علی رام نورایی، بازیگر فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره این کار سینمایی اظهار کرد: قبل از اینکه بازی در این فیلم سینمایی را قبول کنم از طریق اخبار تا حدودی با فضای حاکم بر سوریه آشنا بودم، اما وقتی به آنجا رسیدم با اتفاقاتی فراتر از آنچه که تصور میکردم مواجه شدم. برای مثال ما در سوریه و در منطقه کاملاً جنگی مشغول به کار بودیم. به نحوی که برخی مواقع صحنه فیلمبرداری با جایی که جنگ در آن وجود داشت شاید چند خیابان بیشتر فاصله نداشت. در چنین جوی ما حدود یک ماه فیلمبرداری کار را انجام دادیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با چه انگیزهای پا در این راه (هنرنمایی در فیلمی با محوریت مدافعان حرم) نهاده؟ گفت: جواب به این سؤال کمی سخت است، چون شاید جواب من، رنگ شعار به خود گیرد، اما به هر حال باید بگویم میخواستم با آنچه که در توانم بود قدمی در راه حضرت زینب (س) بردارم. برای همین تصمیم گرفتم از راهی که در توانم است در این مسیر قدم بردارم، البته میخواهم مطلبی را اعتراف کنم و آن هم اینکه فضا در آنجا به اندازهای تاثربرانگیز بود که دوست داشتم بعد از ادامه کار تفنگ در دست گیرم و همدوش مدافعان حرم برای پاسداری از حرم مطهر حضرت زینب(س) بجنگم. احساسی که هنوز هم در من زنده است و افتخار میکنم که مدافع حرم باشم.
آنچه در سوریه میگذرد قابل توصیف نیست
نورایی ادامه داد: در این بخش از گفتوگو میخواهم یادی کنم از تمام مدافعان و شهدای حرم که خالصانه از جان و مال خود گذشتند تا امروز ما راحت در کشورمان زندگی کنیم بدون اینکه کوچکترین احساس ناامنی در آن وجود داشته باشد. درباره جانفشانی شهدای حرم نکتهای دیگر را هم باید ذکر کنم، آن هم این است که اگر جانفشانی آنان نبود، هم اکنون ما مجبور بودیم در داخل خاک خود با داعش بجنگیدم. مطلب دیگری که میخواهم بیان کنم این است که برخی صحنههایی که من در سوریه دیدم هیچ گاه فراموشم نخواهد شد. در آنجا دیدم در مقابل چشمان کودکی دو ساله تمامی اعضای خانواده سر بریده شدهاند، اتفاقی که با هیچ دین و آیینی قابل پذیرش نیست.
وی درباره ساختار فنی «جشن تولد» هم اینگونه اظهار نظر کرد: آنچه از بازخورد مردم و مطبوعات میشد فهمید این بود که فیلم مورد پسند مردم و مخاطبان قرار گرفته است به ویژه اینکه ظاهر کار از شکلی آبرومند بهره میبرد. این مسئله بار دیگر به ما نشان میدهد که اگر به طرز شایسته موضوعات دینی و انقلابی را مد نظر قرار دهیم آن اثر مورد پذیرش مردم واقع خواهد شد. به ویژه موضوعاتی که به نوعی به شهدای حرم ربط دارد، جزء دغدغههای مردم است تا آنها بدانند جوانانشان در خارج از مرزهای ایران با چه رشادتی به دفاع برخاستهاند.
نورایی ادامه داد: فیلمبرداری این کار به گواه اکثر متخصصان این حوزه کار بسیار خوبی بود، به ویژه در شرایطی که آن را توضیح دادم. البته ارتباط خوب کارگردان و تهیهکننده هم کمک بسیار بالایی به بالا رفتن کیفیت کار داشت. به ویژه تجربه مهدی فیوضی تهیهکننده «جشن تولد» به یاری فیلمساز آمده است، زیرا خود چندین فیلم را در مقام کارگردان جلوی دوربین برده. درباره بازیگری هم که دیگر کاملاً کیفیت عیان است، چون ما هر آنچه در توان داشتیم برای درآمدن صحنهها انجام دادیم. در این میان بازی بازیگران عربزبان فیلم هم به نظرم یکی دیگر از زیباییهای این کار سینمایی بود که از داشتههای فیلم محسوب میشود.
سینمای ایران مکلف به کار کردن درباره مدافعان حرم است
وی با بیان اینکه پرداختن به شهدای حرم تنها یک رسالت سینمایی نیست، بلکه تکلیف دینی و ملی است، گفت: آنچه که من در سوریه دیدم خارج از توصیف است. برای همین به جرئت میگویم سینمای کشورمان موظف است در این حوزه فیلمسازی کند، پس در درجه اول مسئولان سینمایی موظف هستند که امکاناتی فراهم آورند تا فیلمسازانی که علاقهمند به کار در این حوزه هستند بتواند اثر خود را تولید کنند.
نورایی درباره کار دیگری که امسال در جشنواره داشته نیز این گونه توضیح داد: «یتیمخانه ایران» فیلمی دیگر است که توسط ابوالقاسم طالبی کارگردانی شده و من در آن نقش نخست را برعهده داشتهام. در این فیلم بخشی از تاریخ کشورمان روایت میشود. «یتیمخانه ایران» روایتی زیبا از بخشی از تاریخ انقلاب کشورمان است که در آن اعتقادات اسلامی مردم باعث شده در مقابل ظلم خاندان پهلوی به پا خیزند. این فیلم از مفهومی ارزشمند بهره میبرد و در بحث ساختار هم یکی از کارهای خوب سینمای کشورمان به شمار میآید.
وی در پایان درباره حاشیههایی که بعد از بازی در «قلادههای طلا» برای فیلم رخ داد و به نوعی از سوی برخی سینماگران به حاشیه رانده شد؟ این گونه توضیح داد: دوست ندارم در این مورد صحبت کنم چون ممکن است اظهار نظر درباره همکارانم باعث دلخوری شده و همین طور به کار من ضربه بزند. برای همین تمام تلاش خودم را انجام میدهم که با تمام توانم کارهایی را بازی کنم که در هر کدام داشتههای فنی و کیفیت بازیگری، امتیاز بالای کاری باشد.