۲۴ آبان؛ تجلیل از مقام محسن حاجی‌حسنی کارگر در تالار وحدت
کد خبر: 3446624
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
درنشست خبری بزرگداشت روز کتاب مطرح شد؛

۲۴ آبان؛ تجلیل از مقام محسن حاجی‌حسنی کارگر در تالار وحدت

گروه ادب: معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: همزمان با روز ۲۴ آبان‌ماه از مقام محسن حاجی حسنی‌کارگر در تالار وحدت تجلیل می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشست خبری تبیین برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب با بیان اینکه محوریت برنامه‌های ملی و استانی نهاد در هفته کتاب گرامیداشت شخصیت علامه طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن کریم است، توضیح داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن شبکه وسیع کتابخانه‌ای خود را مکلف می‌داند که برنامه‌هایی را در هفته کتاب عملیاتی کند. برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در دو سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.
اللهیاری با اشاره به تلاش‌های مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ارتقای معیشت کتابداران از سال گذشته تاکنون گفت: در این راستا می‌توان به افزایش ساعت کار و تکمیل بیمه کتابداران شاغل در 700 کتابخانه روستایی و رساندن حقوق آنها از حداقل 50 هزار تومان به 570 هزار تومان اشاره کرد. نیمه دوم امسال حقوق این کتابداران برابر سقف وزارت کار می‌شود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین به برگزاری دوره مشاوره کتابدار در 24 استان و مدرسه خواندن برای توانمندسازی کتابداران اشاره کرد و افزود: از عید سعید غدیر طرح تامین نیمه متمرکز کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شده و کتابداران در مرحله نخست منابع موردنیاز را از میان 190 هزار عنوان کتاب انتخاب کردند. از دیگر اقدامات اخیر نهاد می‌توان به برگزاری 200 نشست کتابخوان اشاره کرد که تا پایان امسال به 400 جلسه می‌رسد. از 2241 شرکت‌کننده این نشست‌ها سه درصد استاد حوزه و دانشگاه بوده‌اند. همچنین از دیگر طرح‌های جدید نهاد برای ترویج کتابخوانی می‌توان به طرح کتابخوان مدرسه‌ای اشاره کرد.
وی به برنامه‌های سیر مطالعاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی هم اشاره کرد و گفت: در این راستا می‌توان به طرح مادران قصه‌گو اشاره کرد.
اللهیاری افزود: از جمله برنامه‌های اجرایی نهاد کتابخانه‌های عمومی در ماه‌های اخیر می‌توان به برپایی همایش ایثارگران و جشنواره خاطره‌نویسی اشاره کرد. همچنین قرار است اسفندماه امسال جشنواره ارزش‌آفرینی برای ایده‌های کتابخانه‌ای برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی از 17 آبان شروع شده و تا دوم آذر ادامه خواهد داشت، گفت: 17 آبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منزل دختر مرحوم علامه طباطبایی (همسر شهید قدوسی) حضور یافت. 20 آبان نیز قرار است مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوان در زنجان با حضور دبیرکل نهاد برگزار شود.
اللهیاری تصریح کرد: از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب می‌توان به سخنرانی دبیرکل نهاد در جمع مسئولین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور کتابداران استان‌های تهران و البرز در حرم مطهر امام خمینی(ره) و نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه اشاره کرد.
تقدیر از یوسف قاریان ایران 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: 24 آبان در مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی که در تالار وحدت برگزار می‌شود، از مقام قرآنی محسن حاجی حسنی کارگر از جان‌باختگان فاجعه منا تجلیل می‌شود.
وی افزود: از دیگر برنامه‌های نهاد در هفته کتاب می‌توان به برپایی نشست کتابخوان ویژه مکتب و مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی در 25 آبان، همایش ملی کتاب و نشر در 26 آبان و همایش ملی خواندن در کردستان روزهای 28 و 29 آبان اشاره کرد.
اللهیاری گفت: قرار است اسفندماه همایش جذب اعضای کتابخانه‌های عمومی را در خوزستان برگزار کنیم. 

همچنین در این نشست، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: هفته کتاب 215 جلسه نقد کتاب‌های فاخر و 87 رونمایی کتاب در 300 شهر برگزار می‌شود و 392 عنوان کتاب نیز به مسابقه گذاشته می‌شوند. همچنین در این هفته 69 کتابخانه افتتاح می‌شوند.
همچنین در این نشست، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به راه‌اندازی مجدد کتابخانه سیار پاکدشت به نمایندگی از افتتاح سه کتابخانه سیار استان در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: هفته کتاب 32 کتابخانه استان تهران با صرف 575 میلیون تومان اعتبار صاحب کتاب‌های جدید می‌شوند. همچنین با صرف 15 میلیارد ریال اعتبار عملیات نوسازی 15 کتابخانه تهران آغاز می‌شود.
وی همچنین به افتتاح کتابخانه ایثارگران و معلولان در کتابخانه طالقانی تهران اشاره کرد و افزود: هفته کتاب بخش نابینایان کتابخانه‌های شهید باهنر و حضرت فاطمه (ع) افتتاح می‌شود.
نیکنام گفت: از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان تهران در هفته کتاب می‌توان به افتتاح دو کتابخانه روستایی، عضوگیری رایگان کتابخانه‌های استان و نشست کتابخوان مدرسه‌ای در 20 مدرسه اشاره کرد.
این نشست رسانه‌ای پیش از ظهر امروز (19 آبان) در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

captcha