قناعت و ساده‌زیستی ارکان اساسی سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 3227485
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
امام جمعه سراوان:

قناعت و ساده‌زیستی ارکان اساسی سبک زندگی اسلامی است

گروه اندیشه: امام جمعه شهرستان سراوان گفت: قناعت و ساده‌زیستی ارکان اساسی سبک زندگی اسلامی است و اگر این اصول رعایت نشود، انسان همواره در اضطراب بوده و هیچ‌گاه از زندگی رضایت نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه شهرستان سراوان در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان گفت: یکی از صفات ارزشمندی که در آموزه‌های دینی بسیار به آن توصیه شده و یکی از ارکان سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد، ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی است.

امام جمعه شهرستان سراوان افزود: ساده‌ زیستی به معنای ترک دنیا نیست بلکه منظور این است که انسان با توجه به دستورات شرع مقدس، در تهیه غذا، لباس، لوازم زندگى، نشست و برخاست با دیگران از نعمت‌هاى دنیا به قدر ضرورت و رفع نیاز، استفاده کرده و از اسراف و تجمل گرایى خوددارى کند.

وی اظهار کرد: ما باید به سبک‌ زندگی اسلامی بیشتر توجه داشته باشیم و در خرید لوازم منزل و شخصی، از اسراف، چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی پرهیز کنیم.

دهقان بیان کرد: خداوند در آیه 88 سوره حجر می‌فرماید: لا تَمُدّنّ عَینیک اِلی ما مَتّعنا بِه اَزواجا مِنهُم وَ لا تَحزَن عَلیهِم؛ هرگز چشم خود را به نعمت‌هاى دنیا که به گروه‌هایى از آنها دادیم میفکن و به خاطر آنچه آن‌ها دارند، غمگین مباش.

وی افزود: وقتی تجمل‌گرایی و رفاه‌طلبی در زندگی، محور قرار می‌گیرد، انسان تبدیل به موجودی می‌شود که پیوسته برای رسیدن به رفاه و کسب مال و ثروت بیشتر، در تلاش است و علی‌رغم از دست دادن سلامت و آرامش خود، هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سراوان اظهار کرد: قناعت و ساده‌زیستی ارکان اساسی سبک زندگی اسلامی است و اگر این اصول رعایت نشود، انسان همواره در اضطراب بوده و هیچ‌گاه از زندگی رضایت نخواهد داشت.

دهقان در پایان افزود: در روایات داریم که خداوند متعال به حضرت داوود نبی وحى فرمود من توانگرى را در قناعت قرار دادم و مردم آن را در فراوانى ثروت مى‌جویند و از این رو نمى‌یابندش.

captcha