لزوم نظرخواهی عمومی در مورد اصلاحیه قانون عملیات بانکی بدون ربا
کد خبر: 3357199
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
مظاهری در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

لزوم نظرخواهی عمومی در مورد اصلاحیه قانون عملیات بانکی بدون ربا

گروه اقتصاد: وزیر اسبق اقتصاد اظهار کرد: اصلاحیه قانون عملیات بانکی بدون ربا باید در اختیار عموم قرار گرفته و یک نظرخواهی وسیع در مورد آن از همه صاحب‌نظران در حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و در خود بانک‌ها صورت گیرد.

طهماسب مظاهری، وزیر اسبق اقتصاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که با توجه به آماده شدن طرح مجلس برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا آیا ورود دولت برای اصلاح این قانون ضرورت داشت؟ اظهار کرد: مجلس به دلیل اشتیاقی که برای اصلاح این قانون داشته است، طرحی را توسط  حدود بیست نفر از نمایندگان تهیه کرده و تقدیم صحن علنی شده است اما از سوی دیگر دولت هم لایحه‌ای را در حال آماده کردن دارد و این اقدام جای بحث و بررسی دارد.

مزایا و معایب ورود دولت و مجلس به اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

وی افزود: اینکه هر دوی این نهادها اقدام به چنین کاری کرده‌اند و قصد دارند قانون عملیات بانکی بدون ربا را اصلاح کنند، از این جهت خوب است که نشان می‌دهد عزم جدی برای اصلاح این قانون وجود دارد.

مظاهری تأکید کرد: از سوی دیگر ورود هم‌زمان مجلس و دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا جای نگرانی دارد که مبادا این دو با هم تداخل داشته باشند؛ بنابراین لازم است عوامل ایجاد اختلال برطرف شده و در نهایت، یک متن واحد کارشناسی‌شده و پخته آماده شده و جایگزین قانون عملیات بانکی بدون ربا شود.

اهمیت نظرخواهی در مورد قانون جدید بانکداری بدون ربا

وزیر اسبق اقتصاد افزود: لازمه این امر این است که دولت، متنی که جناب آقایان سیف و طیب‌نیا به آن اشاره کردند را نهایی کرده و با متنی که مجلس آماده کرده است کنار هم گذاشته و این دو مکمل هم شوند.

وی ادامه داد: همچنین متن جدید قانون عملیات بانکی بدون ربا باید در اختیار صاحب‌نظران، مدیران‌عامل بانک‌ها و دانشگاهیان گذاشته شده و در این زمینه نظرخواهی کنند؛ چراکه هنوز در مورد متن دولت نظرخواهی عمومی صورت نگرفته است.

لزوم توجه به تجربیات سه دهه گذشته

مظاهری تأکید کرد: هرچند آقایان سیف و طیب‌نیا، اعلام کردند که از صاحبنظران دعوت شده و دیدگاه‌های آنان را جویا شده‌ایم اما این افراد عمدتا از همکاران داخلی بانک مرکزی و  وزارت اقتصاد بوده‌اند و متن جدید قانون عملیات بانکی بدون ربا با همکاری آنان تهیه شده است.

وزیر اسبق اقتصاد در پایان گفت: این متن باید در اختیار عموم قرار گرفته و یک نظرخواهی وسیع در مورد آن از همه صاحبنظران، هم در حوزه علمیه، هم در دانشگاه‌ها و هم در خود بانک‌ها صورت گیرد؛ چراکه هنوز بسیاری از مدیران بانک‌ها این  متن را مشاهده نکرده‌اند بنابراین باید در نهایت یک متن واحد و مناسب با استفاده از عملکرد سی سال گذشته و آخرین دانش فنی بانکداری تهیه شود.

captcha