حجتالاسلام والمسلمين سيدمرتضی ميركتولی، مدير مدرسه عالی تفسير در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) گفت: قرآن به عنوان صحيفه هدايت و كتاب نور، شرايط مستقيم تمام شئونات و برنامههای زندگی ما را به صورت زندگی كلی و جزيی بيان كرده است.
وی افزود: برخی عنوان میكنند كه در قرآن، صرفا كلیگويی شده است و به جزييات پرداخته نشده كه اين مسئله با مراجعه به آيات الهی رد میشود زير در قرآن هم به مسايل جزيی و هم مسايل كلی، نگاه دقيقی صورت گرفته است.
مدير مدرسه عالی تفسير حوزه با اشاره به اين مطلب كه نگاه قرآن به بحث انتخابات وانتخاب يك رهبر در گروه اجتماعی و سياسی، نگاهی شفاف است، عنوان كرد: قرآن كريم در اين بخش نيز به كلیگويی روی نياورده است و به بيان ويژگیهای يك انتخاب خوب اشاره كرده؛ ضمن اينكه در قصص قرآنی نيز به شكل جزيی وارد امور مرتبط با شرايط رهبران شده است.
وی تصريح كرد: قرآن به انتخاب احسن و بهترين گزينه برای رهبری يك اجتماع اشاره میكند؛ همچنين اسلام بيان میدارد كه اگر كسی بداند كه كسی از وی در اداره يك مركز يا جامعه اصلحتر است بايد جای خود را به او بدهد و در اين زمينه منيتها را كنار بگذارد.
ميركتولی عنوان كرد: در بحث انتخابات بايد يك منشور اخلاقی قرآنی ترسيم شود و جايگاه آيات الهی در هدايت بشر به خوبی در آن لحاظ شود؛ در دو مقطع در كشور ما در سالهای اخير مناظراتی بين نامزدهای رياست جمهوری انجام شد كه در برخی از آنها حريمهای بسياری مورد خدشه واقع شد.
وی گفت: جامعه ما بايد به سمتی برود كه هميشه بر اساس اين منشور اخلاقی در همه عرصهها رفتار كند؛ متاسفانه تا كنون به اندازهای كه مدرنيته در كشور ما رشد كرده و حوزههای مختلف را متاثر كرده است، اخلاق و فرهنگ اخلاقی در اين عرصهها متناسب با آن رشد نكرده است.
اين استاد تفسير حوزه، عنوان كرد: در عرصه رسيدن به قدرت سياسی دو نظريه كلان وجود دارد كه يكی از آنها ناشی از تفكرات ماكياوليستی است كه بر اين مسئله عقيده دارد كه هدف وسيله را توجيه میكند و برای رسيدن به قدرت، میتوان به هركاری از جمله عوامفريبی، دروغ، نيرنگ و... دست زد.
وی گفت: در تفكر ماكياوليستی، وی، 10 فرمان تورات را نيز احكام پير زنان میداند و بر اين مسئله تاكيد میكند كه اگر هدف رسيدن به حكومت و يا استمرار آن باشد انسان حق دارد كه به هر كاری حتی خلاف موازين اخلاقی دست بزند.
مدير مدرسه عالی تفسير حوزه، تصريح كرد: نگاه كلان دوم در اين حوزه، نوع نگاه متعالی است كه در مشی سياسی امام علی(ع) در بالاترين نقطه آن به چشم میخورد؛ امام علی(ع) پرچمدار سيره عملی سياسی اصيل اسلامی است.
وی افزود: ايشان در حالی كه در شورای 6 نفره قرار گرفتند از سوی عبدالرحمنبن عوف مخاطب واقع شدند و به ايشان گفته شد كه اگر بپذيرد كه به روش خلفای سابق عمل كند، میتواند خليفه مسلمين شود ولی ايشان در حالی كه میتوانستند توريه (اراده كردن خلاف معنای ظاهر) كنند ولی اين مطلب را نپذيرفتند و بازهم خانهنشينی را برگزيدند و به جای دروغ و فريب، صادقانه عمل كردند و به رای آنان نيز احترام گذاشتند.
ميركتولی عنوان كرد: امام علی(ع) الگوی بیهمتای نظم و اخلاق سياسی هستند كه اگر شيعيان سعی كنند از ايشان تبعيت كنند در هيچ زمينهای مشكل پيدا نمیكنند و جامعه نيز به روی صلاح پيش میرود.
ادامه دارد....