به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، دومين نشست از سلسله نشستهای علمی «قرآن، كتاب زندگی» به همت بخش حوزوی هجدهمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم، عصر امروز، پنجشنبه 21 مردادماه با حضور حجتالاسلام «مجيد حيدریفرد»، استاد حوزه و دانشگاه در سالن شهيد مفتح نمايشگاه قرآن برگزار شد.
وی با اشاره به سه متغير قرآن، كتاب و زندگی به آيه «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» اشاره كرد و گفت: هدايتگری يكی از ويژگیهای قرآن است، ولی در اين آيه مهديون اليه نيز معرفی شدهاند؛ اينكه صرفاً گفته شود قرآن كتاب هدايت است، سخنی نارساست؛ چرا كه هدايت تنها نشاندادن راه نيست، بلكه راه حتماً راهنما، پيمايش صحيح، مركز پيمايش و مقصد میخواهد، لذا اگر بگوييم قرآن صرفاً هدايتگر است، به اين كتاب مبين ظلم كردهايم.
حيدریفر با بيان اينكه ما دو نوع كتاب تدوينی و تكوينی داريم، اظهار كرد: اوليای الهی و ائمه(ع) كتاب تكوينی خدا هستند و همچنين يك كتاب نگارشی داريم كه الفاظ است، ولی اين دو كتات زير مجموعه كتاب حقيقی و مكنون هستند؛ «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ؛ فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ»
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اين نكته كه كتاب مكنون بستری برای پيدايش كتاب تدوينی و تكوينی است، به بحث متغيير سوم يعنی زندگی پرداخت و گفت: اينجا ما با دو واژه زنده و زندگی روبرو هستيم؛ درباره زنده دو نوع ديدگاه مادی و معنوی وجود دارد. ديدگاه مادی هر عنصری را كه رشد و نمو دارد و حركت میكند، زنده میداند، ولی ديدگاه معنوی كه مورد حمايت قرآن نيز هست، معتقد است اين حركت بايد بستر، راهنما و مقصدی داشته باشد.
حيدریفر با قرائت آيه 70 سوره مباركه «يس»؛ «لِیُنذِرَ مَن كَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ» اظهار كرد: بهترين راهبرد برای اين حركت آيه فوق است. در اين آيه كه صنعت ادبی حذف به قرينه بكار رفته است، در بخش نخست از زنده سخن گفته شده، ولی حرفی از مرده بيان نشده و در بخش دوم نيز از كافر سخن میگويد ولی نامی از مؤمن برده نشده است.
وی اضافه كرد: محصول اين صنعت اين است كه بر اساس قرآن كريم، اگر كسی اين حركت را بر مسير ايمان به مبدأ و معاد فراهم كند و با قوانينی كه از سوی مبدأ تنظيم شده منطبق كند، زنده است، لذا براساس فرهنگ قرآنی انسانهايی كه همه هم و غم آنها خوردن، خوابيند و خراميدن است، زنده حيوانی هستند.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه در فرهنگ قرآنی دو نوع زنده حيوانی و انسانی داريم، به عنوان اين نشست «قرآن، كتاب زندگی» اشاره كرد و با اشاره به آيات آغازين سوره مباركه «بقره» گفت: قرآن حقيقتی است كه شكبردار نيست و هدايت آن بینظير است.
حيدریفر تأكيد كرد: انسان اگر بخواهد بهترين نمونه زندگی را تجربه كند، چارهای ندارد جز اينكه خود را به قرآن نزديك كرده و با اين كتاب مبين متحد شود.
به گفته اين پژوهشگر حوزوی، تقوا شرط اصلی بهرهمندی از هدايت قرآن در رسيدن به زندگی نمونه است.
وی با بيان اينكه تقوا اكسير عظيمی است كه درون آن هرچه بخواهيد وجود دارد، يادآور شد: قرآن برای اين انسان كه از سه طبقه بينشها و دانشها، گرايشها و گريزشها و كنشها و واكنشها تشكيل شده، برنامه و راهبرد دارد و اگر بتوانيم اين سه طبقه را ايجاد كرده و از آن مراقب كنيم، میتوانيم به زندگی نمونه قرآنی دست يابيم.
حيدریفر در جمعبندی مطالب خود خاطرنشان كرد: قرآن كتاب زندگی است و زنده در فرهنگ قرآنی به مؤمن گفته میشود و درباره مؤمن نيز در قرآن الفاظ زيادی بكار رفته كه رايجترين آن تقوا و متقی است.