«آفتاب سامرا» در بازار نشر طلوع کرد
کد خبر: 2705144
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

«آفتاب سامرا» در بازار نشر طلوع کرد

گروه ادب: کتاب «آفتاب سامرا؛ زندگانی امام حسن عسکری(ع)» از سوی انتشارات کتابخانه دانش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «آفتاب سامرا؛ زندگانی امام حسن عسکری(ع)» برگرفته از منتهی‌الآمال حاج‌شیخ عباس قمی است که به اهتمام سعید ایران‌پرست تدوین شده و انتشارات کتابخانه دانش آن را منتشر کرده است.

این کتاب در شش فصل به نگارش درآمده که فصل نخست آن به ولادت، کنیه و القاب امام حسن عسکری(ع) اختصاص یافته و در فصل دوم مختصری از مکارم اخلاقی این امام(ع) تبیین شده است. دلایل و معجزات، ذکر برخی از کلمات حکمت‌آمیز و شهادت یازدهمین امام شیعیان عناوین فصل‌های دیگر را شامل می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «زندگانی کوتاه امام حسن عسکری(ع) در محدودیت‌ها و خفقان سیاسی ـ اجتماعی حکومت عباسی سپری شد. عباسیان با دربند کردن امام و ایجاد مانع بر سر راه تماس آزاد مردم با ایشان، دشمنی دیرینه خود را با خاندان حقیقت جوی علوی ابراز می‌کردند.

دلیل دشمنی حکومت عباسی با مقام امامت امام عسکری(ع) را می‌توان این گونه بیان کرد: هراس آنها از فرزند آن حضرت یعنی امام مهدی(عج) که پیامبر اکرم(ص) ظهور آن منجی بشریت را بارها نوید داده بود. همچنین حسادت عباسیان به موقعیت ویژه و پایگاه وسیع مردمی امام در میان طبقات گوناگون جامعه اسلام و قیام‌های بنیان برافکن علویان علیه حکومت عباسی با هدف برپایی عدالت سیاسی اسلام در نظر عباسیان، امام عسکری(ع) پیشوا و رهبر فکری نهضت علویان به شمار می‌رفت و این می‌توانست منشأ خطرهایی بزرگ برای آنها باشد.

سرانجام امام عسکری(ع) پس از تحمل شکنجه‌ها و حبس‌های بی‌شمار، به دست معتمد عباسی مسموم شد و در 8 ربیع‌الاول سال 260 هجری قمری در سن 28 سالگی به شهادت رسید.»

گفتنی است، کتاب «آفتاب سامرا؛ زندگانی امام حسن عسکری(ع)» برای نخستین بار در 64 صفحه با شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی منتشر شده و به قیمت 62 هزار و 500 ریال در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

captcha