عزتالله یوسفیانملا، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره گمانهزنیها درباره افزایش هزینههای بانکداری الکترونیک پرداخت و اظهار کرد: اکنون علم و دانش در دنیا در همه ابعاد در حال پیشرفت است و هیچ کس نمیتواند منکر آن شود اما همگام با این پیشرفت باید آمادگی و آشنایی مردم با علم و دانش هم وجود داشته باشد. حال اگر ما برخی از اتفاقاتی که در اروپا و امریکا رخ میدهد را کپیبرداری کرده و بدون هیچ مقدمهای به مردم تحمیل کنیم قطعا مشکلات فراوانی را برای مردم به بار خواهد آورد.
وی افزود: اکنون بسیاری از مردم حتی قادر به استفاده از عابربانکها یا پرداخت وجوه آب، برق و... به صورت غیرحضوری نیستند اما مشاهده میکنیم که بانکها اینکار را اجباری میکنند در حالیکه اینکار نیازمند آموزش است، همچنین توسعه بانکداری الکترونیک به دلیل رفاه مردم است اما متاسفانه همانند همیشه که بانکها فقط به فکر درآمد و منافع خودشان هستند، اینبار هم خودشان برخی از تکنولوژیها را وارد کرده و بعد از مشاهده اینکه مردم نمیتوانند خود را با آن وفق دهند شاهد هستیم که چه کلاههایی بر سر مردم گذاشته میشود و اینها همگی به این دلیل است که در این زمینه فرهنگسازی و برنامهریزی نشده است.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس تأکید کرد: با وجود همه این مشکلات، باز هم مشاهده میکنیم که بانکها بر مردم منت هم میگذارند که ما بابت دریافت این تکنولوژیها هزینههای بسیاری را پرداخت کردهایم بنابراین باید هزینههای آن را هم دریافت کنیم؛ با وجود اینکه بسیاری از مردم اطلاعات چندانی ندارند و بسیاری از آنها قربانی سوءاستفادهها در این زمینه میشوند.
یوسفیانملا در پاسخ به این پرسش که افزایش هزینههای بانکداری الکترونیک چه مشکلاتی به بار میآورد؟ اظهار کرد: هنگامیکه بانکها خدماتی را ارائه میدهند نباید هزینه آن خدمات را دریافت کنند؛ به این دلیل که اکنون مردم در حسابهای جاری خود رقمهای بالایی دارند اما آنها در حساب جاری به کسی سودی پرداخت نمیکنند ولی سود آن پول را چندین برابر دریافت کرده و برای دادن وام از این سپردههای مردم استفاده میکنند، درحالیکه بانکها نباید صرفا به فکر منافع خود بوده و تا آنجا که ممکن است باید در فکر منافع مردم هم باشند.
وی در پایان اظهار کرد: امروزه مشاهده میکنیم که بانکها حتی حاضر نیستند در مورد مشکلاتی همانند مشکلات یک دسته چک به کسی خدمات ارائه دهند و در همه زمینهها خود را کنار میکشند و مردم هزینهها را پرداخت میکنند و از سوی دیگر با آمدن چنین تکنولوژیهایی و افزایش قیمت آن، تعداد زیادی از کارمندان اخراج شده یا نیروی جدید استخدام نمیشوند و هزینهها هم از جیب مردم دریافت میشود، بنابراین نه تنها مردم از این خدمات متفع نمیشوند بعضا باعث کلاه گذاشتن سر آنها هم میشود. لذا تا زمانیکه بانک، اصل را بر خدمت نگذارد و تا هنگامیکه این موضوع را درک نکنند که کار بانکها تجارت نیست بلکه خدمات پولی و مالی است، همین گرفتاریها وجود داشته و علم و دانش هم باعث گرفتاری مردم میشود.