اجلاس شانزدهم خبرگان رهبری و دیدار اعضا با رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 1446421
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

اجلاس شانزدهم خبرگان رهبری و دیدار اعضا با رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی: برگزاری سومین نشست خبری رئیس‌ جمهور، برگزاری شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری و دیدار آنها با رهبر معظم انقلاب و نیز دیدار رئیس مجلس با علمای قم از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته اخیر بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهمترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

برگزاری نخستین جشنواره شهید رجایی در دولت تدبیر و امید

نخستین جشنواره شهید رجایی در دولت تدبیر و امید  روز شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در این جشنواره که در آخرین روز از هفته دولت و با هدف تجلیل از کارمندان و مدیران نمونه کشوری برگزار شد حجت الاسلام  روحانی از محمد جواد ظریف، حسن قاضی زاده هاشمی و بیژن نامدار زنگنه،  وزیران وزارت‌خانه‌های امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نفت تجلیل کرد.
رئیس‌جمهور در این مراسم با بیان این که رسالت بس سنگینی بر دوش سربازان خط مقدم دیپلماسی گذاشته‌ایم، گفت: تحریم، ظلم و تجاوز به حقوق یک ملت است و ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوزگران را سرجای خود بنشانیم و نگذاریم تجاوز نسبت به این ملت و کشور ادامه یابد یا تکرار شود.
روحانی در ادامه سخنان خود به معضل بخش سلامت کشور اشاره کرد و افزود: طرح تحول سلامت بار سنگینی بود و دکتر قاضی زاده هاشمی و همکارانش این بار را بر دوش گرفتند.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: از یک طرف دنیا فروش نفت ما را تحریم کرده بود که هنوز هم درآن شرایط تحریم هستیم، از طرف دیگر ظرفیت‌های تولید هم پایین آمده بود.
روحانی با بیان این که وقتی نفت را که نمی‌توانیم بفروشیم چه دلیلی دارد این همه تلاش برای افزایش ظرفیت کنیم، افزود: متاسفانه ظرفیت هم پایین آمده بود، مشکل سوم این بود که منابع مشترک ما را دیگران بردند، می‌بردند و ما هم تماشا می‌کردیم.
وی یادآور شد: البته مشکل مالی، فناوری و حضور نیافتن شرکت‌های خارجی همه دست به دست هم دادند که البته هنوز هم مشکلات سرجایش است و تمام نشده است،لازم بود چند کار فوری انجام شود.
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: نخست این که بتوانیم نفت را سالم بفروشیم نه این که به آقایی بدهیم که نفت را بفروشد و پول آن را بردارد و متوجه نشویم، دو میلیارد، 2 میلیارد و600 میلیون دلار پول مردم کجا است و چه شد؟ البته قوه قضاییه پیگیر موضوع است و آن آقا هم زندان است که امیدواریم پول به بیت المال بازگردد.
روحانی ادامه داد: مهم این بود که بتوانیم نفت را بیش از حدی که قدرت‌های استکباری به ما تحمیل کرده بودند سالم بفروشیم و حساب شده که در‌این زمینه قدم‌های خوبی برداشتیم.

دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با علمای قم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه با مراجع تقلید، آیات عظام و علمای قم دیدار و گفت‌‌گو کرد.
لاریجانی در دیدار با ایات عظام صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی گزارشی را از آخرین وضعیت اقتصادی کشور، اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع تولید و موضوعات داخلی و بین المللی ارائه کرد.

برگزاری سومین نشست خبری رئیس‌جمهور

سومین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین روحانی عصر شنبه همزمان با آخرین روز هفته دولت برگزار شد.
در این نشست پس از سخنرانی رئیس‌جمهور، خبرنگاران داخلی و خارجی سرالات خود را از رئیس‌جمهور پرسیدند.
مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور عبارتست از: 
- نسبت به حسن نیت آمریکا تردید وجود دارد
- به نتیجه مذاکرات هسته‌ای بدبین نیستم
- مذاکرات هسته‌ای به سطح سران افزایش نمی‌یابد
- تحریم‌های اخیر آمریکا مخالف توافق ژنو است
- برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم
- اکثریت مردم و دولت درمقابل تخریب می‌ایستند
- سرعت بیشتر اینترنت را شاهد خواهیم بود
- تورم تا پایان93 به کمتر از 20 درصد می‌رسد
- شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم
- بار مردم را در زمینه بخش درمان کاهش می‌دهیم
- هیچ گروهی حق ندارد در زمینه فرهنگی خودسر عمل کند
- تحریم‌ها را با افتخار دور می‌زنیم
- همه نکات رهبر معظم انقلاب را اجرا و عملیاتی می‌کنیم
- مبنای دولت اضافه کردن پهنای باند است
- برنامه‌ای برای همکاری با آمریکایی‌ها در زمینه مبارزه با تروریست‌ها نداریم
- استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد
- رسانه ملی واقعا دولت را کمک کند
- دولت خودش را نیازمند نقد دلسوزانه می‌داند

نظر ظریف نسبت به تحریم‌های اخیر آمریکا

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با ارکی تیومیویا، وزیر امور خارجه فنلاند با بیان این که تحریم‌های جدید شرایط را برای رسیدن به توافق دشوار می‌کند، گفت: اگر از خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده شود، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.
وی درباره واکنش‌های ایران در برابر این تحریم‌ها تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا برای راضی کردن گروه‌های فشاری است که با هر توافقی مخالف هستند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: طرف آمریکایی با توسل به برخی ملاحظات فنی و ریزه کاری‌ها، تلاش می‌کند اقدامات خود را توجیه کند، اگر قرار باشد از این شیوه‌ها استفاده کنند ایران هم می‌تواند با توسل به برخی ریزه کاری‌های فنی از توافق ژنو اقداماتی انجام دهد که خوشایند طرف مقابل نباشد.
ظریف تصریح کرد: ما نیازی به برطرف کردن نگرانی افرادی که خواهان توافق هستند، نداریم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب در مذاکرات جدی است.

درگذشت نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری

آیت الله سیدصابر جباری، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر یکشنبه شب در سن 76 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت.
وی از مدت‌ها قبل از بیماری خونی و کلیوی رنج می‌برد و مدت‌ها تحت نظر پزشکان تحت درمان و معالجه قرار داشت.
آیت الله جباری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان امام جمعه بهشهر انتخاب شد و تاکنون نیز بدون وقفه این فریضه سیاسی - عبادی را اقامه کرده بود؛ آخرین نماز جمعه وی هفتم شهریور ماه اقامه شد.

برگزاری اجلاس روز جهانی مسجد با حضور رئیس‌جمهور

اجلاس روز جهانی مسجد روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
در این اجلاس از 17 نفر از مسجدیاران تجلیل و از بانک ایده‌های مسجد و چند جلد کتاب با موضوع مسجد رونمایی شد.
رئیس‌جمهور در این اجلاس تاکید کرد که روحانیت وظیفه و رسالتی بس سنگینی را بر دوش داشت که امروز این رسالت سخت‌تر و سنگین‌تر شده است.
روحانی افزود: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش کشید و با راهبری‌های امام عزیز و بزرگوار (ره) انقلاب را پیروز کرد.
روحانی از قبله گاه اول مسلمین و مسجد الاقصی که تحت سلطه شروران و تجاوزگران است، یاد کرد و اظهار کرد: مسجد و روحانیت همواره دو عنوان و مفهومی بوده‌اند که در کنار هم دیده می‌شدند و می‌شوند.
رییس جمهوری همچنین گفت: می‌گویند و راست هم می‌گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم بر حذر داشت، نسل جوان را باید از هوای مسموم برحذر داشت، اما چه کنیم هوا آن چنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر آن آلودگی ایستاد، ما هوا را کاری نمی‌توانیم کنیم.
روحانی ادامه داد: فضای عالم امروز از وسایل ارتباطی جدید پُر شده است، یک روزی بود که یک مؤمنی در خانه‌اش رادیویی داشت آن را در قفسه‌ای می گذاشت و در آن را قفل می‌کرد و کلید را در جیب می‌گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید استفاده کنند، استفاده نکنند. خود که از مغازه به خانه می‌آمد در موقع اخبار، رادیو را روشن می‌کرد و دوباره در آن کمد می‌گذاشت و در آن را قفل می‌کرد.
وی گفت: فکر می‌کنم که دیگر از آن دوران عبور کردیم، امروز نه کمدی و نه قفلی وجود دارد و حال اگر کلید هم وجود دارد....، دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته، اگر امروز هم به نسل دوم تلفن همراه نرویم و صبر و تامل کنیم، فردا خواهیم رفت، فردا نرویم، پس فردا خواهیم رفت.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت در زمینه فرهنگ البته وظایفی را بر دوش دارد، اما بار اصلی فرهنگ بر دوش روحانیت، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ است، آنها بار اصلی را بردوش دارند و دولت هم کمک و یاری می‌کند.
روحانی تاکید کرد: حتما دولت در فهم مسایل دینی و فرهنگی به اندازه عالمان حوزه و دانشگاه و فرهیختگان آشنایی ندارد. حتما نسبت به احکام و موازین دین باید از حوزه و مراجع و اندیشمندان استفاده کند. حتما در بسیاری از علوم و فنون دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشتاز هستند و دولت باید یاری و کمک کند.
وی یادآور شد: اما در عین حال بار اصلی فهم و تبیین دین در دنیای امروز با شرایط امروز بر دوش روحانیت است.

دیدار ظریف و اشتون درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون، سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5روز دوشنبه در بروکسل درباره مذاکرات هسته ای گفت‌وگو کردند.
دو طرف ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، پیرامون جدول زمانی این گفت‌‌وگوها در ماه جاری و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی سال جاری سازمان ملل متحد تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار با ارزیابی روند مذاکرات هسته‌ای، درباره نحوه پیگیری مذاکرات جامع ایران با گروه 1 + 5 برای دستیابی به توافق جامع گفت‌و‌گو کردند.

آغاز به کار شانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری

شانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری  روز سه‌شنبه در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
ریاست این اجلاس را آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، نائب رییس اول مجلس خبرگان رهبری برعهده داشت.
در روز اول اجلاس محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارایه گزارش در زمینه مسایل و مشکلات فرهنگی حضور پیدا کرد.
همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در روز دوم اجلاس مجلس خبرگان سخنرانی کرد.
پس از نطق پیش از دستور اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز، کمیته تدوین بیانیه پایانی خبرگان تشکیل شد که این کمیته نظرات اعضا درباره بیانیه را دریافت و جمع بندی کرد و محورهای بیانیه پس از رای اعضا، تدوین شد.

علی لاریجانی: بسیج صرفا یک فریاد و صدای بلند نیست

علی لاریجانی روز سه شنبه در نخستین گردهمایی روابط عمومی بسیج سراسر کشور اظهار کرد: بسیج صرفا یک فریاد و صدای بلند نیست بلکه فریاد همراه با ایستادگی، فداکاری و مسئولیت است.
وی افزود: بسیج به رکن مهم در استقامت ملی کشور تبدیل شده است، بدون بسیج، هیمنه انقلاب نمی تواند ظهور کند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما در عرصه بین‌المللی با چندین مصاف رو به رو هستیم که با کارهای تاکتیکی قابل حل نیست، یک گوشه آن مسئله هسته ای است و وجوه دیگری هم ذیل آن وجود دارد، از جمله اینکه غربی‌ها نگاه ریب‌آمیزی به نقش ایران در منطقه و الهام‌بخشی انقلاب دارند و آن را ذیل مسئله هسته‌ای دنبال می‌کنند.
لاریجانی گفت: انقلاب اسلامی الهاماتی در منطقه به وجود آورده که استکبار به انواع مختلف می‌خواهد با آن مبارزه کنند. انقلاب اسلامی جریانی زنده، پرحیات و مسئولیت‌شناس است که نمی‌خواهد ناامنی در منطقه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام خاتمی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت سید احمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری اقامه می‌شود.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت به مناسبت هفته حج پیش از خطبه‌ها به سخنرانی خواهد پرداخت.

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب

در ششمین روز هفته نیز اعضای خبرگان رهبری با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب، با آرمان‎های امام راحل تجدید میثاق کردند و سپس به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند.

ا ارائه تحلیلی جامع از شرایط جهان، منطقه و کشور و نشانه های شکل گیری «نظم جدید» در دنیا، به تبیین علل اصلی متزلزل شدن پایه های «فکری و عملی» تسلط غرب و نظم کنونی جهان پرداختند و تأکید کردند: در این برهه حساس مهمترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش آفرینی در فرایند شکل گیری نظم جدید جهانی است که این افزایش اقتدار مبتنی بر سه پایه اصلی «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فرهنگ» است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کردند: وحدت و همدلی نیاز اساسی کشور است و وظیفه همه، حمایت از دولت و دستگاههای اجرایی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این دیدار با تجلیل از شخصیت بسیار ارزنده آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، برای شفای عاجل ایشان دعا و ضمن گرامیداشت یادِ نمایندگانی که در ماههای اخیر به رحمت حق رفته اند،  همگان را به بهره گیری از برکات ماه ذی القعده به عنوان ماه توبه و بازگشت به خداوند متعال توصیه کردند.

ایشان سپس به بیان عوامل به چالش کشیده شدن پایه «اقتدار نظامی و سیاسی» غرب پرداختند و گفتند: مهمترین عامل در تزلزل این اقتدار، برپایی یک نظام مبتنی بر تفکرات اسلامی و حرکت انقلابی در ایران، به عنوان یکی از مناطق بشدت تحت نفوذ امریکا، بود که این نظام در مقابل حملات گوناگون و متنوع سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی غرب، نه تنها از بین نرفت بلکه اکنون مقتدرتر نیز شده است.
رهبر انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را یک نظام مقتدر و در عین حال مظلوم خواندند و افزودند: ایستادگی هشت ساله ملت ایران در دفاع مقدس، موضوع کوچکی نیست زیرا نشان داد که توانایی های نظامی و امنیتی قدرتهای مسلط، قادر نیستند از ایستادگی یک ملت بکاهند.
حضرت آیت الله خامنه ای حوادث منطقه از جمله جنگ 33 روزه لبنان، جنگ های 22 روزه و هشت روزه غزه و جنگ اخیر 50 روزه در غزه را از مسائل تأثیر گذار در تزلزل اقتدار نظامی و سیاسی غرب دانستند و تأکید کردند: جنگ اخیر در غزه نمونه ای معجزه آسا است زیرا ایستادگی مردم در یک منطقه کوچک و محدود، موجب شد تا رژیم صهیونیستی که نماد قدرت غرب در منطقه است به زانو در بیاید و مردم غزه با وجود اصرار رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس ، آن را تا برآورده شدن شروط خود نپذیرفتند.

 

captcha