اعلام برنامه‌های نخستین روز پنجمین سمینار «نمایش‌های آئینی و سنتی»
کد خبر: 3350197
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

اعلام برنامه‌های نخستین روز پنجمین سمینار «نمایش‌های آئینی و سنتی»

گروه هنر: هفدهمین جشنواره ملی «نمایش‌های آئینی و سنتی» از امروز، اول شهریور رسماً آغاز می‌شود؛ جشنواره‌ای که سه روز نخست خود را به برگزاری پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری حمیدرضا اردلان اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در نخستین روز از برگزاری پنجمین سمینار بین‌المللی «نمایش‌های آئینی و سنتی» که از بعد از ظهر امروز، اول شهریور کار خود را در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند، ابتدا از ساعت 15:30 تا 16 حمیدرضا اردلان؛ دبیر این بخش و سپس داوود فتحعلی‌بیگی؛ دبیر جشنواره به ارائه گزارشی از روند برگزاری سمینار و جشنواره خواهند پرداخت و سپس مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی و سپس علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت ارشاد به ایراد سخن خواهند پرداخت.
از ساعت 16 به مدت نیم ساعت، داوود فتحعلی‌بیگی پیرامون بدل‌پوشی در نمایش‌های آئینی سخنرانی خواهد کرد و از 16:30 تا 17، اتول تیواری از هندوستان فعالیت‌های روایی و نمایشی در هندوستان و گرایش‌های آئینی آن را شرح خواهد داد.
سم ازارت از بلژیک پیرامون موضوع «انسان، شهر و معماری آئینی روی کاغذ» از ساعت 17 تا 17:30 به ایراد سخن خواهد پرداخت و پس از آن ابوطالب مظفری از افغانستان تا ساعت 18 به آئین سوگواری زنان و مردان تحت عنوان «مخته و دیو» می‌پردازد.
رامتین شهبازی دیگر سخنران روز نخست سمینار خواهد بود که از 18 تا 18:30 توضیحاتی در مورد «مطالعه رابطه فرهنگ و طبیعت از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی در اجرای شاهنامه‌خوانی» خواهد داد و پس از آن تا ساعت 19 صدیقه جمشیدی، مفهوم  زمان در متون و اجرای شبیه‌خوانی را تشریح خواهد کرد.
الهام ذوالفقاریان ساختارهای موجود در شبیه‌نامه‌ها با نگاهی بر ساختارهای چهارگانه را بررسی می‌کند و در پایان از ساعت 19:30 تا 20:15 حجت اسدیان از فنلاند به مبحث ذات تئاتر و نسبت آن با آئین خواهد پرداخت.
یادآور می‌شود، نمایش‌های شرکت‌یافته در هفدهمین جشنواره ملی نمایش‌های آئینی و سنتی از 4 شهریور به روی صحنه خواهند رفت.

captcha