ازدیاد سنج و دمام، تبدیل به مشکل عزاداری شیراز شده است/ فعالیت ۱۲۰ هیئت مذهبی بانوان در فارس
کد خبر: 3389235
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
مختاری:

ازدیاد سنج و دمام، تبدیل به مشکل عزاداری شیراز شده است/ فعالیت ۱۲۰ هیئت مذهبی بانوان در فارس

گروه اجتماعی: رئیس شورای هیئت‌های مذهبی فارس از عدم توجه به سینه‌زنی سنتی شیراز انتقاد کرد و گفت: مشکلی که وارد فرهنگ سینه‌زنی شیراز شده، ازدیاد سنج و دمام است زیرا سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند و نگرانی برای حرم شاهچراغ(ع) شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مظفر مختاری، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان فارس امروز، 27 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فعالیت‌های ایام محرم عنوان کرد: به‌مناسبت فرارسیدن این ایام خیمه‌های عزاداری در سطح شهرستان‌ها ساماندهی شد.
وی با بیان اینکه قریب 504 خیمه سوگواری حسینی در سطح شهر شیراز برپا شده است، افزود: قریب 700 هیئت مذهبی در شیراز در این ایام مشغول به فعالیت هستند که 525 هیئت دارای اساسنامه هستند و بقیه همه جزو کسانی هستند که به‌صورت موقت فعالیت می‌کنند.
مختاری اظهار کرد: با توجه به اینکه سوگواری‌های حسینی در شهر شیراز به‌صورت دسته‌روی صورت می‌گیرد، لذا جلسات مختلفی با دستگاه‌های مختلف امنیتی و نظامی و اجتماعی برگزار کردیم و در این راستا 4 مسیر تردد هیئت‌های مذهبی به سمت حرم مطهر مشخص شد.
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی فارس ادامه داد: سه مسیر میدان شهدا به حرم، چهار راه مشیر به حرم، میدان غدیر به حرم مسیرهای ورودی هیئت‌های مذهبی و مسیر خروجی هیئت‌های مذهبی نیز از حرم به سمت چهار راه شاهزاده قاسم تعیین شده است.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های سوگواری در سال جاری همکاری ویژه‌ای با نیروی انتظامی داشتیم، گفت: با توجه به شرایط نئوتروریست، نظارت بیشتر در بحث نذورات یکی از برنامه‌های اصلی شورای هیئت‌های مذهبی بوده است که در این راستا تیم‌های پزشکی با همراهی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و سپاه از آشپزخانه هیئات مذهبی و برنامه‌های مختلف سرکشی می‌کنند.

تشریح برنامه‌های عزاداری روز تاسوعا
مختاری با اشاره به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر لزوم انجام عزاداری متحد و یکپارچه جهت ایجاد یک نماد سوگواری در شیراز تأکید کرد و گفت: به یاری خدا امسال نیز مانند سال‌های گذشته به دستور نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس، سوگواری یکپارچه و متحد هیئت‌های مذهبی در حرم شاهچراغ(ع) خواهیم داشت.
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی فارس با بیان اینکه این برنامه از ساعت 9 صبح روز تاسوعا تا قبل از خطبه‌های نماز جمعه ادامه خواهد داشت، گفت: قالب عزاداری در این سوگواری به‌صورت سینه‌زنی است.

فعالیت 21 هیئت مذهبی عشایر در شیراز
وی از فعالیت 21 هیئت عزاداری عشایری در شیراز خبر داد و گفت: این هیئت‌های مذهبی نیز در روز تاسوعا از چهار راه 15 خرداد به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حرکت خواهند کرد.
مختاری در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود برخی از مشکلات و انحرافات در سوگواری‌های حسینی گفت: با جلساتی که با رؤسای هیئات داشتیم 25 تکلیف با توجه به نظر سازمان تبلیغات و نماینده ولی فقیه و شورای هیئت‌های مذهبی به آن‌ها ابلاغ شد.

با ترویج دهندگان انحرافات عزاداری برخورد قانونی خواهد شد
وی ادامه داد: جهت مقابله با انحرافات و ناهنجاری‌هایی که در برخی از موارد پیش می‌آید و موجب سوء استفاده شبکه‌های بیگانه می‌شود از جمله قمه‌زنی، ابتدا تذکر داده و تعهدنامه کتبی اخذ می‌شود اما اگر دوباره تکرار شد، مجوز هیئت لغو شده و مسئولان آن به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی معرفی خواهند شد.
رئیس شورای هیئات مذهبی فارس همچنین، از عدم توجه به سینه‌زنی سنتی شیراز انتقاد کرد و گفت: مشکلی که وارد فرهنگ سینه‌زنی شیراز شده، ازدیاد سنج و دمام است که وارد عزاداری‌ها شده است زیرا سرو صدای زیادی ایجاد می‌کنند و این خود یک نگرانی برای حرم شاهچراغ(ع) ایجاد شده است که صداها زیاد بلند نشوند و در این راستا حتی از ورود طبل‌های بزرگ به درون حرم مطهر جلوگیری می‌شود ضمن اینکه هر هیئت مذهبی بیشتر از 3 طبل نمی‌تواند وارد حرم مطهر کند.
وی با بیان اینکه امسال تعداد زیادی از نوع سینه زنی‌های استان فارس ثبت ملی و در اجلاسیه پیرغلامان رونمایی شد، گفت: یکی از این سبک‌ها سینه‌زنی قطاری شیراز بود که اگر بتوانیم این نوع سینه‌زنی را در سطح وسیع در شیراز انجام دهیم، بسیار کار خوبی جهت تبدیل به نماد شدن عزاداری شیراز خواهیم کرد.

تنها 4 هیئت شیراز با عزاداری سنتی قطاری آشنا هستند
مختاری ادامه داد: هم‌اکنون تنها 4 هیئت مذهبی شیراز با این نوع سبک عزاداری آشنا هستند اما بنا داریم تا به وسیله این هیئت‌ها، به سایر هیئت‌ها نیز این نوع سینه‌زنی آموزش داده شود و علاوه بر این کانون مداحان  آموزش این نوع سینه‌زنی را در دستور کار خود قرار داده و کتاب آن نیز در اختیار مداحان و هیئت‌های مذهبی قرار داده شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی فارس همچنین از وجود 120 هیئت مذهبی بانوان در استان فارس خبر داد و گفت: در این راستا 32 مشاور بانو نیز جهت نظارت بر روی فعالیت‌های این هیئات مذهبی مشغول به فعالیت هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی پرداخت و گفت: در بحث این اجلاس چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی در سطح استان و کشور داشتیم که افراد بسیاری در این زمینه ما را یاری رساندند و برخی دیگر نیز کمکی نکرده و یا بسیار کمک کردند.
مختاری، برتری این اجلاس را مردمی بودن آن دانست و گفت: این اجلاس یک کار هیئتی و مردمی بود و به جز 10 نیرو از شهرداری، مابقی کادر اجرایی اجلاس همگی از اعضای هیئت‌های مذهبی فارس بودند.

هزینه‌کرد 700 میلیون تومان در اجلاس پیرغلامان
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی فارس از هزینه‌کرد کمتر از 700 میلیون تومان در این اجلاس خبر داد و گفت: 325 میلیون تومان تنها هزینه ایاب و ذهاب و 4 پرواز پیرغلامان حسینی از نقاط مختلف کشور و دنیا بود که پرداخت شد.
وی با بیان اینکه در برگزاری این اجلاس نهادهایی نظیر شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری، سپاه پاسداران،‌ دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، نهاد نماینده ولی فقیه، فرودگاه شیراز و غیره همکاری بسیاری خوبی داشتند، گفت: 110 دستگاه سواری تاکسی تلفنی، 10 ون، 15 دستگاه مینی‌بوس و 40 دستگاه اتوبوس در این اجلاس مشغول به خدمت بودند.
مختاری عنوان کرد: بیشترین کمک مالی به این اجلاس را استاندار فارس با مبلغ 250 میلیون تومان، شورای شهر و شهرداری 200 میلیون تومان انجام دادند و مابقی همگی از هزینه‌های هیئت‌های مذهبی تأمین شد.

captcha