توهین «شارلی ابدو» جسارتی بزرگ به ساحت مقدس پیامبر(ص) است
کد خبر: 2717102
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
خطیب جمعه هامبورگ:

توهین «شارلی ابدو» جسارتی بزرگ به ساحت مقدس پیامبر(ص) است

شعب خارجی: آیت‌الله رمضانی دیروز، ۲۶ دی، در خطبه‌های نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ توهین مجدد «شارلی ابدو» به پیامبر(ص) را محکوم کرد و گفت: انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز در تیراژ میلیونی در این نشریه جسارتی بزرگ به ساحت مقدس پاکترین انسان یعنی پیامبر اسلام(ص) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، آیت‌الله رمضانی، توهین مجدد نشریه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر(ص) را محکوم کرد و گفت: انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز در تیراژ میلیونی توسط این نشریه جسارتی بزرگ به ساحت مقدس پاک‌ترین انسان‌ یعنی پیامبر اسلام(ص) است که باعث آزار و اذیت روحی و عاطفی یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان شده و قلب این همه انسان را جریحه‌دار کرده و امنیت جامعه را با مخاطره مواجه ساخته است و این عمل بر خلاف اخلاق، حقوق انسان و عقلانیت بوده و محکوم است.
وی افزود: باید از صحنه‌گردانان این جریان سؤال کنیم که چرا باید یک انسان الهی و پاک که الگوی عده زیادی از بشریت بوده و مورد احترام آنهاست، مورد اهانت قرار گیرد؟ آیا توهین به چنین انسانی یک امر ضد اخلاقی و برخلاف ارزش‌های انسانی متعارف نیست؟ 
آیت‌‌الله رمضانی تصریح کرد: از سوی دیگر، اهانت به بزرگان ادیان مصداق آزار و اذیت پیروان ادیان و تجاوز به حقوق آنان است. حتی در حال حاضر از نظر قانونی در برخی کشورها اهانت به مقدسات جرم است، گرچه نسبت به اجرای این قانون بی‌مهری شده است.
پیگیری حقوقی اهانت به پیامبر(ص)
خطیب جمعه هامبورگ گفت: ما از حقوق‌دانان می‌خواهیم نسبت به این قضیه بحث حقوقی مطرح کنند؛ زیرا بسیار روشن است که آزادی بیان و آزادی ادیان از حقوق ابتدایی بشر است و هر دو باید مورد احترام قرار گیرند و در عین حال حریم انسان‌ها و احساسات و عواطف مردم نیز باید حفظ شود و نباید به بهانه آزادی بیان قلوب آنان جریحه‌دار شود.
وی تأکید کرد: به حکم عقل باید حق آزادی بیان در مورد باورهای دینی مردم محدودیت‌هایی داشته باشد تا به بهانه آن به پیروان بزرگ‌ترین ادیان ابراهیمی توهین نشود. این در حالی است که آزادی مطلق حتی در مکتب لیبرالیسم هم وجود ندارد. آزادی فردی نیز تا زمانی مجاز دانسته می‌شود که به دیگری آسیبی وارد نکند.
آیت‌الله رمضانی یادآور شد: هر گاه آزادی فردی باعث شود دیگری مورد آزار قرار گیرد، ممنوع می‌شود و جرم است. به نظر ما بر اساس تعریفی که در غرب از آزادی شده کسی مجاز به اهانت مقدسات پیروان ادیان نیست. 
وی افزود: جامعه‌ امروز بشر پیش از هر زمان نیازمند آرامش و امنیت است و نباید با هتک حرمت مقدسات و تحریک احساسات مذهبی و دینی، امنیت جامعه به مخاطره بیفتد؛ چرا که این امر به سود جامعه و انسان‌ها نیست. اگر به دنبال تحقّق اخلاق و امنیت جهانی و زندگی مسالمت‌آمیز هستیم راهش نه تندروی و افراط است و نه توهین و اهانت.
خطیب جمعه هامبورگ ادامه داد: یقینا امنیت و آرامش با تحریک احساسات مذهبی و جریحه‌دار کردن قلوب یک میلیارد و پانصد میلیون نفر انسان به دست نمی‌ آید. با تهدید و توهین، هیچ‌گاه امنیت و آسایش محقق نخواهد شد و عقلای بشر چنین چیزی را تجویز نمی¬‌کنند. 
رئیس اتحادیه اروپایی علمای شیعه با بیان این که مدیریت پشت صحنه این مسائل نباید مورد غفلت قرار گیرد، تصریح کرد: به راستی کسانی که این نقشه‌های شوم را به این شکل به بهانه‌های مختلف طراحی می‌کنند، چه اهدافی در سر دارند؟ آنها برای چه چیزی تلاش می‌کنند و چرا در صدد هستند که جامعه را نا امن و پر آشوب و پر التهاب نمایند؟ چرا به جای تقریب مذاهب و ادیان و آشتی میان بشریت آتش بیار جنگ تمدن‌ها می‌شوند و می‌خواهند در دنیا آشوب به پا کنند؟ این مسائل به نفع چه کسی است؟ 
وی گفت: به همین جهت است که رهبران ادیان و از جمله جناب پاپ به درستی، غیر عقلانی‌بودن توهین به ادیان را اعلام کردند و رئیس جمهور و صدر اعظم آلمان هم در راهپیمایی برلین همبستگی خود با جامعه مسلمانان را نشان دادند.
وی در پایان از مسلمانان خواست هوشمندانه این صحنه را مدیریت کنند و از طریق قانونی اعتراضات خود را به گوش همگان برسانند و در چارچوب قانون این امور ضد اخلاق و مخالف با حقوق و عقلانیت و امنیت را محکوم کنند.

مطالب مرتبط
captcha