بررسی قرارداد «خريد اعتباری سهام» در كميته فقهی بورس رو به اتمام است
کد خبر: 2548880
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

بررسی قرارداد «خريد اعتباری سهام» در كميته فقهی بورس رو به اتمام است

گروه اقتصاد: كميته فقهی بازار بورس مشغول بحث و بررسی در رابطه با قرارداد خريد اعتباری سهام است و اين بحث هنوز به جمع‌بندی كامل نرسيده است؛ قرارداد خريد اعتباری سهام راهكاری برای افرادی است كه نقدينگی لازم برای خريد سهام را ندارند، اما دانش و تجربه اين كار را دارند.

مجيد پيره، كارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار ايران و عضو كميته فقهی بازار بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، در رابطه با آخرين مصوبات كميته فقهی بورس اظهار كرد: درحال حاضر كميته فقهی بازار بورس مشغول بحث و بررسی در رابطه با قرارداد خريد اعتباری سهام است و اين بحث هنوز به جمع‌بندی كامل نرسيده است.
وی افزود: قرارداد خريد اعتباری سهام، راهكاری برای افرادی است كه نقدينگی لازم برای خريد سهام را ندارند، اما از طرفی دانش و تجربه اين كار را دارند. اين افراد تا كنون معاملات خاصی را انجام می‌دهند كه از سوی شواری فقهی محل بحث بوده و از اين رو، شواری فقهی نسبت به بررسی وضعيت اين قبيل معامله‌گران و ارائه راهكار و ابزارهای لازم جهت تسهيل معاملات به بحث و ارائه ابزار قرارداد خريد اعتباری پرداخته است.
وی همچنين در رابطه با ابزارهای موجود در بازار سرمايه ايران گفت: در حوزه بازار سرمايه اسلامی دو بحث كلی وجود دارد؛ يك دسته ابزاری است كه از لحاظ فقهی و شرعی به تصويب رسيده‌اند و دسته دوم ابزاهای مالی هستند كه از مرحله تصويب به مرحله اجرا رسيده‌اند.
پيره گفت: در حوزه مواردی كه نظر شورای فقهی مثبت بود، اوراق مختلفی مثل مرابحه و اجاره، اوراق قرض‌الحسنه و اوراق سلف را داريم و البته برخی ابزارهای ديگر هم هستند كه هنوز روی كاغذ است، اما در اجرا ما فعلا فقط اوراق اجاره و اوراق مرابحه را داريم و اوراق سلف هم تا حد زيادی به مرحله اجرا نزديك شده است.
captcha