کد خبر: 3350043
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
حاجیان‌زاده:

رقابت سنگین با غرب در تولید آثار محتوایی/ کانون در به نمایش گذاشتن آثارش تلاش نکرده است

گروه جامعه: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه رقابت سنگینی بین ما و غرب در تولید و انتشار المان‌ها ایجاد شده است، گفت: ضعف کانون این بوده است که در ترویج و به نمایش گذاشتن آثار ایرانی-اسلامی‌ خیلی تلاش نکرده است.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه فعالیت‌هایی را در جهت شکل‌گیری و تثبیت المان‌های ایرانی و اسلامی در ذهن کودکان و نوجوانان انجام داده‌است؟ گفت: در کانون فعالیت‌های مختلفی را برای شکل‌گیری المان‌های اسلامی-ایرانی دنبال می‌کنیم که فقط بحث تولید دفترچه را نداریم و تولید فیلم، تاتر، موسیقی، اسباب بازی و کتاب را نیز داریم.

رویکردی ما به آثار نشئت گرفته از هنر ایرانی و اسلامی است

وی با  بیان اینکه تلاش می‌کنیم نماد‌های فرهنگی که با رویکرد هویت دینی و ملی است از طریق کالا‌های مختلف منتشر کنیم، گفت: رویکردی که ما نسبت به المان‌ها و آثار داریم رویکردی نشئت گرفته از هنر ایرانی و اسلامی است و تلاش داریم که طرح‌هایی را استفاده کنیم که بچه‌ها را با خلقت الهی هم آشنا کند.

حاجیان زاده با ارائه مثالی ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از تصاویر طبیعت، حیوانات و همچنین طراحی بخشی از حکایت‌های پند‌آموز در پشت جلد دفترچه‌ها تلاش کرده‌ایم که بحث خلقت موجودات و عظمت خداوند و همچنین درس‌گیری از حکایت‌های موجود را انتشار دهیم.

وی در ادامه با پاسخ به این سوال که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا چه میزان تلاش کرده‌است که آثار خودش را به نحوی ارائه دهد که جایگزین مناسبی برای محصولات خارجی شود، گفت: جایگزینی از دو جهت است. یکی از جهت جذابیت‌های بصری است و دیگری هم از جهت محتوایی است. در حوزه جذابیت‌های بصری بچه‌ها با دیدین تصاویر آنها را انتخاب می‌کنند و در حوزه محتوایی هم با دیدن کارتون‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌ با نماد‌ها آشنا می‌شوند و آنها را انتخاب می‌کنند.

رقابت ما با نماد‌های غربی رقابت کاملا محتوایی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه باید در حوزه محتوایی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم گفت: رقابت ما با نماد‌های غربی رقابت کاملا محتوایی است. ما جهت‌گیری‌های فرهنگی، هنری و دینی خودمان را داریم و آنها هم جهت‌گیری‌های خودشان را در جهت خشونت، مفاسد اخلاقی و برهنگی دارند.

با جذابیت‌های بصری محصولات ایرانی و اسلامی جذابیت‌های منفی آثار غربی را پوشش می‌دهیم

حاجیان‌زاده با اشاره به اینکه رقابت سنگینی بین ما و غرب در تولید و انتشار المان‌ها ایجاد شده است، تصریح کرد: کار ما بسیار سخت است و باید تلاش کنیم با تقویت جذابیت‌های بصری محصولات ایرانی و اسلامی بتوانیم جذابیت‌های منفی آثار غربی را پوشش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که غرب برای تولیدات پرورشی و فکری از شخصیت‌های کارتونی و فیلم‌های محبوب بین بچه‌ها استفاده می‌کند و یا اینکه اقدام به برنامه‌سازی، ساخت فیلم و کارتون می‌کند تا بتواند به راحتی قهرمانان و مفاهیم مورد نظر خود را در بین بچه‌ها ترویج دهد، از این مسیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه اقداماتی را انجام داده است؟  گفت: ما شخصیت دارا و سارا از این طریق بین بچه‌ها شناساندیم.

تلاش خواهیم کرد در تولیدات جدید فیلم‌هایی را برای آثار تولید کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: ضعف کانون این بوده است که در ترویج و به نمایش گذاشتن آثار ایرانی و اسلامی‌ خیلی تلاش نکرده است. تصمیم داریم که در تولیدات جدید فیلم‌هایی را تولید کنیم و بعد از تولید از طریق صدا و سیما و به صورت عمومی در اختیار همه خانواده‌ها و بچه‌ها قرار گیرد.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در ترویج و به نمایش گذاشتن آثار و توسعه آنها موفق باشیم، گفت: قطعا اینچنین کاری از ضروری‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

captcha