به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله محمد امامی کاشانی، امروز، 7 آذرماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن چهلمین روز ارتحال آیت الله مهدوی کنی، به ویژگیهای این معلم فقید اخلاق پرداخت و گفت: یکی از محاسن ایشان این بود که به تربیت نسل جوان و دانشجویان بسیار اهمیت میداد.
وی همچنین به سالروز نیروی دریایی و ضرورت تقویت این نیرو اشاره کرد و گفت: امام راحل سخنان مهمی در رابطه با این نیرو مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب نیز مسئله اقتصاد و امنیت آبها را در رابطه با نیروی دریایی مطرح کردند که نیروی دریایی نیز در این سال ها از نظر رفت و آمد کشتیها و تجارتها خدمات شایستهای به اقتصاد و امنیت دریا کردهاند.
خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از خطبههای نماز جمعه گفت: جناب آقای هاشمی یک وزیر کاملاً باسواد و بسیجی است و هم از نظر علمی و هم از نظر دلسوزی فعالیت میکند که امیدواریم موفق باشد و لازم است ارگانها و نهادها نیز کمک کنند تا طرح سلامت که واقعاً برای سلامت کشور ارزش والایی دارد تا آخرین مرحله محقق شود.
آیتالله امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله جریانهای تکفیری پرداخت و گفت: در رابطه با جریان تکفیری همایشی در قم برگزار شد که علما و بزرگان جهان اسلام به دعوت مراجع معظم تقلید در این همایش شرکت کردند؛ بحثهایی مطرح شد و رهبر معظم انقلاب نیز مطالب ارزنده و سازندهای در دیدار شرکتکنندگان مطرح فرمودند.
وی با اشاره به تاریخچه شکلگیری تفکر تکفیری گفت: تکفیر از زمانهای قدیم وجود داشته و ریشهاش به عصر امام علی(ع) و جریان نهروان برمیگردد؛ در عصر ما نیز برخی علمای کجاندیش و کج فکر اسلام متأسفانه گاه با استکبار جهانی با هم شدند و چنین شجره خبیثهای را رشد دادند و تربیت کردند.
امام جمعه موقت تهران افزود: ابن تیمیه زیارت قبور را کفر و شرک مطرح کرد که برخی از این تفکر را رواج دادند به طوری که حرم اهل بیت در بقیع را خراب کردند و حتی میخواستند گنبد مطهر مرقد پیامبر(ص) را خراب کنند که اهل سنت مدینه نگذاشتند.
آیتالله امامی کاشانی ادامه داد: این فکر کج و انحرافی تا ابن وهاب ادامه داشت و تقویت این تفکر و تعصب و جهل و انحراف با عنوان وهابیت ریشه بیشتری پیدا کرد؛ در همان دوره رابطه مستقیمی با حکومت عربستان یعنی آل سعود پیدا کرد و پس از آن در مصر ادامه پیدا کرد.
وی تصریح کرد: این انحراف برخاسته از لجاحت و عناد نسبت به شیعه بود اما اسمش را گذاشتند سلفیگری؛ یعنی میخواستند پیرو سلف صالح باشند اما سلف صالح که اینگونه نمیشود؛ اهل سنت واقعی با حرم اهل بیت و زیارت قبور مخالف نیست.
خطیب جمعه تهران با انتقاد از حکومت آل سعود برای تقویت و گسترش مباحث انحرافی گفت: متأسفانه در دانشگاهها رسالههایی نوشته شده و حمایتهایی می شود؛ با این کجی و انحراف جوانان را فریب میدهند؛ کسانی که با پول نفت و هماهنگ با سیاستهای استکبار و برنامههای دشمن در همه جا و همه امور دست به فعالیت میزنند.
وی تصریح کرد: همانطور که در همایش علمای اسلام و همچنین در سخنان رهبر معظم انقلاب مطرح شد، مسئله انحراف و تفکر تکفیری باید در رسانههای کشورهای اسلامی تبیین شود و گروههایی بنشینند و این مسئله را بررسی کنند؛ این وظیفهای است که از سوی علمای شیعه و سنی باید دنبال شود.
آیتالله امامی کاشانی افزود: استکبار گاه با ترویج این فکر در دین انحراف ایجاد میکند، گاه با حمایت از حرکتهایی که امروز در فلسطین صورت میگیرد، نقشههای خود را دنبال میکند؛ مانند حمله به خانه آیتالله شیخ عیسی قاسم و بی حرمتی به ایشان که ما این حرکتهای زشت دشمنان اسلام را محکوم میکنیم؛ حرکتهایی که برخواسته از تفکر استکباری است.
وی با اشاره به مذاکره ایران با کشورهای غربی در قالب مذاکره با گروه 1+5 گفت: استکبار یعنی خود را بزرگتر دیدن که ما این مفهوم را در قیافههای آنها میخواندیم؛ ژستی که آنها میگرفتند استکباری بود هرچند وزیر امور خارجه و همراهانش از نظر متانت و قدرت بیان طوری حرکت کردند که برای دنیا مشخص شد که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست و دارای چه منطقی است.
آیتالله امامی کاشانی گفت: منطق ایران حرام دانستن سلاح هستهای است و اینکه همه کشورها نیازمند استفاده از انرژی صلح آمیز هستهای هستند و این حقی برای همه است و باید حق خود را استیفا کنند.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: ایران مبنا و اصلی خود را اسلام می داند که منادی تفکر اسلام قانون اساسی، مقام رهبری و ولایت فقیه است و پشتیبان تیم مذاکرهکننده هستهای همین تفکر دینی و اسلامی و ملت و رهبری است؛ بنابراین آنها محبور هستند که با ایران کنار بیایند و نمیتوانند ایران را به زانو در بیاورند.
وی تصریح کرد: ایرانی با آن قدرت باطنی و آن تفکر بسیجی که در تمام ابعاد نفوذ کرده، در مراحل مختلف به حمایت از اسلام و نظام اسلامی قد علم میکند؛ این ملت با این قدرت و قوتی که دارد هیچگاه تسلیم زور و زیاده خواهی دشمن نخواهد شد.
بنابراین گزارش، آیتالله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران، ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوا، در مورد اهمیت امید به آینده اظهار کرد: مسئله امید و رجاء در همه امور مخصوصاً در بین نسل جوان بسیار مهم است.
امام جمعه موقت تهران افزود: امید به آینده و خوش بین بودن به زندگی آینده در انسان قدرت اراده ایجاد می کند و علمای روانشناسی گفته اند که امید در انسان 2 نور ایجاد می کند؛ یعنی اگر مأیوس نبودیم و خسته نشدیم و به کار خود را با اراده دنبال کردیم، دو نور و دو شعاع در انسان ایجاد می شود که باعث می شود آینده خود را زیبا ببیند و به آینده خودش مطمئن شود؛ در این صورت وقتی به سمت مقصد و چیزی که می خواهد حرکت کند، نسبت به آن کشش و نور ایجاد می شود کر کرد موجب شود که آن نقطه نیز در آن کشش ایجاد کند و این نور با نور باطن که اصل امید است توأم می شود و انسان به سمت خیر حرکت می کند.
وی با بیان ایکه در اسلام به امید اهمیت داده شده است، اظهار کرد: در روایت آمده است که پیامبر اسلام(ص) وقتی می دیدند که کسی به چیزی کراهت دارد می فرمودند خداوند فال نیک را دوست دارد و فال بد را دوست ندارد؛ اگر فال بد یعنی صحنه ای که پیش روی انسان پیش آمد به جای فال بد بگو خداوندا خیر از سوی تو پیش می آید و خیرها به دست توست؛ بدی ها از من دور نمی کند مگر به دست تو؛ تمام حول ها و قوه ها به دست توست.
آیت الله امامی کاشانی تصریح کرد: فال بد اراده را ضعیف می کند و در کار مشکل ایجاد می کند چون در این صورت انسان در کار سست وارد می شود.
وی همچنین گفت: گاه انسان خیالات و اوهامی دارد که این خیالات با امید سازگاری ندارد؛ امید و رجاء یک چارچوبی دارد که اگر انسان بدون در نظر گرفتن آنها بخواهد به امید برسم دست نیست.
خطیب جمعه تهران با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) اظهار کرد: شخصی به پیامبر (ص) رسید و به ایشان عرض کرد می خواهم داخل بهشت بروم و در کنار شما باشم؛ رسول الله(ص) لبخندی زدند و فرمودند باید 3 مطلب را رعایت کنی؛ اول اینکه دلت را از دو چیز حفظ کنی؛ یکی کینه و دیگری حسد به دیگران؛ زبانت را باید از دو چیز حفظ کنی؛ یکی از غیبت و دیگری از دروغ؛ چشمت را از دو چیز حفظ کن؛ یکی از نگاه به آنچه خدا گناه دانسته است و دیگری نگاه تحقیرآمیز نسبت به دیگران.