از پیشنهاد تشکیل شورای مذهبی تا درخواست برای سفر روحانی به قم
کد خبر: 1433695
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
گزارشی از ضیافت افطار رئیس‌جمهور؛

از پیشنهاد تشکیل شورای مذهبی تا درخواست برای سفر روحانی به قم

گروه سیاسی: در ضیافت افطار رئیس‌جمهور پیشنهاداتی مبنی بر افزایش ارتباط دولت با علما و مراجع و تشکیل شورای دینی برای بررسی مسائل جهانی مرتبط با حوزه دین مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ضیافت افطار رئیس‌جمهور با برخی علما و روحانیون روز گذشته، یک‌شنبه، 4 مردادماه در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد؛ در این نشست برخی از ائمه جمعه کشور، اعضای خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و روحانیونی از سه قوه حضور داشتند.
این ضیافت با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد و در ادامه قصری‌زاده، از قاریان برجسته کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. اجرای برنامه نیز بر عهده نجم‌الدین شریعتی از مجریان سیمای جمهوری اسلامی بود.
در این ضیافت، ابتدا چهار نفر از مدعوین در سخنانی دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را در مورد اوضاع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کردند و پس از آنها حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مطالب خود را در مورد نقش و رسالت روحانیون در جامعه و همچنین مسئله غزه ایراد کرد.
آیت‌الله عباس مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری اولین نفری بود که در سالن شهید بهشتی سخنرانی کرد. وی در ابتدا با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان، پشت سرگذاشتن این ماه را در آرامش و امنیت از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و اوضاع کشورهای مسلمان منطقه طی روزهای گذشته را متذکر شد.
وی به ذکر خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت و به تأکیدات ایشان مبنی بر اسلامی شدن رفتار و عملکرد سه قوه اشاره کرد و افزود: اسلامیت است که این جایگاه را به نظام ما ارزانی داده و وظیفه ماست که از آن حفاظت کنیم.
وی ابزار حفاظت از این نظام را پیاده کردن ارزش‌های اسلامی عنوان کرد و گفت: این ارزش‌ها باید در نظام ما تبلور داشته باشد به گونه‌ای که مشخص باشد، در این جامعه نظام اسلامی حاکم است و در هر جایی نماینده‌ای از ایران حضور پیدا می‌کند، اسلام و ارزش‌های اسلامی تبلور داشته باشد.
وی استفاده از نظرات و آرای علما و روحانیون را نیز در حفظ اسلامیت نظام ضروری دانست و اظهار کرد: حفظ جایگاه روحانیت اسلامیت نظام را تضمین می‌کند و امیدواریم رئیس‌جمهور که خود واقعاً یک روحانی است ارتباط خود را با حوزه‌های علمیه و علما بیشتر کند.
وی از رئیس‌جمهور خواست با سفر به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، علما و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه در جریان دغدغه‌ها ومطالب آنان در مورد مسائل مختلف کشور قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی دومین سخنران این ضیافت بود. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ابتدا به دستاوردهای ماه مبارک رمضان اشاره کرد. به گفته تقوی، قرارگرفتن نام در لیست سعادتمندان، پیوندخوردن با شهدا، رسیدن به ایقان و یقین و موافقت و همراهی با نیکان و ابرار و دوری از اشرار از جمله دستاوردهای ماه مبارک رمضان است.
وی در ادامه سخنان خود از همراهی و حمایت 800 امام جمعه کشور از سیاست‌های دولت سخن گفت و افزود: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب سیاست‌های ائمه جمعه حمایت از دولت یازدهم بوده و نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه در دستور کار ائمه جمعه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: از عمق جان می‌خواهیم دولت یازدهم موفق باشد، چرا که موفقیت این دولت را موفقیت نظام می‌دانیم؛ همچنین به دلیل اینکه رئیس‌جمهور یک روحانی است، بنابراین موفقیت ایشان، به موفقیت این قشر نیز کمک خواهد کرد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بخشی از سخنان خود را نیز به مسائل فرهنگی و  ضرورت حمایت از امور فرهنگی اختصاص داد و از رئیس‌جمهور خواست تا به مسئولان فرهنگی کشور توصیه کند مواضع و تذکرات رهبری را در مورد مسائل فرهنگی شناسایی کرده و رعایت کنند.
وی در پایان سخنان خود دوری از حاشیه‌ها و عدم پاسخ‌گویی دولت به مسائل حاشیه‌ساز را از رئیس قوه مجریه خواستار شد.
سومین ناطق این نشست، حجت‌الاسلام داود فیرحی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بود. بروز دو پدیده همزمان و متناقض موضوع سخنان حجت‌الاسلام فیرحی بود؛ یعنی مسئله ورود دین به سیاست و ظهور پدیده افراط گرایی و خشونت‌های مذهبی.
از نظر فیرحی، قرارگرفتن ایران در کانون توجهات جهانیان پیامد وقوع این دو پدیده است. وی در این رابطه اظهار کرد: رسانه‌های جهان نگاهشان به ایران است تا ببینند در چنین وضعیتی از دولت و نظام جمهوری اسلامی چه پیامی مخابره می‌شود.
وی با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای تشکیل کنفرانس‌هایی با موضوع «جهان علیه خشونت» به رئیس‌جمهور پیشنهاد داد، در کنار تشکیل شوراهای تخصصی با موضوعات مختلف، شورایی را نیز با حضور مشاوران مذهبی در کنار دولت تشکیل دهد تا مسائل جهانی مرتبط با دین و مذهب را بررسی کرده و پاسخ دهد.
وی تأکید کرد: با تشکیل چنین شورایی متشکل از دین پژوهان، امکان به روز کردن دیدگاه‌ها بیشتر خواهد شد و رئیس‌جمهور نیز یک بانک فکری مذهبی و اجتماعی در کنار خود خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم شجاعی از وعاظ شهیر تهران آخرین سخنران این ضیافت، پیش از سخنان رئیس‌جمهور بود. وی با اشاره به مشکلات و معضلات موجود در ایران، منطقه و جهان، امید داشتن به خدا را اصلی‌ترین راه حل برای برون‌رفت از این مشکلات عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی نیز در پایان این نشست به رسالت‌های روحانیون اشاره کرد و گفت: امروز رسالت روحانیون در جامعه سنگین‌تر از گذشته است، چرا که اگر در دوران پیروزی انقلاب اسلامی رسالت روحانیت تبلیغ دین و حل معضلات مردم بود، اما امروز رسالت روحانیت، اداره کشور و حمایت از حاکمیت و حکومت است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در رأس دولت چه یک روحانی باشد، چه یک غیر روحانی قرار گیرد، بار مسئولیت حکومت اسلامی از نگاه مردم بر دوش روحانیت است چرا که در رأس نظام ولایت فقیه قرار گرفته و قوانین کشور نیز از گلوگاه شورای نگهبان عبور می‌کند.
حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقاومت و ایستادگی مردم غزه در برابر حملات رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: این روحیه از آثار انقلاب اسلامی، نفس‌های گرم امام خمینی(ره) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تقویت روحیه مردم غزه برای مقاومت اظهار کرد: برای اولین بار است که موشک‌های غزه به پایتخت رژیم صهیونیستی اصابت می‌کند و فرودگاه بنگورین تعطیل و پروازهای آن لغو می‌شود؛ این مسائل در حالی است که هزار نفر از مردم غزه طی 20 روز گذشته کشته شده‌اند.
پس از سخنان رئیس‌جمهور، نماز مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام روحانی اقامه شد و مدعوین در ضیافت افطار رئیس‌جمهور حضور یافتند.

captcha