کد خبر: 1461972
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
سردار غیاثی‌راد:

ارزش‌های دفاع مقدس با مهندسی فرهنگی تحول‌آفرین نهادینه می‌شود

گروه جهاد و حماسه: مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: مهندسی فرهنگی که ساختارها را متحول کند، می‌تواند به عنوان مهمترین راهکار انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان باشد.

سردار داوود غیاثی‌راد، مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ارزش‌هایی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفته‌اند، گفت: وحدت فرماندهان و ولایت‌پذیری آنها، همچنین نیروهای رزمنده و یکپارچه بودن آنها درسی سیاسی بود که به مردم و دولت‌های پس از جنگ داده شد.
وی با بیان این مطلب افزود: اگر وحدتی که رزمنده‌ها در جامعه داشتند را پیاده می‌کردیم، می‌توانستیم بسیاری از اختلافات سیاسی و گاهی اوقات سیاست‌زدگی و سیاسی‌کاری را کم کنیم. اگر نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دولتی این فرهنگ را به کار بندند، می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.
به گفته سردار غیاثی‌راد، اگر کارمندان، وزرا و وکلای دولت این فرهنگ را به کار ببندند، در بهره‌وری و کسب رضایت عمومی مردم موفق می‌شوند. بر این اساس باید راه‌های انتقال این فرهنگ و به عبارتی ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان و نسل‌های بعد کشف و اجرا شوند.
ارزش‌های مادی و معنوی دفاع مقدس
وی با بیان اینکه برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان، ابتدا باید راه انتقال ارزش‌ها را بشناسیم، گفت: ارزش‌های دفاع مقدس به دو گروه ارزش‌های معنوی و مادی تقسیم می‌شوند؛ ارزش‌های معنوی که از نظر کیفی بسیار مهم هستند و کیفیت عمل صالح و اعمال رزمندگان با نیت خالص را شامل می‌شدند، در تمام ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی کارساز بودند.
سردار غیاثی‌راد در ادامه سخنانش اظهار کرد: برای مثال در خوداتکایی و صرفه‌جویی که یک ارزش معنوی و برگرفته از اسلام بود، خود نمونه‌ای است که می‌تواند امروزه مورد توجه قرار گیرد.
ارزش‌های معنوی، ملکه ذهن رزمندگان شدند
مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ارزش‌های معنوی مثل ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری، دین‌باوری و عمل به احکام، اعتقاد محکم به فرمانده و فرماندهی و ایمان به وحدت و نظم و اعتقاد به انضباط عمومی اجتماعی و اقتصادی، ارزش‌هایی بودند که در درون رزمندگان به عنوان ملکه ذهن درآمدند.
وی ادامه داد: نمونه این اعتقادات را در عمل رزمندگان می‌بینیم که نان خشک باقی مانده در سفره را جمع می‌کردند و می‌خوردند و حتی نمی‌گذاشتند یک تکه نان خشک از سفره بیرون ریخته شود. چنین مصداق‌هایی نشان می‌داد که آنها توانسته‌اند در عمل آن ارزش را پیاده کنند.
مصداق‌های اجتماعی و اقتصادی عمل به دین در جبهه
سردار غیاثی‌راد تأکید کرد: همین موضوع نان خشک، موضوع مهم اقتصادی است که اگر این فرهنگ در صرفه‌جویی نان و درست مصرف کردن آن توسط مردم اعمال شود، مشکلات بسیاری در رابطه با کیفیت و کمیت نان از بین می‌رود.
این مقام مسئول یادآور شد: متاسفانه این موارد اعمال نمی‌شود، در حالی که چنین مواردی باید به صورت ملکه درآید؛ یعنی آنقدر انسان تمرین و ممارست کند و از نظر اعتقادی به چنین مواردی ایمان داشته باشد که همیشه ضمیر ناخودآگاهش عامل به ارزش‌های معنوی و دین مبین اسلام باشد و عمل و رفتار خود را بر آن اساس تغییر دهد.
تغییر در ساختار برخی سازمان‌ها
وی با بیان اینکه چنین اقداماتی سبب تغییر رفتار جامعه می‌شود که خود ایجاد فرهنگ می‌کند، گفت: فرهنگ، باورهای یک ملت و اعتقاد به اعمال است. به این منظور، برای انتقال و جایگزینی فرهنگ باید برنامه‌ای داشته باشیم و یکی از راه‌های انتقال آن، تغییر در ساختار برخی سازمان‌هاست.
سردار غیاثی‌راد گفت: ساختار برخی از سازمان‌ها از زمان طاغوت اصلاح شدند و بهبود پیدا کردند، ولی تفکر و ارزش‌های دفاع مقدس و ارزشی در آنها حاکم نیست. ساختار کلی دفاع مقدس، یعنی تشکیلات آن، یک سازمان ارزشی بود که به روش سازمانی اجرا و اداره نمی‌شد.
مهندسی فرهنگی ساختارها باید در آینده انجام شود
وی با بیان اینکه دفاع مقدس روشی نهادی برای اداره کردن امور داشت، اظهار کرد: وقتی تشکیلاتی به صورت نهادی اداره شود و این موضوع در آن نهادینه شده باشد، مصائب فرهنگی و اسلامی به راحتی در آن حل می‌شود و این رویکرد، حالت تحول‌زا خواهد گرفت.
سردار غیاثی‌راد عنوان کرد: چنین سازمانی روز به روز، نو به نو می‌شود و هر روز پیشرفت می‌یابد و رذایل در آن کم می‌شود و محاسنش افزایش می‌یابد؛ این رویکرد و روش به معنی مهندسی فرهنگی ساختارها و تشکیلات است که باید در آینده انجام شود.
به گفته وی، باید ساختار نهادی ایجاد شود و انتقال ارزش‌ها در برخی سازمان‌ها که ساختار و تشکیلات نهادی و جبهه‌ای داشتند، راحت‌تر و موفق‌تر بوده است. این موضوع یکی از معضلاتی است که نیازمند مهندسی فرهنگی دارد که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید کردند.
سردار غیاثی‌راد اظهار کرد: مهندسی فرهنگی یکی از راهکارهای سازمانی و تشکیلات سازمان‌های جمهوری اسلامی است که باید از حالت سازمانی به حالت نهادی تغییر پیدا کرده و تحول یابند.
«قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه»
وی با تأکید بر اینکه موضوع تحول اینجا مطرح است، به این مصرع که «جبهه بچه‌ها را مثل خود کرده بود» اشاره کرد و گفت: این شعر نشان از آن دارد که نیروها پس از ورود به جبهه تغییر پیدا می‌کردند و این نشانگر رویکرد تحول‌آفرین جبهه بود.
سردار غیاثی‌راد افزود: مهندسی فرهنگی، یک سازمان معمولی را به یک سازمان و تشکیلات نهادی تبدیل می‌کرد و «قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه» می‌شد و بر اساس آن شاکله عمل می‌شد؛ بر این اساس جوانان تغییر می‌یافتند.
وی گفت: بر این اساس یکی از راه‌های انتقال ارزش‌ها، مهندسی فرهنگی ساختارها بر اساس ساختار تحول‌آفرین و نهادی است که جبهه و جنگ این ساختار را داشتند.

captcha