به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی «اخبار السعودیة»، سمینار «تربیت قرآنی؛ روشها و تجربهها»، 22 و 23 بهمنماه سال جاری به همت انجمن علمی قرآن و علوم قرآنی «تبیان» عربستان در دانشگاه «أمالقری» مکه مکرمه برگزار شد.
صاحبنظران و کارشنان عرصه علوم قرآنی در این سمینار بر ضرورت بهرهگیری از روش تربیت قرآنی برای تقویت ارزشها، اصول و افزایش امنیت فکری جامعه تأکید کردند و در این سمینار همچنین بر ضرورت ارشاد مسئولان امور تربیتی و آموزشی مؤسسات قرآنی از طریق بکارگیری روشهای تربیتی برگرفته از قرآن جهت اصلاح عادات و رفتارهای نادرست تأکید شد.
تبیین اهمیت تربیت قرآنی از طریق برگزاری همایشها، کنفرانسها و انجام پژوهشهای قرآنی و نیز ارتقای سطح تربیت قرآنی مسئولان مؤسسات و مجامع قرآنی از دیگر محورهای مورد تأکید در این سمینار بود.
ایجاد واحد درسی تربیت قرآنی با هدف تبیین آیات قرآن در زمینه مسائل تربیتی ـ آموزشی در سه مرحله تحصیلی ابتدایی، راهنمایی ودبیرستان و نیز اضافه کردن واحد تفسیر با تمرکز بر مفاهیم آموزشی و تربیتی آیات قرآن از دیگر توصیههای این سمینار بود.
انجمن علمی قرآن و علوم قرآنی «تبیان» عربستان، ۲۲ و ۲۳ بهمنماه، سمینار «تربیت قرآنی؛ روشها و تجربهها» را در دانشگاه «أمالقری» مکه مکرمه برگزار کرد؛ تعدادی از محققان و پژوهشگران از رشتههای علمی مختلف از سراسر عربستان سعودی در این سمینار حضور داشتند و مقالات و پژوهشهایی درباره محورهای این سمینار ارائه دادند.
پژوهشگران در این سمینار در هفت محور اصلی زیر به بحث و تبادلنظر پرداختند:
تربیت با قرآن (مفاهیم، اصول، قوانین)
تربیت با قرآن (موانع و چالشها)
تربیت با قرآن (آثار و نتایج) در چارچوب سیره نبوی
تربیت با قرآن و تلاشهای پیشینیان و علمای سلف در این زمینه
تأثیر تربیت با قرآن در نهادینه ساختن پژوهشهای تربیتی جدید
بررسی تطبیقی مجامع قرآنی و نقش آن در فعالسازی تربیت با قرآن
تقویت تأثیر مجامع قرآنی بر تربیت با قرآن