کد خبر: 2821382
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
ادیب یزدی تصریح کرد:

اجتناب از عمل دینی به بهانه کفایت پاکی دل؛ نماد دنیاطلبی و آخرت گریزی

گروه جامعه: یکی از وعاظ برجسته کشورمان اجتناب از انجام اعمال دینی به بهانه کفایت پاک بودن دل را نماد دنیاطلبی و آخرت گریزی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی، از وعاظ دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به اشاره به کاهلی برخی افراد در اجرای احکام دینی به بهانه کفایت پاک بودن دل بدون نیاز به عمل دینی اظهار کرد: قرآن کریم برای انسان دنیا و آخرت و ظاهر و باطن را همگام با یکدیگر مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به آیه 80 سوره مبارکه اسرا که می‌فرماید: «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا؛ و بگو: «پروردگارا، مرا [در هر کارى‏] به طرز درست داخل کن و به طرز درست خارج ساز، و از جانب خود براى من تسلطى یارى‏بخش قرار ده» اظهار کرد: در این آیه دخول انسان به عالم دنیا و ظاهر و باطن و قیامت مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق این آیه شریفه ظاهر و باطن باید هر دو با هم پالایش شوند و رنگ و بوی رضایت خداوند را بگیرند. اگر یکی از این دو بوی فساد و فسق و فجور بدهد دیگری نیز به تکامل نخواهد رسید.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه آخرت ظهور و بروز دنیایی است که ما گذرانده‌ایم اظهار کرد: کسانی که موضوع عدم اجرای احکام دین به شرط پاک بودن دل را بیان می‌کنند به یکی از دو جنبه ظاهر و باطن معتقد شده‌اند در صورتی که التزام عملی باید در هر دو محور وجود داشته باشد.

«مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»

وی به سخنی از رسول اکرم(ص) که می‌فرمایند: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ، هر کس ظاهر خود را شبیه دیگران کند از همان دیگران به حساب می‌آید» اشاره و عنوان کرد: مسلمان باید ظاهر خود را در سیره شبیه به مولا و مقتدای خود کند.

این کارشناس دینی در ادامه افزود: به همان میزان که اگر ظاهر صرفا دینی باشد و در باطن ایمانی وجود نداشته باشد دورویی و نفاق صورت گرفته است، به همان میزان نیز اگر افراد به بهانه وجود ایمان در دل از عمل صالح سرباز بزنند نتوانسته‌اند خود را شبیه اولیای دین بیارایند.

وی با تأکید بر اینکه ظاهر شیطانی نمی‌تواند باطنی انسانی را تأمین کند اظهار کرد: برخی به واسطه عمل اشتباه برخی متدینین از عمل به احکام دین سرباز می‌زنند ولی خود نیز می‌دانند که عملکرد یک فرد یا گروه ملاک درستی یا غلطی احکام دین نیست و گفتار آنان بهانه‌ای برای کاهلی و قصور ایشان در پایبند بودن به اعمال صالح است.

اولین خاطی شیطان بود ولی ملائکه دیگر منحرف نشدند

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه اولین خاطی شیطان بود تصریح کرد: وی در کنار ملائکه زندگی می‌کرد و از اعبد ملائکه نیز محسوب می‌شد، ولی به واسطه خطا و قصور وی از مقامات خود سقوط کرد. این امر باعث نمی‌شود که دیگر ملائکه تصور کنند که عبادت آنان بیهوده است.

وی ادامه داد: در این راستا نمی‌توان گفت اگر فلان فرد متدین دچار خطا شده است، پس ما نه خطا می‌کنیم نه اعمال دینی که وی انجام داده است را تکرار می‌کنیم، در این صورت دنیا طلب و آخرت گریز هستیم در صورتی که مبانی دینی تأکید بر توجه همزمان به این دو مقوله دارد.

captcha