگاه علوم مختلف مانند؛ نانو، بایو و داروهای جدید و جایگاه اول علمی ایران در منطقه و جایگاه نوزدهم در جهان توضیحاتی ارائه داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره‌ روابط ایران و ژاپن گفت: دو ملت ایران و ژاپن در طور تاریخ هیچ مشکلی با هم نداشته‌اند و هیچ‌گاه تنشی بین آنها وجود نداشته است. حتی در دوران «میجی»، هم‌زمان با دوران قاجار در ایران، ارتباطات فرهنگی و سیاسی البته در حد پایین بین این دو کشور وجود داشته است.

یوسفی، در پایان گفت: کالاها و روابط فرهنگی ایران و ژاپن از طریق جاده ابریشم مبادله می‌شده است. مردم ایران بعد از شکست در جنگ با روسیه، از پیروزی ژاپن در مصاف با روس‌ها ابراز خوشحالی می‌کردند و به امپراطور «میکادو»، امپراطور وقت ژاپن پیام تبریک می‌فرستادند.

captcha