نخستین همایش علمی قرآن در غزه آغاز شد
کد خبر: 3490421
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

نخستین همایش علمی قرآن در غزه آغاز شد

گروه بین‌الملل: نخستین همایش علمی «قرآن» با حضور مدیران مؤسسات، انجمن‌ها و مراکز حفظ قرآن فلسطین از دیروز، 31 فروردین‌ماه، در شهر غزه آغاز شد.

نخستین همایش علمی ـ قرآن در فلسطین آغاز شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «دنیا الوطن»، این همایش قرآنی که ویژه مؤسسات، انجمن‌ها و مراکز حفظ قرآن فلسطین است، امروز به کار خود پایان خواهد داد.

این همایش علمی با شعار «صروح تُعنى بالقرآن الكريم»(عمارت‌هایی که به قرآن توجه می‌کنند) و به‌همت مرکز مؤسسات الازهر در فلسطین و با همکاری انجمن جهانی حفظ قرآن در حال برگزاری است.

جلسه افتتاحیه این همایش در سالن اجتماعات «بیسان» شعبه دانشگاه الازهر در غزه و با حضور «زکریا الاغا»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و به نمایندگی از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، «یوسف جمعه سلامه»، مدیر مؤسسات الازهر در فلسطین، اعضای هئیت امنای مؤسسات الازهر در فلسطین، اعضای مجلس قانونگذاری، علما، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان مؤسسات و انجمن‌های برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط «محمد الزق»، استاد مؤسسه دینی الازهر در غزه آغاز شد و در ادامه، «سلیم شراب»، رئیس تشریفات مراسم، سخنان خود را با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم و تدبر در این کتاب الهی آغاز کرد و برگزاری این همایش و حضور پژوهشگران، اساتید و علما در آن را بیانگر اهتمام و عشق آن‌ها به قرآن عنوان کرد.

یوسف سلامه، مدیر مؤسسات الازهر در فلسطین، نیز ضمن سخنانی با اشاره به آیه 9 سوره حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون» (بى‌‏ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌‏ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود) تأکید کرد: قرآن کریم تنها کتابی است که خداوند حافظ و نگهدار آن است و این کتاب الهی مایه عزت و افتخار امت اسلام است.

سلامه در ادامه به محورهای اصلی این همایش علمی اشاره و عنوان کرد: «قرآن کریم و مسئولیت ما در قبال حفظ و آموزش آن»، «روش‌های حفظ قرآن کریم و ابزارهای توسعه آن»، «نقش مراکز و مؤسسات حفظ قرآن در حفظ عناصر امت» و «اهمیت حفظ قرآن و تاثیر آن در تربیت افراد و جامعه» و «دلایل رویگردانی از حفظ قرآن و بررسی این مسئله» از محورهای این همایش هستند.

مدیر مؤسسات الازهر در فلسطین از پژوهش‌های علمی متین و قوی ارائه شده به این همایش که بالغ بر 24 پژوهش است،‌ تقدیر و تشکر کرد.

وی اضافه کرد: پژوهش‌های ارائه‌شده در کتابی چاپ و میان شرکت‌کنندگان در این همایش توزیع می‌شود و قرار است در میان مؤسسات، انجمن‌ها و مراکز حفظ قرآن کریم فلسطین نیز توزیع شود.

اسماعیل نواهضه، خطیب مسجدالاقصی نیز در این همایش به ایراد سخنانی پرداخت و بر لزوم تمسک به قرآن که منبع عزت و افتخار امت اسلامی است، تأکید کرد و از تلاش مرکز مؤسسات الازهر در برگزاری این همایش و کمیته برگزارکننده تشکر و تقدیر کرد.

در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش، «استاد جبر الداعور»، نائب رئیس هئیت امنای مؤسسات الازهر به فضیلت‌های قرآن، حفظ و تدبر در این کتاب الهی اشاره کرد و این کتاب مقدس را مایه سعادت در دنیا و آخرت دانست.

دو جلسه‌ از پنج جلسه‌ این همایش در سالن «شیخ عبدالکریم الکحلوت» مرکز الازهر در غزه برگزار شد که جلسه نخست به ریاست عبدالسلام اللوح و جلسه دوم به ریاست مازن صباح بود. دراین دو جلسه هشت پژوهش با حضور شماری از علما و اساتید شرکت‌کننده بررسی شد.

جلسات بعدی این همایش امروز ادامه پیدا می‌کند.

captcha