امام(ره) انتظار را به معنای حقیقی آن در قرآن بازگرداند/ بصیرت بدون مقاومت مؤثر نیست
کد خبر: 3310902
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
آیت‌الله ایمانی:

امام(ره) انتظار را به معنای حقیقی آن در قرآن بازگرداند/ بصیرت بدون مقاومت مؤثر نیست

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امام خمینی(ره) معنای انتظار را به معنای حقیقی آن در قرآن و روایات بازگرداند، بصیرت و مقاومت را دو مؤلفه انتظار صحیح برشمرد که هیچکدام بدون دیگری مؤثر نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز گذشته، 13 خرداد در جمع مهدی یاوران بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) فارس گفت: رهبری مقام معظم رهبری قرین عنایات و توجهات خاصه حضرت بقیةالله(عج) بوده است.
وی در بیان نقش انقلاب اسلامی ایران در انقلاب حضرت مهدی(عج) افزود: قبل از پیروزی انقلاب معنای انتظار معنای وادادگی و فرار از مسئولیت و رها کردن کار برای دیگران بود و در مجامع دینی و محافل مذهبی این برداشت از واژه انتظار بیان می‌شد که باید کارها را به اهلش سپرد و ما در انتظار فردی هستیم که او اهلیت دارد و باید این مهم را دنبال کند.
آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه این تفکر تقریباً در همه جا رایج و فرهنگ حاکم شده بود، تفکر خطرناک‌تر را تفکری دانست که بیان می‌کرد؛ قبل از آمدن امام زمان(عج) هر کاری محکوم به شکست است، چون فضا آماده حضور حضرتش نیست و نتیجه مثبتی عاید نخواهد شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس به تشکیل انقلاب اسلامی بر اساس داده‌های قرآن و روایات و با زعامت یک مرجع عالی‌قدر و اسلام شناس اشاره کرد و افزود: امام(ره) فردی بود که تمام عمر خود را صرف شناخت اسلام کرده بود و در مبارزه با نفس خود گام های بلندی برداشته بود و انقلاب به دست با کفایت او به پیروزی رسید.
وی ادامه داد: از همان آغاز حرکت انقلاب یعنی در سال 42 و قبل از آن در دوران انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مبارزه روحانیت با آن، مسئله تغییر در نگرش مردم و فرهنگ حاکم بر جامعه مورد نظر امام بود و در عبارات مختلف در اعلامیه‌ها منتشره، فضا را برای این تحول فکری و فرهنگی در جامعه فراهم ساختند.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: این حرکت شکل گرفت تا انتظار به معنای واقعی آن در جامعه مطرح شد به گونه‌ای که آنچه آیات قرآن می‌فرماید اصل قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به آیه « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد» (آیه 105 سوره انبیا) اشاره کرد.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: معنای صالح و معنای بندگان خاص خدا که به مقام صلاحیت لازم رسیده‌اند بازگوکننده کار و تلاش و عمل بود که در آیات متعدد قرآن از کار و تلاش و عمل سخن به میان می‌آید.
آیت‌الله ایمانی، ترویج روایاتی که هرگونه بلند شدن علم قیام را محکوم به شکست می‌داند را قضیه فی الواقعه  نامید و گفت: در خصوص قیام‌های بی ضابطه‌ای که در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صورت می‌گرفت، امام به آنها اشاره داشتند اما برخی آن را تعمیم و تسری به کل جهان تا پایان عالم داد، در حالی که روایاتی که در باب انتظار آمده است منتظر را اینگونه مشخص می‌کند گویا با شمشیر در رکاب پیامبر(ص) در حال جنگند؛ آیا این مطلب با وادادگی وفق دارد؟
وی ادامه داد: آنجایی که می‌گوید منتظر این امر مثل کسی است که در خیمه فرماندهی در کنار رسول خدا(ص) قرار گرفته است، آیا در خیمه فرماندهی انسان‌های ترسو و واداده را قرار می‌دهند یا انسان‌های شجاع، باتجربه و جنگ آزموده؟
آیت‌الله ایمانی افزود: در احادیث گاهی منتظر را هم ردیف ابراهیم خلیل(ع) معرفی می‌کند- چون ابراهیم بت شکن بود و در مقابل زشتی‌ها ایستاد - ابراهیم مهاجر الی الله بود، حرکت و تلاش می‌کرد و لذا انسان منتظر عنصر تلاش، کار و حرکت حساب شده را همیشه دارد و این تفکر از دوران مرجعه آغاز شد و ریشه به وجود آمدن این گروه بعد از کشته شدن عثمان بود که توسط سعد ابن ابی وقاص و یکی دو نفر همفکر او تشکیل شد که گفتند ما نه کار با علب داربم و نه عثمان و هر دو را به خدا واگذار می‌کنیم.
وی تصریح کرد: این تفکر در دوران بنی امیه و بنی عباس شکل گرفت و تا انقلاب اسلامی ایران ادامه پیدا کرد تا اینکه امام خمینی(ره) معنای انتظار را به معنای حقیقی آن برگرداند و معنایی که در آیات قرآن و روایات است را مطرح کرد که از این معنای صحیح انتظار دو نوزاد مبارک دوقلو به دنیا آمد که یکی بصیرت و دیگری مقاومت نامیده شد.
امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بحمد الهی این دوقلو و همزاد مبارک تا به امروز برای دنیای اسلام برکات فراوان و برای دنیای کفر مصائب بسیاری را ایجاد کرده و این حرکت ادامه دارد تا آخرین ضربه به وسیله حضرت حجت‌بن الحسن(عج) بر ارکان استکبار وارد خواهد شد که با آن ضربه به طور کامل استکبار جهانی در بایگانی و مدفن تاریخ قر ار خواهد گرفت و برای همیشه انسان ‌ا از تفکرات غلطی که موجب پیدایش ستم ها و ظلم ها و تکبر ها و تفرعن ها می شود نجات پیدا خواهند کرد
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ابعاد انتظار صحیح یعنی بصیرت و مقاومت تصریح کرد: بصیرت یک شبه ایجاد نمی‌شود و نیاز به مقدمات و مقارنات و امکاناتی دارد و امروز به فضل پروردگار این مقدمات در میهن اسلامی و به ویژه در استان فارس و شهر مقدس شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) شکل گرفته است و ساخت دانشگاه مهدویت در دستور کار است که به یاری خدا با حضور خیرین و ارادتمندان و پیروان حضرت بقیةالله(عج) این ساختمان تکمیل می‌شود و به دنبال آن، امر بصیرت‌سازی و نهادینه‌سازی فرهنگ مهدویت، سبک زندگی با تفکر مهدوی بر جامعه ما حاکم می‌شد.
وی افزود: انتظار این است که ما برای افزایش بصیرت هرچه می توانیم تلاش کنیمو با قلم، قدم، درهم و دینار و امکانات این فضا را مدیریت کرد اما بدون داشتن محموعه قوی فرهنگی که نام آن را دانشگاه می‌گذارند ما نمی‌توانیم بصیرت‌افزایی را دنبال کنیم.
عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: روحانیت از مومنین انتظار دارند که فضای این حرکت را در شیراز و استان فارس که پیشگام در کارهای فرهنگی و خیر در کشور است، به جدیت دنبال کنند و بدانیم که نه بصیرت بدون مقاومت نتیجه بخش است و نه مقاومت بدون بصیرت کارساز است و آنچه دنیای اسلام را متحول ساخته، بصیرت و مقاومت است.
وی فضای حرکت منتظران را حرکتی دانش بنیان، مبتنی بر علم و دانش و آیات متعدد قرآن و تفسیر صحیح آن، روایات و معنای صحیح روایات برشمرد.

captcha