اطلاع‌رسانی فرهنگی در راستای «موقوفه‌خواری» انجام شود
کد خبر: 3456299
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه همدان:

اطلاع‌رسانی فرهنگی در راستای «موقوفه‌خواری» انجام شود

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه استان همدان گفت: اطلاع‌رسانی فرهنگی و مذهبی در راستای موقوفه‌خواری انجام شود و رسانه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند؛ موقوفه‌خواری گاهی به صورت غیر قانونی و گاهی با ظاهر و چهره‌ای قانونی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه استان همدان دوشنبه، دوم آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین برنامه ایام اربعین در اوقاف و امور خیریه تکلیف و وظیفه‌ای است که باید در قبال زائران انجام شود.

وی افزود: اطلاع‌رسانی فرهنگی و مذهبی در راستای موقوفه‌خواری انجام شود و رسانه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند، موقوفه خواری گاهی به صورت غیر قانونی و گاهی با ظاهر و چهره‌ای قانونی انجام می‌شود، اداره کل اوقاف‌و‌امور خیریه به تنهایی نمی ‌تواند در خصوص موقوفات وارد کار شود و با موقوفه‌خواری برخورد کند.

وی با بیان اینکه ستادی در سطح استان تشکیل و با رؤسای اوقاف شهرستان‌ها شش جلسه در استان برگزار شده که ثمرات خوبی به دنبال داشته است، افزود: قرار بر این شده در راستای استفاده از موقوفاتی که با میزبانی از زائران و برپایی ایستگاه‌های صلواتی منطبق است، اقداماتی انجام شود.

مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه ستاد اربعین استان همدان، اداره کل اوقاف‌و‌امور خیریه باید وظایف خود را بیش از پیش انجام دهد، عنوان کرد: مهمترین موکب و ایستگاه صلواتی استان همدان موکبی در مرز مهران است و مقرر شده تا اوقاف استان همدان از محل موقوفات موکب را در این مکان برپا کند.

حجت‌الاسلام کاروند بیان کرد: از محل نذورات مردمی نیز موکبی تحت عنوان استان همدان در مسیر تردد زائران اربعین ایجاد خواهد شد، در این خصوص جلسات هماهنگی برگزار شده و داوطلبین نیز آماده خدمت‌رسانی هستند، همچنین نذورات مردمی در دو مرحله به مرز مهران منتقل می‌شود که در مرحله اول نذورات در مسیر رفت به کربلا و در مرحله دوم در مسیر بازگشت زوار در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین امکانات به پس از اربعین و مسیر بازگشت موکول شده است، ابراز کرد: تلاش بر این است که نیازها و کمبودهای اصلی اطلاع داده شود تا یک کاروان به نام کاروان استان همدان با مشارکت عام مردم مدیریت شود.

برپایی خیمه معرفت در محل بازگشت زائرین کربلا

این مقام مسئول با اشاره به اینکه موکب دیگری در گردنه اسدآباد برپا می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود وسایل گرمایشی تجهیزاتی به محل انتقال داده شد تا مشکلی در ایام اربعین برای زائران وجود نداشته باشد، در بازگشت زوار روزانه سه هزار غذا از محل موقوفات استان در ایستگاه گردنه اسدآباد توزیع خواهد شد، همچنین در این مکان خیمه معرفت با حضور چهار مبلغ برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام کاروند با اشاره به اینکه دو ایستگاه صلواتی در ملایر و پلیس راه همدان برپا می‌شود، افزود: همچنین ۳۵ نفر از مبلغین به بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها در ایام اربعین اعزام می‌شوند. هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ نیروی انسانی در ایستگاه‌ها وجود ندارد، همچنین ممکن است محموله‌ای البسه و کفش از محل موقوفات در این رابطه برای زائران خریداری شود.

وی با اشاره به اسکان زائران در همدان، بیان کرد: حسینیه سید الشهدا و حسینیه باغ بهشت برای اسکان موقت زائران در نظر گرفته شده است که نیاز بیشتری در این خصوص احساس می‌شود.

همدان امیزبان چهارمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» است

حجت‌الاسلام کاروند در ادامه با بیان اینکه استان همدان امسال میزبان چهارمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» با محوریت عکاسی است، گفت: این جشنواره در سطح ملی در همدان برگزار می‌شود و دبیرخانه آن فعال شده و هماهنگی‌‌های لازم در این راستا به عمل آمده است.

مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه ظرفیتی در استان همدان برای برگزاری این جشنواره در عکاسی و فیلم کوتاه وجود دارد، ابراز کرد: به دنبال این هستیم این دو جشنواره در سال آینده در استان همدان برگزار شود.

وی اظهار کرد: موضوع جشنواره وقف چشمه همیشه جاری، وقف و ثمرات آن است و با توجه به گستردگی این موضوع و از بین رفتن چهره فقر و محدودیت از بخش‌های مختلف، جزوه‌ای آماده و مصادیق وقف در این جزوه تعریف شده که به عنوان راهنما در اختیار شرکت کنندگان و عکاسان قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام کاروند با تأکید بر اینکه از داوران بین‌المللی در این جشنواره استفاده خواهد شد، افزود: سعی بر این است از بیشترین امکانات برای برگزاری بهتر جشنواره استفاده شود. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی‌ماه سال‌جاری است وهمچنین در دهه اول بهمن نمایشگاهی از آثار ارسالی برگزار و از نفرات برتر پس از برگزاری نمایشگاه تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه جایزه نفر اول، دوم و سوم به ترتیب سه تا یک میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر است، عنوان کرد: همچنین هفته وقف از ۱۸ آذرماه شروع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیشنهاد معاون سیاسی‌و ‌امنیتی استانداری همدان، تدفین والدین شهدا در باغ بهشت همدان به صورت رایگان انجام خواهد شد، نظارت بر باغ بهشت همدان به صورت منظم انجام می‌شود، نیروی انتظامی و مجموعه پرسنل این مکان همکاری‌های لازم را برای مراقبت و حفاظت را به خوبی بر عهده دارند و همچنین دوربین‌های مدار بسته در باغ بهشت همدان نصب شده است.

captcha