واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص)
کد خبر: 2714884
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

واکنش محافل منطقه‌ای و بین‌المللی به بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص)

گروه بین‌الملل: بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص) از سوی نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» با واکنش حزب‌الله لبنان، سازمان همکاری اسلامی، رهبر کاتولیک‌های جهان، اتحادیه علمای بلاد شام و برخی شخصیت‌های دینی و سیاسی جهان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «المنار»، حزب الله لبنان شامگاه چهارشنبه 24 دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای، به بازنشر کاریکاتورهای توهین‌آمیز که موجب تحریک گسترده احساسات مسلمانان شده است، اعتراض کرد.
در این بیانیه، اهانت جدید و خطرناک نشریه شارلی ابدو به ساحت رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص)، دین اسلام و سایر ادیان آسمانی و مقدسات و بشریت محکوم شده است.
در بیانیه حزب الله لبنان آمده است: اقدام نشریه فرانسوی بار دیگر احساسات بیش از یک میلیارد و نیم میلیون مسلمان و همه معتقدان به پیامبران آسمانی در جهان و کسانی را که به گفت‌وگو و ارزش‌های مشترک جامعه ایمان و باور دارند، تحریک کرده است.
فضل الله انتشار کاریکاتورهای موهن به رسول الله(ص)‌را محکوم کرد
سیدعلی فضل الله، روحانی شیعه لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد: بازنشر تصاویر موهن اقدامی تجاوزگرانه است که احساسات مسلمانان را تحریک می‌کند.
وی افزود: پافشاری نشریه شارلی ابدو و دیگر نشریات و رسانه‌های غربی و فرانسوی برای بازنشر این کاریکاتورها، تکرار خطای گذشته است و روابط مسلمانان و غرب را به چالش می‌کشد و این در حالی است که تلاش داریم این روابط را بر اساس گفت‌وگو و انسجام پایه‌ریزی و تصحیح کنیم.
پاپ فرانسیس: آزادی بیان به معنای توهین به ادیان نیست
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان  نیز که در حال حاضر در سفری در فیلیپین به سر می‌برد، طی سخنانی با اشاره به حادثه نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» گفت: وقتی موضوع اهانت به ادیان در میان است، محدودیت‌هایی در آزادی بیان وجود دارد.
وی افزود: آزادی بیان به معنای توهین به ادیان نیست.
رئیس سازمان همکاری اسلامی نیز اقدام نشریه شارلی ابدو در بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص) را محکوم کرد.
ایاد امین مدنی گفت: این نوعی غفلت و بی توجهی است، مردم از آزادی بیان خود حمایت می‌کنند ولی این آزادی بیان نباید به معنی اهانت به باورهای دیگران باشد.
تجمع علمای جبل عامل لبنان، اتحادیه علمای بلاد شام، وزارت امور خارجه ایران، شیخ محمد رشید قبانی مفتی سابق اهل سنت لبنان و برخی شخصیت‌های مسیحی لبنان و سوریه نیز از دیگر نهادها و شخصیت‌هایی هستند که این اقدام نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» را محکوم کردند.
شماره جدید هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» روز چهارشنبه، 24 دی‌ماه، با کاریکاتوری موهن از پیامبر اسلام(ص) منتشر شد.
این شماره از نشریه شارلی ابدو در تیراژ 3 میلیون نسخه و به 6 زبان منتشر شد، در حالی که تیراژ معمول آن 60 هزار نسخه است.

captcha