مخالفت حزب «النهضه» تونس با ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی
کد خبر: 3345978
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

مخالفت حزب «النهضه» تونس با ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی

شعب خارجی: تعدادی از رهبران و نمایندگان حزب «النهضه» تونس مخالفت خود را با اظهارات رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی پیش‌دبستانی و دبستانی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، روزنامه تونسی الصریح در گزارشی، آماری از استقبال 75 درصدی تونسی‌ها از طرح رئیس‌جمهور تونس در منع حجاب برای دختران مهد‌کودکی، پیش‌دبستانی و دبستانی سخن گفته است و می‌نویسد: طبق این آمار بیش از 80 هزار نفر رأی به منع حجاب داده و 27 هزار نفر مخالف منع حجاب بوده‌اند.

بنابر اعلام این خبر، الباجی قاید السبسی، رئیس‌جمهور تونس 22 مردادماه در روز ملی زن در این کشور دستور منع حجاب در این مقاطع را صادر کرد که در مقابل تعدادی از رهبران و نمایندگان حزب النهضه از جمله عبداللطیف المکی، از رهبران این حزب علیه آن موضع گرفت که این موضع‌گیری از سوی جبهه لائیک به‌شدت محکوم شد.

محمد بن‌سالم، نماینده جنبش النهضه نیز گفت: اظهارات السبسی برای بانوان محجبه تونسی ناراحت‌کننده بود، اما منظور از آن احیای منشور 108 تونس(منشور ممنوعیت حجاب در تونس که در زمان حبیب بورقیبه، رئیس‌جمهور اسبق این کشور تصویب شد) نبوده است؛ چرا که این منشور یکی از نشانه‌های دیکتاتوری بود.

رضا بالحاج، سخنگوی حزب «التحریر» تونس نیز در این باره گفت: سبسی با این اظهارات برای دورکردن افکار عمومی از مسائل مهم کشور تلاش کرده است.

تردیدی نیست که آمارهای اعلام‌شده در این زمینه در راستای تلاش فرانسه برای هویت‌زدایی دینی از جامعه تونس ارائه می‌شود؛ کشوری که سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای بازگرداندن جامعه تونس به دوره حکومت بن‌علی و بورقیبه انجام داده است و به نظر می‌رسد که در سیاستی آرام و تدریجی کشف حجاب را در دستور کار خود قرار داده باشد.

عدم التزام به شریعت اسلامی و احکام در تونس به‌ دلایل مختلف از جمله استعمار فرانسه و قوانین اجباری منع حجاب تا قبل از نهضت بیداری اسلامی در این بخش از آفریقاامری رایج و شایع بوده است.

captcha