کد خبر: 2690594
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
یوسفی‌مقدم پاسخ می‌دهد:

آرامش مجازی کفایت «پاک بودن دل» چگونه ایجاد می‌شود؟

گروه جامعه: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به نقش «نفس مسوله» در گمراهی انسان اشاره و عنوان کرد: نفس مسوله قشر زیبایی بر همه زشتی‌ها و مفاسد می‌کشد، بدین ترتیب انسان به بهانه پاکی دل برای خود آرامشی مجازی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اهل بیت(ع) را ملاک درستی و یا نادرستی یک دیدگاه و عمل دانست و گفت: افرادی که از عمل به احکام دین به بهانه پاک بودن دل سرباز می‌زنند باید در نظر داشته باشند که ائمه معصومین(ع) و آیات قرآن کریم دائما از همراهی ایمان و عمل صالح در کنار یکدیگر سخن گفته‌اند.

انسان در خسران است مگر اینکه....

وی با بیان اینکه ایمان بدون عمل صالح از ارزشی برخوردار نیست گفت: جریان فکری مرجئه در قرن اول هجری تنها ایمان را برای مسلمانان کافی می‏‌دانستند، در حالی که آنچه از نظر قرآن کریم از اهمیت برخوردار است ایمان همراه با عمل صالح است. چنانچه در سوره مبارکه والعصر انسان را در خسران می‌داند مگر اینکه «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ؛ مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده».

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم عمل صالح را همان احکام دینی دانست که انسان به اجرای آن دعوت شده است و گفت: پیامبر اکرم(ص) ایمان را دارای سه جزء می‌دانند «الایمان عقد بالقلب، و نطق باللسان و عمل بالارکان. ایمان معتقد بودن به قلب، اقرار کردن به زبان و عمل کردن به ارکان است». ارزش ایمان زمانی مشخص می‌شود که خروجی آن عمل صالح و شایسته و رفتار خداپسندانه باشد.

سستی ایمان و عواقب آن

وی سستی ایمان را اولین عامل در مقید نبودن به اجرای احکام دین و بهانه دل کردن کفایت پاکی دل دانست و گفت: فردی که ایمان قوی داشته باشد توان سرباز زدن از فرامین الهی را ندارد و انجام رفتار خلاف اراده الهی برای وی مقدور نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم تسلط نفس بر انسان و غلبه شیطان را سبب دوری از عمل صالح برشمرد و تصریح کرد: وقتی انسان فریفته شیطان شود، از عمل صالح باز می‌ماند و برای توجیه عملکرد خود پاک بود دل را بهانه می‌کند، چرا که نفس خداجوی انسان طالب گرایش به سوی خداوند است اما وقتی نفس ضعیف عمل کند و تحت تأثیر شیاطین باشد بخاطر اینکه توجیهی بر اعمال خود داشته باشد پاک بودن صرف دل را دستاویز خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به آیه 19 سوره مبارکه مجادله که می‌فرماید: « اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ شیطان بر آنها چیره شده است و نام خدا را از یادشان برده است ایشان حزب شیطانند آگاه باش که حزب شیطان زیان کنندگانند» اظهار کرد: انسان تحت فریبندگی نفس تسلیم مطالبات نفسانی می‌شود.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به نقش نفس مسوله در گمراهی انسان اشاره و عنوان کرد: نفس مسوله قشر زیبایی بر همه زشتی‌ها و مفاسد می‌کشد و انسان را در اختیار نفس اماره قرار می‌دهد تا به سوی انجام کار گناه پیش رود. بدین ترتیب انسان به بهانه پاکی دل برای خود آرامشی مجازی ایجاد می‌کند در صورتی که در سرازیری غفلت قرار گرفته است.

captcha