کد خبر: 3353027
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری در جلسه تفسیر اظهار کرد:

محبت «الله» خیرالامور برای بشر است/ امامان، قطره‌ای از دریای رحمت الهی در عالم ناسوت هستند

گروه اندیشه: یک مفسر قرآن کریم ضمن تصریح این مطلب که محبت «الله» خیرالامور برای بشر است؛ قطره‌ای از دریای رحمت الهی در عالم ناسوت را وجود امامان معصوم(ع) عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی جواد غروی علیاری، مفسر قرآن کریم روز گذشته، 4 شهریور در جلسه تفسیر خود با تبریک و تهنیت به‌ مناسبت تولد هشتمین امام شیعیان، گفت: از صفوان بن یحیی که از نزدیکان امام رضا(ع) بوده است، روایت شده که از آن حضرت سؤال می‌کند معرفت چیست و آیا بندگان در مسئله معرفت نقشی دارند؟ فرمود: بندگان در آن نقشی ندارند، خداوند با فضل و بزرگی خویش به آنان معرفت و درستی می‌دهد.

وی با بیان اینکه کسب مراتب معرفت، ثواب دارد، افزود: مسئله معرفت مخصوصاً معرفت اولیاء بسیار امر خطیر و مهمی است. معرفت در امور، متفکراً و متدبراً به نفع شخص است و بابی از ابواب الهی به شمار می‌رود. محبت «الله» خیرالامور برای بشر است.

ارکان ایمان از منظر امام رضا(ع)

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: احمد بن ابی نصر بزنطی شخص بسیار بزرگی است و غالباً‌ در محضر امام رضا(ع) بوده. از امام رضا(ع) نقل می‌کند که از ارکان ایمان چهار مورد است؛ توکل بر خدا، راضی بودن به قضای الهی، تسلیم به امور الهی و تفویض امور به خداوند.

حدیث سلسلة‌الذهب از احادیث بسیار بکر امامت است

وی با اشاره به حدیث سلسلة‌الذهب، گفت: این روایتی که از آن حضرت در نیشابور نوشته شده و متأسفانه شرح مبسوطی از حدیث‌ سلسلة‌الذهب ندیده‌ام را چرا حدیث سلسلة‌الذهب گفته‌اند؟ آیا برای اینکه کاتبان آن را با طلا نوشته‌اند؟ نه! این نیست. شاید خواندن حدیث سلسلة‌الذهب به این نام به این اعتبار است که این حدیث از احادیث بسیار بکر امامت است.

این مفسر قرآن عنوان کرد:‌ چهار هزار حدیث‌نویس فرمایش امام را نقل کرده‌اند. اولین بار حضرت رضا(ع) در نیشابور آن را فرمودند و امامان دیگر آن را نگفته‌اند.

وی با بیان اینکه امامت مکمل دین و رسالت است، گفت: متمم رسالت و وحدانیت، امامت است. اینکه صدبار گفته شود «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الّا اللَّه و أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّه» اگر معتقد به امامت نباشید فایده ندارد. حضرت جواد(ع) فرموده است: زیارت پدرم بالاتر از زیارت جدم امام حسین(ع) است. برای اینکه کسانی وجود حضرت رضا(ع) را منکر بودند.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری ضمن تصریح این مطلب که مکمل و متمم ولایت مطلقه الهیه، امامت حضرت رضا(ع) است، اظهار کرد: مابقی ائمه بعد از آن حضرت را ابن‌الرضا خوانده‌اند. شأن آن حضرت همین است که هر چه هست در امام رضا(ع) است.

وی عنوان کرد: سه شخصیت درباره امامت صحبت فرموده‌اند. اولین آن‌ها امیرالمؤمنین(ع) است، بعد امام رضا(ع) و بعد از ایشان حضرت هادی(ع) است.

این مفسر قرآن به روایتی در رابطه با آن حضرت اشاره کرد و گفت: عبدالعزیز می‌گوید روز جمعه‌ای بعد از نماز خدمت آن حضرت آمدم، حضرت فرمودند: چه خبر، چه دیدی؟ گفتم: راجع به امامت صحبت شد، حضرت لبخندی زدند و گفتند: از یک امر بسیار عظیم صحبت کردند. بعد از آن امام رضا(ع) در مورد امامت آغاز به صحبت کرد، از حجة‌الوداع شروع کرد، به خدمات پیغمبر(ص)، نصب امیرالمؤمنین(ع) به‌وسیله پیغمبر(ص) و ... اشاره کرد و فرمود: ما امامان هادیان انسان‌ها هستیم. میان خلائق کسی را مثل ما پیشوا و قائم نمی‌توانند پیدا کنند. امت هر چه را احتیاج دارند خداوند عالم در وجود ما قرار داده است. محل ما در پیشگاه خداوند عالم حتی از مقام ابراهیم خلیل(ع) بالاتر است.

تکمیل احکام خداوند به‌وسیله ائمه(ع)

وی بیان کرد که آن حضرت در ادامه سخنانش فرمود: وجود ما در میان مردم مانند خورشید تابناکی است. ما هستیم که حق را از باطل تشخیص می‌دهیم. ما کتاب ناطق حق هستیم، وجود ما وجود رحمت باری تعالی بر خلائق است. ما برگزیده خداوند عالم هستیم. علم ما علم‌الله است. ما رحمة‌الله هستیم. خداوند عالم تمام احکامش را به‌وسیله ما تکمیل فرموده است. مَثَل امامت مَثَل منزلت انبیاست. ما وارثان اوصیا و انبیا هستیم. من شخصاً جانشین خدا و پیغمبر(ص) هستم، مقام جدم امیرالمؤمنین(ع) را دارم. من میراث تمام انبیای گذشته هستم، نظم عالم خلقت و عزت مؤمنین، ما امامان هستیم. درخت رسالت در خانواده ماست. ضامن بقای دین، ما امامان هستیم، حلال و حرام به وسیله ما مشخص می‌شود.

امامان، قطره‌ای از دریای رحمت الهی در عالم ناسوت هستند

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری عنوان کرد: آن حضرت می‌فرماید که ما راه الهی هستیم که در وجود ما خداوند عالم تمام امور غیبیه را نهاده است. ما دریای عصمت و ‌دریای آب گوارای خداوند هستیم. ما راهنمای طریق سعادت هستیم. نجات‌دهنده از ضلالت، از آتش و از دوزخ وجود ما امامان است. هر کس به ما معتقد شود به خداوند سبحان و جد ما رسول‌الله(ص) معتقد شده است. هر کس ما را نفی کند، او هم به خدا و هم به جدم کافر است. جهالت در ما و در وضع ما معنا ندارد. قطره‌ای از دریای رحمت الهی در این عالم ناسوت، وجود ما امامان است.

وی اظهار کرد: امام رضا می‌فرماید که خداوند عالم تمام مسائل عالم بشری را در وجود امامان گذاشته است. ما پدر امت هستیم، تمام امور محدود به ماست. ما برای خلق امین‌الله هستیم. حجت بالغه خداوند در روی زمین هستیم. تمام امور الهیه به ما محول شده است. ما هستیم که مردم را از جهالت به سعادت می‌رسانیم، نظم خلقت و عزت مؤمنین به‌ وسیله ماست. منافقان نمی‌دانند و به ما کافر می‌شوند، ما را انکار می‌کنند در حالی که انکار ما، انکار خداوند سبحان و رسول‌الله(ص) است. ما دارای صفات برجسته‌ای هستیم. خداوند ما را انتخاب فرموده است. من امروز نائب تمام انبیاء هستم. سخنوارن، شاعران و ... نمی‌توانند شأن امامت و من را بیان کنند. اعتراف بر امامت ما اعتراف به رسالت رسول الله(ص) است.

captcha