سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در زندگی ائمه جمعه می‌توان شاهد بود
کد خبر: 3366764
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
مسعود نجفی:

سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در زندگی ائمه جمعه می‌توان شاهد بود

گروه هنر: کارگردان مستند «سید سلیمان» گفت: در فیلم‌هایی که زندگی ائمه جمعه مورد توجه قرار می گیرد، ناخودآگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی محور توجه است.

مسعود نجفی، کارگردان مستند «سید سلیمان» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که تا به امروز درباره ائمه جمعه کار آنچنانی تولید نشده است، اظهار کرد: تا به امروز کمتر فیلم یا مستندی درباره ائمه جمعه در کشورمان ساخته شده است. این وضعیت در شرایطی است که زندگی این قشر ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به این اثر مستند داراست.

وی افزود: نکته دیگر این‌که، پرداختن به زندگی این قشر نوعی توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، چون آموزه‌هایی که در زندگی این قشر روی می‌دهد مطابقت زیادی با الگوهای دینی دارد، البته تمام سعی ما این بود که حرف مورد نظر را به شیواترین شکل ممکن بیان کنیم و هر اندازه که ممکن است از شعارهای رایج در این حوزه پرهیز کنیم.

این مستندساز درباره شرایط فیلمساز در این حوزه (آثار و بیوگرافی) چنین توضیح داد: در کارهایی که می‌خواهیم زندگی یک فرد یا گروه را بیان کنیم باید نگاهی را مد نظر قرار دهیم، ‌که در کنار پرداختن به زندگی فرد مورد نظر، جغرافیا و اقلیمی که هم در آن مستند مورد توجه قرار می‌گیرد به بیننده معرفی شود. برای نمونه در مستند (سید سلیمان) که هم اکنون مراحل تدوین آن می‌گذرد، ما علاوه بر معرفی امام جمعه بافق (حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد سلیمانی) با جغرافیای این شهر تاریخی نیز آشنا می‌شویم.

محوریت «سید سلیمان» روحانیت است

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حتماً باید این مهم را مد نظر داشت که کارهایی که محوریت آن را روحانیون تشکیل می‌دهند به شدت خطرساز هستند و در کلامی قدم زدن در این حوزه راه رفتن روی لبه شمشیر است. چون ممکن است با اغراق‌هایی که ممکن است پیش آید کار در دام شعر گرفتار آید. برای رهایی از این معضل داشتن مشاور خوب از قشر روحانیت و مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای می‌تواند قدمی خوب در این زمینه باشد.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو درباره مستند «سید سلیمان» هم چنین اطلاع‌رسانی کرد: این کار همان طور که گفته شد با محوریت زندگی امام جمعه بافق تولید می‌شود. فیلمبرداری این کار تماماً در شهر بافق انجام شده و ما در طول داستان با جغرافیای این شهر تا حدودی آشنا می‌شویم.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: زمان این کار در 40 دقیقه انجام شده و ما در پنج روز مستند را تصویربرداری کرد‌ه‌ایم. نکته جالب در این کار حضور خانواده این امام جمعه جلوی دوربین است، چون تصور ما این بود که در این زمینه با مخالفت رو به رو شویم، اما آنها با نهایت تشکر از هر کمکی که از دست‌شان بر می‌آمد، دریغ نکردند.

عوامل مستند «سید سلیمان»

وی درباره عوامل این کار چنین توضیح داد: تهیه‌کننده این کار را سعید نوایی برعهده دارد، همچنین احمد مهری، علی قلندریان و علی مقدم به عنوان صدابرداری، فیلمبردار و تدوینگر در این کار حضور دارند. این مستند قرار است برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآید.

کارگردان مستند «سید سلیمان» در انتها تصریح کرد: سینمای مستند دنیایی عجیب، اما جذاب دارد، چون هر آنچه در آن دیده می‌شود واقعیت است. برای همین برخی مواقع عوامل را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در این کار نیز ما به نوعی تحت تاثیر شخصیت سید سلیمان قرار گرفتیم؛ فردی که تمام مردم بافق به وی احترام ویژه می‌گذارند.

captcha