به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه بیستوسوم نیز همانند سال گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود، مکانی که به دلیل ویژگیهای جغرافیایی، موقعیتی زیبا دارد و محلی مناسب برای برگزاری یک نمایشگاه قرآنی محسوب میشود. به ویژه بخش هنری نمایشگاه که در این دوره نمود زیباتر از سالهای قبل دارد، البته شاید به لحاظ کمی از گستردگی آن کاسته شده باشد، اما مسلما کیفیت آن رشد محسوسی داشته است.
در این میان برخی از بخشهای سعی کردهاند که با زبان هنر برای خود مخاطبان بیشتری به دست آورند که بخش کودک و نوجوان نمایشگاه گواه بارز این ادعاست که توانسته برداشتی زیبا از هنر داشته باشد. برای مثال به چند نمونه از کارهای موفق بخش کودک اشاره میکنیم. در قسمت اول به بخش نقاشی کودکان اشاره داریم که مربی آن سعی میکند با زبان نقاشی به کودکان گرایشات قرآنی را بیاموزد.
نکته بسیار جالب در این بخش این است که مربی سعی میکند المانهایی را به کودکان نشان دهد که با آنها قادرند ارتباط سریعتری برقرار کنند. برای نمونه با کشیدن تصویر یک پرنده که روی درختی قرار دارد، فلسفه آفرینش و خلقت جهان را به کودکان توضیح میداد. شکل نشان دادن پرستش خدا هم از دیگر زیبایی کار این مربی بود که سعی میکرد با نشان دادن زیباییهای طبیعت به پرستش تمام موجودات زمین اشاره کند.
هنر قرآنی را از کودکی بیاموزیم
وی درباره کار خود میگوید: اینکه من به کودکان آموزش نقاشی میدهم دلیل روشن دارد. آن نیز اینکه ذهن کودکان در این مرحله سنی به خوبی قادر است با تخیلات ذهنی درآمیخته شود و تصاویر خوب و زیبا خلق کند. با این توضیح اگر کسی باشد که بتواند این توان را به خوبی در کودکان هدایت کند قادر است پایه گذار هنرمندانی باشد که در کارهای خود به هنر قرآنی توجهی ویژه دارند.
بخش نمایش کودکان هم، چند قسمت متفاوت دارد. ابتدا یک نمایش خیمه شب بازی که در آن مرشد و سیاه سعی می کردند با زبان طنز نکات قرآنی را به کودکان منتقل کنند. این اقدام بسیار شکلی شاد برای کودکان داشته و آنها را جذب نمایش میکرد. این شکل از کار سبب میشد که پیام در قالب داستانی که مرشد برای کودکان نقل میکرد در ذهن آنها نقش بندد و با آن ارتباط خوبی برقرار کند.
روایت قصص قرآنی با زبان نمایش
قسمت دیگری نیز در بخش نمایش وجود دارد که در آن دو مربی سعی میکنند با همراهی کودکانی داستانهای قرآنی را با زبان نمایش برای کودکان بیان کنند. برای مثال داستان حضرت نوح(ع) و اتفاقاتی که برای این پیامبر افتاد از جمله آن اتفاقات است که آن دو مربی به همراهی کودکان حاضر در غرفه آن را اجرا میکردند و عجیب اینکه بعد از بازی کودکان از والدین خود میخواستند که کتاب قصه این پیامبر را برای آنها خریداری کند. این شکل از تاثیرگذاری امتیازی ارزشمند است که باید به صورت جدی حمایت شود.
بخش آخری که در این گزارش از آن یاد میکنیم، قسمت کاردستی است که در آن نیز کودکان بسیاری حضور داشتند. در این غرفه نیز دو مربی سعی میکردند طرز تهیه کاردستیهایی با موضوعات دینی را به مردم آموزش دهند. در این قسمت توجه به رنگ یکی از تیزهوشیهای برگزار کنندگان این بخش بود، چون به کودکان میآموختند که هر رنگ قادر است چه معنایی داشته باشد و چگونه در خدمت کاردستی قرآنی باشد.