به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) عنایتالله قاسمی که قرار است شبیهخوانی «به جنگ رفتن حجر بن عدی» را در جشنواره اجرا کند، گفت: داستان شبیهخوانی ما بخشی از زندگی حجر بن عدی است که به بعد از جنگ نهروان میپردازد؛ زمانی که خوارج در جنگ از حضرت علی (ع) شکست میخوردند، معاویه مطلع میشود که کوفیان به خاطر خستگی و خساراتی که در آن جنگ دادهاند، یارای لشکرکشی به شام را ندارند. پس معاویه برای نا امن کردن اراضی حکومتی حضرت با صرف هزینههایی شروع به جنگ افروزیهایی در عراق، حجاز و یمن میکند.
او در ادامه افزود: وقتی خبر به امام علی (ع) میرسد که در مرزهای تحت فرمان شما این کار شکنیها و قتل و غارتها صورت پذیرفته ایشان که میدانند مردم کوفه بعد از گذراندن جنگ از تک و تا افتادهاند به حاشیه شهر کوفه به نام غربین میرود که انصار در آنجا ساکن هستند و حجربن عدی را با سه هزار نفر لشکر مامور رسیدگی به این امور میکند.
این شبیهگردان گفت: حجربن عدی به سمت اراضی که مورد تهاجم قرار گرفته میرود، لشکر شام با دیدن سپاه حجر از ترس فرار میکند اما حجربن عدی آنها را تعقیب کرده و بالاخره در یک دشت جنگی بین آنها در میگیرد که شکست سنگینی را به لشکر شام وارد میآورند. شامیان شبانه فرار میکنند و حجر بن عدی با پیروزی به سمت کوفه باز میگردد.
قاسمی در مورد نوشتن نسخه و پیشینه آن گفت: وقتی از تخریب مزار ایشان توسط داعش در سوریه مطلع شدم خواستم تا شبیهخوانی او را اجرا کنم اما از آنجا که نسخه آمادهای از ایشان نیافتم تصمیم گرفتم که با استناد بر کتابهای تاریخ نسخهای بر اساس دلاوریهای او بنویسم. اساس برداشت من از کتاب هیتالمتفین است البته کتاب زندگینامه حجربن عدی را هم خواندم و نسخه فعلی را جهت اجرا آماده کردم.
عنایتالله قاسمی که دوست دارد جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به صورت سالانه اجرا شود گفت: امیدوارم حمایت بیشتری از این جشنواره صورت پذیرد تا جشنواره به صورت سالانه برگزار شود من در دو دوره پیش هم با شبیهخوانیهای «به جنگ رفتن محمد حنفیه» و «پهلوان ایرانی شیر دل» حضور داشتهام. من حدود 400 نسخه شبیه خوانی غریب از سطح ایران گردآوری کردهام و امیدوارم شرایطی در خصوص انتشار آنها در این جشنواره پیش بیاید.
هفدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از چهارم تا 10 شهریورماه به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلیبیگی در تهران برگزار میشود.
قبلا نسخه شهادت حجر ابن عدی توسط امیرحسین کریمی علویجه سروده شدهاست لذا تعزیه فوق جدید محسوب نمی گردد