به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Lubbock Online»، این کتابها هماکنون در قفسههای کتابخانهها موجود هستند و جز از سوی این گروه کوچک با اعتراضات بیشتری مواجه نشدهاند.
جین کلاسن، مدیر کتابخانه «لاباک» میگوید: هیچ کسی اعتراضی به کتابهای «کتابدار بصره: داستان واقعی از عراق» و «مدرسه مخفی نسرین: داستان واقعی از افغانستان» ندارد.
چندی پیش عدهای از والدین دانشآموزان مدارس دولتی فلوریدا با اعتراض نسبت به این دو کتاب عنوان کردند که این کتابها ضمن تبلیغ یک دین دیگر، برای کودکان بسیار خشن هستند.
این در حالی است که در حقیقت هیچ کدام از این کتابها در مورد دین نیستند و گروههای آموزشی تأکید کردهاند که این کتابها برای گروه سنی کودک قابل قبول هستند.
کریستین جنکینز، استادیار دانشگاه ایلینوی آمریکا که در زمینه ادبیات کودکان تحقیق میکند از تقاضای برخی والدین برای ممنوعشدن این کتابها ابراز شگفتی کرد.
جنکینز گفت: آنها به خوبی میدانند که نمیتوان کودکان را از هر نوع تصویر خشونت دور نگه داشت. این کتاب یک دیدگاه متفکرانه از دوران جنگ داده و نشان میدهد که جنگ چه بلایی بر سر یک شهر میآورد و چه تأثیراتی دارد.
هر دوی این کتابها بر مبنای داستانهای واقعی است و توسط «جینت وینتر» نوشته و تصویرگری شده است.
کتابدار بصره، با الهام از داستانی که در سال 2003 در نیویورک تایمز به چاپ رسید، نوشته شده که در آن یک زن عراقی بخشی از کتابخانه بصره را پیش از آن که در حمله نیروهای انگلیسی به این شهر در آتش بسوزد، نجات داد.
در این کتاب فقط عنوان شده که «در قرآن، اولین چیزی که خداوند به محمد[ص] فرمود این بود که «بخوان»» و در جایی دیگر عنوان شده که بیوگرافی حضرت محمد(ص) یکی از کتابهای ارزشمند کتابخانه بصره بود.
مدرسه مخفی نسرین، نیز در مورد یک دختر نوجوان افغان است که از سوی مادربزرگش به یک مدرسه مخفی ویژه دختران فرستاده میشود. این کتاب شرایط افغانستان را برای کودکان قابل تصور میکند.
تنها جملهای که سبب شده این افراد این کتاب را مورد انتقاد قرار دهند این است که یکجا مادربزرگ داستان برای نوهاش دعا میکند که «خدایا (الله) چشمان او را نسبت به جهان باز کن».
معترضان به این کتابها بدون این که از متن آنها تصوری داشته باشند، میگویند که اگر ما نمیتوانیم ستایش مسیح را در کتابهای مدرسه داشته باشیم چطور ترویج خواندن قرآن و ستایش محمد در کتابها وجود دارد.
برخی دیگر نیز نسبت به خشونت و نامناسب بودن بحث جنگ در کتابها اعتراض داشتند در حالی که بعضی از والدین همین دانشآموزان در تجاوزات آمریکا به این دو کشور- عراق و افغانستان- حضور داشتهاند.
در سال 2013 میلادی نیز گروهی از والدین کودکان مدرسهای در نیویورک تلاش ناکامی را برای ممنوعیت این کتابها انجام داده بودند.