به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «نفس» ساخته جدید نرگس آبیار صبح روز جمعه، 15 بهمنماه با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد. در ابتدای نشست، نرگس آبیار با ابراز خوشحالی از ساخت این فیلم، در پاسخ به این سؤال که آیا میخواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند، اظهار کرد: فیلم اگر اکران شود و در جشنوارههای خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانسهای بسیار خوبی از فیلم را حذف کردهایم؛ چراکه مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.
وی درباره وضعیت بازیهای این فیلم گفت: در دو فیلم قبلی هم تصمیم داشتم کار به گونهای پیش رود که بازیها به چشم نیامده و از فیلم بیرون نزند. درباره سایر بخشها مثل طراحی و میزانسن هم همین وضعیت برقرار بود، حتی در این فیلم جلوههای ویژه به حد زیادی به کار رفته است.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهای خود در ارتباط با سختی کار با کودکان اظهار کرد: کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه سرتق داشتیم که مدام با هم دعوا میکردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم.
آبیار همچنین متذکر شد: این فیلم یک کار گروهی است و اگر فکر میکنید اتفاق خوبی در این فیلم افتاده، به دلیل معصومیت این کودکان است. هر چند که معتقدم در آینده ممکن است این فیلم بیشتر و بهتر درک شود.
وی همچنین از وسواس خود در سپردن کار به دست طراحان انیمیشن یاد کرد و افزود: قرار نبود در این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشیم.
هدف ما پرداختن به کودکان شهید بود
محمدحسن قاسمی، تهیهکننده این فیلم هم در صحبتی کوتاه عنوان کرد: این کار بر اساس یکی از رمانهای کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشتهایم که هیچ گاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدف ما مطرح کردن این بحث بود، البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنوارههای بینالمللی نبودهایم.
شبنم مقدمی، بازیگر این فیلم نیز با اشاره به کوتاهی نقشش در «نفس» اظهار کرد: با توجه به این موضوع، ایفای نقشم سخت بود، البته قرار نبود نقشم این قدر کوتاه باشد و کمی از صحنههای آن حذف شده است.
پانتهآ پناهیها نیز حضور در این فیلم را تجربهای جدید و چالشبرانگیز دانست و گفت: در مقطعی حس میکردم ادامه این کار میسر نیست، اما با همراهی دوستان و همدلی آنها کار ادامه یافت.
به مخاطب سینما احترام بگذاریم
ساعد نیکذات، فیلمبردار نیز در این نشست از دو تازه در گذشته سینما یاد کرد و در عین حال توضیحاتی درباره روند کار نیز داد و تصریح کرد: هزینههای بسیاری در سینما میشود تا حاصل آن در پرده دو بعدی سالن دیده شود، اما در تمام ایران، تنها 12 سینمای دی سی پی داریم و وقتی کاری که تلاش بسیاری برای آن شده، در سینما اکران میشود، افتضاح خواهد بود.
وی در عین حال عنوان کرد: باید به دید و چشم مردم احترام گذاشت، اما اکنون پس از 34 سال، حتی یک کاخ جشنواره نداریم.
«نفس» با همتی زنانه ساخته شده است
نیما حسنینسب، منتقد حاضر در این جلسه درباره فیلم «نفس» اظهار کرد: پس از فیلم اول کارگردان که میتوان گفت اقبالی غیرعادی به همراه داشت، ساخت فیلم دوم کمی سخت شده بود و میتوانست وسواس و نگرانی مخاطبان را به همراه داشته باشد. این نوع نگرانیها گاه مخل فعالیت صحیح کارگردان میشود، اما به نظر میرسد این کارگردان درگیر این موضوع نشده و ظرف مدت یکسال فیلم بعدی خود را ساخت.
وی ادامه داد: البته پس از توفیق یک فیلم، ممکن است همان مسیر قبلی برای ادامه تعریف و تمجیدها تکرار و دنبال شود، اما تبریک میگویم به عوامل این فیلم که سعی کردند به سراغ تجربهای متفاوت بروند.
این منتقد سینما افزود: به هر حال این فیلم اثر مهمی است که باید در زمان مناسبتری به آن پرداخته شود. فقط سؤال من این است که چرا تهیهکنندگان «نفس» مثل بسیاری از تهیهکنندگان که یک آپارتمان را خریده و در آن کاری را آغاز میکنند، عمل نکردند؟ در قدیم میگفتند این نوع کارها همت مردانه میطلبد، اما اکنون میتوان گفت این کار همت زنانه میخواهد.
وی ادامه داد: سینمای ایران نیاز دارد که دوربینها از آپارتمانها خارج شده و پولی که وجود دارد صرف فیلم شود. این فیلم در جنبههای مختلف یک کار جاهطلبانه بوده که این موضوع از یک پشتوانه و امنیت مالی بهره برده است.
حسنینسب همچنین عنوان کرد: شاید بخش مهمی از صحبتهایی که درباره فیلمها میشود به بحث روند و شرایط تولید مربوط میشود.
ابوذر محمدی (تهیه کننده)،اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه) و مهران احمدی، گلاره عباسی و بازیگر خردسال «نفس» از دیگر عوامل حاضر در نشست نقد و بررسی این فیلم بودند.