کد خبر: 1447058
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه فرهنگ دینی و مطالعات دینی فرهنگ

گروه دانشگاه: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از پایان‌نامه‌های حوزه مطالعات دینی فرهنگ و حوزه هنرهای سنتی ـ اسلامی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این پژوهشگاه از پایان‌نامه‌های دوره‌‌های تحصیلات تکمیلی که در حوزه فرهنگ و هنر پژوهش شده باشند، حمایت می‌کند که از جمله محورهای مورد حمایت پایان‌نامه‌های حوزه مطالعات دینی فرهنگ، حوزه هنرهای سنتی ـ اسلامی و پایان‌نامه‌های با موضوعات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نماز، ایثار و شهادت است.
بنا بر این گزارش، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای وظایف و مأموریت‌های خود و بر اساس دستور‌العمل مصوب شورای پژوهشی پژوهشگاه از پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی که در حوزه‌های «ارتباطات فرهنگی بین‌الملل»،‌ «مطالعات راهبردی فرهنگ»، «هنر و رسانه»، «افکارسنجی و رصد فرهنگی»، «مطالعات دینی فرهنگ» و «هنرهای سنتی- اسلامی» پژوهش شده باشند حمایت می‌کند.
این پژوهشگاه همچنین از پایان‌نامه‌هایی که با موضوعات مرتبط با حضرت‌ امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نماز، ایثار و شهادت تحقیق شده باشند حمایت می‌کند.
فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.
موضوعات تفصیلی حمایت از پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این شرح است:
موضوعات مورد حمایت:
الف) حضرت‌ امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نماز، ایثار و شهادت
ب) حوزه ارتباطات فرهنگی بین‌الملل
1. دیپلماسی فرهنگی 2. روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 3. جنگ نرم و ایران‌هراسی 4.  ایران و سازمان‌های فرهنگی بین‌الملل  5. ایران و نهادها و موسسات فرهنگی بین‌الملل 6.ایران و سازمان‌های فرهنگی مردم‌نهاد بین‌المللی7. اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی 8.سیاستگذاری فرهنگی در جهان اسلام 9.تعامل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام و مسلمانان 10. هویت فرهنگی در جهان اسلام

ج) حوزه مطالعات راهبردی فرهنگ
1.  تقویت حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  2.  جهت‌دهی جریانات سیاسی به قانون‌پذیری و پایبندی به اصول اخلاقی
3.  نقش سرمایه‌های اجتماعی در توسعه پایدار 4.  مالکیت فکری 5.  جریان‌های فرهنگی فکری جهان اسلام
د) حوزه هنر و رسانه
1. سیاستگذاری و مدیریت ارتباطات و رسانه‏های جدید 2. فیلترینگ و نظارت بر رسانه‏های جدید و چالش‏های این حوزه در ایران 3. آینده‏نگری رسانه‏ها و مصرف رسانه‏ای 4. نقش رسانه‏های نوین در تقویت اعتماد، سرمایه اجتماعی، گسترش گفتمان اعتدال و .....  5. الگوهای استفاده رسانه‏های نوین و خانواده 6. نقش رسانه‏ها در تحقق و نهادینه‏سازی اقتصاد مقاومتی 7. ارتباطات در کارزارهای سیاسی 8. سیاستگذاری سینما و تلویزیون در ایران در فضای نوین رسانه‏ای 9. کارکردهای فرهنگی و اجتماعی سینما در ترویج اخلاق، امید و نشاط اجتماعی 10. تاثیر تلویزیون و شبکه‏های تلویزیونی ماهواره‏ای بر سبک زندگی 11. مسائل سینمای ایران در حیطه تولید، نمایش، آموزش، توزیع، بازنمایی، فناوری و.... 12. مطالعات ادبی و هنری درباره سبک زندگی مبتنی بر هویت دینی و ملی متناسب با شرایط ایران معاصر 13. انجمن‏ها و نهادهای مردم‏نهاد در حوزه‏های فعال در عرصه هنر ایران 14. شناخت زیرساخت‏های تولید، توزیع و فروش محصولات هنری در سطوح ملی، محلی و جهانی      15. توسعه هنرها و صنایع بومی، محلی و روستایی و فراهم‏سازی زمینه‏های عرضه و فروش آنها.
ه) حوزه افکارسنجی و رصد فرهنگی
1. سبک زندگی 2. رسانه و فرهنگ 3. رسانه‌های جدید 4. هویت 5. فرهنگ کتابخوانی 6. شیوه‌های رصد فرهنگی اجتماع 7. ارزیابی آمارهای فرهنگی 8. اقتصاد و فرهنگ 9. تجمل‌گرایی 10. پیوست فرهنگی 11. مصرف کالاهای فرهنگی 12. فرهنگ و سلامت 13.  خرده فرهنگ 14. امنیت اجتماعی 15. امنیت فرهنگی
و) حوزه مطالعات دینی فرهنگ
1. جهاد فرهنگی 2. جهاد اقتصادی 3. اخلاق اجتماعی 4. عقلانیت در منظومه معارف دینی 5. سیاستگذاری فرهنگی آموزه‏های دینی 6. نگاه ارتباطی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر 7. نحوه بازنمایی مطلوب اقوام اقلیت‏های دینی زنان در رسانه‏ها با تأکید بر آموزه‏های دینی 8. نگاه انتقادی به نظریه‏های ارتباطی با رویکردی دینی 9. تبیین نقش‏های اجتماعی زنان موثر در صدر اسلام به منظور ارائه الگوی مطلوب جایگاه و نقش زنان در جهان امروز 10. اندیشه ارتباطی علمای اسلامی 11.چالشها در زمینه مواجهه کودکان و نوجوان با رسانه های دیجیتال و غیردیجیتال از جمله در خصوص تربیت دینی کودکان و نوجوانان 12.بازنمایی سبک زندگی دبینداران در سینما 13. سیاستگذاری رسانه‏ای در جهت ترویج اندیشه دینی 14. فقه ارتباطات (چیستی، حدود و ثغور مباحث، مسائل مطرح در این حوزه، تبیین جایگاه و نقش فقه در زمینه ارتباطات و...) 15. رویکردهای ارتباطی عرفان‏های نوظهور 16. مبانی نظری هنر دینی (ناظر به کارکرد) 17. بررسی دیدگاه‏ها در باب چیستی هنر دینی 18 .مطالعات کاربردی در حوزه هنر دینی 19 .نیازسنجی پژوهش در حوزه هنر دینی 20. بررسی مصادیق هنر دینی 21. بررسی مبانی نظری مهدویت ناظر به راهبردها و کاربردها 22. رصد و پایش نگرش اقشار مختلف جامعه در قبال معارف مهدوی 23. نیازسنجی پژوهش در حوزه معارف مهدوی 24. شناسایی و بازسازی جریان‏های فکری داخلی و بین‏الملل در باب آخرالزمان و آسیب‏شناسی آنها 25. مطالعات کاربردی مهدوی (نحوه ترویج و تبلیغ و انتقال معارف مهدوی و....)
ز) حوزه هنرهای سنتی ـ  اسلامی
1. شناخت، معرفی و تحلیل ارزش‏های فرهنگی، هنری در آثار معماری و شهرسازی اسلامی ایران 2. ارائه راهکار برای رسیدن به الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی ایران 3. راهکارهای افزایش دانش جامعه نسبت به ارزش‏های معماری اسلامی ایران 4. ارائه راهکارهای حفاظت، مرمت و توسعه آثار معماری اسلامی ایران   5. معماری اسلامی ایران و اصول هندسه ایرانی 6. اقتصاد و هنرهای سنتی 7.  هنرهای سنتی و گسترش ارزش‏ها و مفاهیم اسلامی 8. نمادهای شیعی در هنرهای سنتی 9. تبیین وجوه هنری و فرهنگی مفاخر هنرهای سنتی 10. نگارگری (مکاتب و معاصر) 11. هنر گل و مرغ 12. هنر کتابت و خوشنویسی 13. هنرهای سنتی و اسلامی به لحاظ بنیادی و کاربردی (هنر قالی، پارچه و ... که نقش مایه‌های اسلیمی و ختایی و نیز از نگارگری ملهم شده باشد). 14. هنرهای وابسته به معماری که با نگارگری قرابت داشته باشد. (هنر کاشیکاری، هنر نقاشی روی دیوار، گره چینی و گره‌سازی، هندسه نقوش و...). 15. نسخه‌شناسی و هنرهای وابسته به کتاب‌آرایی 16. هنرهای صناعی که به نوعی نقش‌مایه‌های سنتی و نگارگری در آنها متجلی گردد.

captcha