به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در نشست بینالمللی گفتوگوی «اسلام و بودیسم» که صبح امروز9 دیماه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد سخنرانان به بحث در رابطه با راهکارهای مشترک دین اسلام و مذهب بودیسم برای پیشگیری از خشونت پرداختند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رییس دانشگاه مذاهب و ادیان طی سخنانی به سابقه تاریخی ارتباط مسلمانان و بوداییان اشاره داشته و عنوانکرد: گستردگی سرزمینهای پیروان این دو مذهب بزرگ که ارتباطات سیاسی، نظامی و اقتصادی را برقرار کرده است کمتر ناظر بر مناسبات دینی و اعتقادی بوده است. شاید به همین دلیل است که گفتوگوهای دینی بین این دو آیین پرجمعیت بسیار کم اتفاق افتاده است. البته باید اشاره داشت که از گذشتههای دور حاکمان ایران در تکریم بوداییان کوشیده و با آنان چون مسلمانان رفتار کردهاند.
مسئولیت تاریخی رهبران دینی و صاحبان اندیشه صیانت از آرامش و امینت جامعه است.
وی گفت: با توجه بروز جنگهای فرقهای و افراطگرایی دینی در گوشه و کنار جهان، تعرض به ساحت صلح و عدالت و آگاهی از نگرانی صاحبان اندیشه و رهبران دینی؛ بر مسئولیت تاریخی آنها در صیانت از آرامش و امنیت جامعه بشری تاکید کرد و راه حل این امر را در گفتوگوی میان ادیان و مذاهب اسلام و بودیسم و همگرایی این دو دانست.
رییس دانشگاه مذاهب و ادیان چنین ادامه داد: در کتاب ماللهند اثر ابوریحان بیرونی بودیسم معرفی شده است و از آن به عنوان دینی که تزکیه نفس را تعلیم میدهد یاد شده است از سوی دیگر در برخی منابع قرون اولیه اسلام بودایی به عنوان دینی که خشوع را به پیروان خود آموزش می دهد تعبیر شده است. همچنین آنچه را که ما در دین خود از آن به عنوان جهاد اکبر و مبارزه با نفس اماره یاد میکنیم همان تزکیه نفس و مراقبهای است که بودیسم بر آن تاکید دارد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان سخنان خود بر روشن بودن گذشته اسلام و بودیسم در زندگی صلح آمیز چه زمانی که مسلمانان در اکثریت بوده و چه زمانی که بوداییان بیشتر بودهاند تاکید کرده و رسالت هر دو دین را در کنار هم ایجاد و فراهم کردن زندگی مسالمتآمیز برای همه مردم جهان دانست.
منافع سیاسی کشورهای غربی در تبلیغات علیه اسلام است
در ادامه نشست امروز پراکرو ویبول پاتتاناکیت، رییس معبد بودیسم با تکیه بر تعالیم بودا به تبیین مواضع صلح آمیز مذهب بودیسم پرداخت و گفت: آنچه از تعالیم بودا برمیآید همزیستی و صلح است دین اسلام نیز تا جایی که من خواندهام و مطالعه داشتهام دین صلح و صمیمیت است آنچه متاسفانه در مورد این دین دیده میشود تبلیغات کشورهای غربی است که منافعی را در خشن معرفی کردن دین اسلام دنبال میکنند. در صورتی که پیامبر اکرم(ص) پیامبر رحمت و بودا نیز آموزگار عشق و دوستی بوده است پیروان راستین این دو دین همدیگر را درک کرده و حتی در موقعیتهایی چون سونامیهای اخیر در جنوب آسیا پیروان دو آیین به یاری هم شتافته جان و مال همدیگر را از نابودی میرهانند .
این رهبر مذهبی بودیسم چنین ادامه داد: بودا به ما یاد داده است نباید وارد هیچ جنگی شویم تمامی جنگها ناشی از هوس و حب و بغض است. وقتی بتوان اینها را کنترل کرد دیگر جنگی در کار نیست.
نفی خشونت در دو دین اسلام و بودیسم دیده میشود
پس از سخنرانی رهبر معبد بودیسم در تایلند نوبت به حسن بلخاری مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران رسید تا به بیان دیدگاه خود در رابطه با ارتباط و گفتوگوی اسلام و بودیسم بپردازد. وی به نفی خشونت از جانب اسلام پرداخت و گفت این آیین الهی خشونت را حتی نسبت به حیوانات و دیگر موجودات تحمل نمیکند چه برسد به انسان که خلیفه الله است. در مذهب بودیسم نیز قاعدهای که وجود دارد و به «اَهیمسه» تعبیر میشود به معنی نفی خشونت نسبت به جانداران است بنابر این از این جانب نیز این دو آیین در این مسئله مشترکند از سوی دیگر بر اعتدال در مذهب اسلام توصیه شده و افراط و تفریط همیشه نهی شده است و بودیسم نیز بر برگزیدن راه میانه تأکید دارد.
جهنمی که تمامی ادیان بر آن تاکید دارند امروز توسط انسانها در این دنیا به وجود آمده است
در پایان این نشست آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، رییس گروه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به ارائه سخنرانی خود پرداخت. وی طی سخنانی بر مسئول بودن انسانها نسبت به اعمال خود تاکید کرده و گفت: در حال حاضر این همه بلایای طبیعی در جهان وجود دارد، تغییرات اکولوژیکی که رخ میدهد بیماریهای مسری که به سرعت در سطح جهان منتشر میشوند و جنگها همه نتیجه نابخردی انسانها در به وجود آمدن این حوادث است جهنمی که تمامی ادیان آن را پیشبینی میکند امروز توسط خود انسانها به وجود آمده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پناه آوردن به سایه ادیان و معنویات میتواند امنیت را حاصل آورد اما با چه تفسیر و چه برداشتی مگر نه این است که در زمان حاضر گروههایی به نام دین مرتکب بدترین جنایت میشوند یا پیروان یک دین را به ورطه نابودی میکشانند.
آیت الله داماد چنین ادامه داد: پیشنهاد من این است که ما به جای داشتن بحثهای کلامی میزان تعقل در ادیان و فهم اصول دینی را اصل قرار داده تا بتوانیم اصول عقلانی را به عنوان اصول پیشگیری از خشونتها جای دهیم و قبل از ورود به این بحث باید بپذیریم که ما انسانها زنده و عاقل هستیم لذا شرط ورود به هر دینی هم باید این باشد که انسان عاقل و مسئول است. اگر چنین نباشد نباید وارد آن دین شد. تقلیدهای کورکورانه و دریافتهای احساسی در هر دینی نتیجهاش همان بلایی است که به نام دین صورت میگیرد لذا باید با بصیرت به سوی دین و تعلیمات دینی برویم.