حضور رئیس جمهور در نیویورک امکان توافق هسته‌ای را افزایش داده است
کد خبر: 1453557
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
فلاحت‌پیشه:

حضور رئیس جمهور در نیویورک امکان توافق هسته‌ای را افزایش داده است

گروه سیاسی: مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک تا حدی مهم است که عملاً کل نشست سازمان ملل را تحت‌الشعاع قرار داده و به نظر می‌رسد حضور دکتر روحانی باعث شود که در چنین شرایطی امکان توافق در این مذاکرات فراهم شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک اظهار کرد: به طور معمول اجلاس سنواتی سازمان ملل متحد، محلی است که در آن معمولاً هم نشست مجمع عمومی و هم حاشیه آن به دلیل ملاقات‌هایی که بین سران کشورها برگزار می‌شود، بر سیاست خارجی کشورها اثرگذار است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری که در تحولات منطقه‌ای و جهانی صاحب نقش و نظر است، می‌تواند هم به عنوان صاحب‌نظر، راهبرد و تحلیل عمل کند و هم مسائل مربوط به روابط با کشورها را در عرصه کاهش تنش‌ها و همچنین ارتقا و توسعه روابط پیگیری کند.
فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: دولت طی یک سال گذشته سعی کرده فضای روانی مثبتی ایجاد کند که می‌تواند با استفاده از این فضای روانی مثبت فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده و در راستای کاهش تهدیدها گام بردارد.
وی با یادآوری اینکه بخش اعظمی از شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های مدیریتی دولت تدبیر و امید مربوط به سیاست خارجی می‌شد، گفت: هم شخص رئیس‌جمهور و هم تیم سیاست خارجی دولت، یک تیم دیپلماتیک هستند که می‌توانند با روابطی که با سایر کشورها برقرار می‌کنند منافع کشور را تأمین کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک تا حدی مهم است که عملاً کل نشست سازمان ملل را تحت‌الشعاع قرار داده و به نظر می‌رسد حضور دکتر روحانی در نیویورک باعث شود که در چنین شرایطی امکان توافق در این مذاکرات فراهم شود.
وی در مورد احتمال دیدار رؤسای جمهوری ایران و ایالات متحده نیز اظهار کرد: نوع سطح ملاقات مقامات ایران و آمریکا در داخل سیاست خارجی کشور تصمیم‌گیری می‌شود و اگر قرار این باشد که ملاقاتی صورت گیرد، این کار انجام می‌شود که تصور نمی‌کنم امکان ملاقات رسمی بین رؤسای جمهور ایران و آمریکا فراهم شده باشد.
فلاحت‌پیشه احتمال دیدار مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده در عالی‌ترین سطح را ناممکن نداست و افزود: امکان اینکه روحانی و اوباما در یک دیدار غیر رسمی یکدیگر را ملاقات کنند وجود دارد؛ همانطور که در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی  رخ داد، این احتمال وجود دارد که در این مقطع نیز دیداری غیر رسمی صورت گیرد.
وی در مورد احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در فضای عمومی مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: در این رابطه اطلاعی ندارم که مجوز رسمی به رئیس‌جمهور داده شده یا نه، اما این احتمال ضعیف به نظر می‌رسد؛ شاید در نشست‌های عمومی‌تر این دیدار غیر رسمی انجام شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل نتیجه ملاقات را مهم‌تر از نفس ملاقات مقامات ایران و آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: لازم است که تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی با حساسیت بیشتری موضوع ملاقات با مقامات آمریکایی را دنبال کند؛ چرا که در ملاقات‌هایی که در سطوح مختلف صورت گرفته، غرب فضای دیپلماسی عمومی را در دست گرفته و به گونه‌ای اخبار را منتشر کرده که گویی ایران در جایگاه متهم قرار گرفته است.

captcha