کد خبر: 3493783
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

معلمی موهبتی الهی است

گروه اجتماعی: معلم، تجلی دانش و آگاهی جامعه، و معلمی موهبتی الهی است که باید بر دستان پاک آن‌ها بوسه زد و قدردان آن‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، 12 اردیبهشت‌ماه که همزمان با شهادت استاد شهید مطهری می‌باشد، به نام روز معلم نام‌گذاری شده است.
این روز فرصت مغتنمی است برای تجلیل و قدردانی از جایگاه و مقام معلمانی که با عشق و اراده بی‌نظیر خود در راستای تعلیم و تربیت انسان‌ها گام بر می‌دارند. اما باید توجه به جایگاه معلم در جامعه باید گفت که همه روزهای سال به نوعی روز معلم است.
معلم در فرهنگ اسلامی دارای جایگاه و منزلت بی نظیری است که  این فرهنگ،  ضمن تبیین جایگاه معلم، ویژگی‌های و خصوصیات ایجابی یک معلم را نیز ترسیم می‌کند. از منظر  اسلام، معلم ویژگی انبیاست. خداوند در قرآن می‌فرمایند ««هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الاْءُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَـتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَـبَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَـلٍ مُّبِینٍ ؛ او کسی است که در میان جمعیّت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد و مسلما پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند».
به تعبیر قرآن حضرت محمد(ص) پیامبر بزرگوار اسلام، بزرگ‌ترین معلم بشریت هستند. آن حضرت فرموده‌اند « «اِنَّمَا بُعِثْتُ مَعَلِّما؛ همانا که من به عنوان معلم مبعوث شده‌ام». در روایات آمده است که پیامبر(ص) در حق معلمان دعا می‌کرد و می‌فرمود« خداوندا، معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان».
امام علی(ع) نیز برای معلمان ارزش و جایگاه ویژه‌ای قائل بودند به طوری که ایشان می‌فرمودند « کسی که به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خود کرده است». امام (علی) تاکید داشتند که  مسلمانان در هر مقامی که باشند ، باید قدردان زحمات و تلاش معلمان بوده و در این زمینه فرموده‌اند «قُمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لاَِبیکَ وَمُعَلِّمِکَ وَلَوْ کُنْتَ اَمیرا؛ به پاس گرامی داشت پدر و معلم خود به پا خیز! گرچه پادشاه باشی».
اهل بیت(ع) به این دلیل برای معلمان ارزش و جایگاه قائل شدند که معلمان مسیر هدایت و کمال انسان‌ها را می‌گشایند و  روح و جان  آن‌ها را در مسیر تعالی پرورش می‌دهند. با توجه به سخنان ائمه(ع) می توان گفت که اخلاص، صداقت، تواضع ، عدالت  و ... ویژگی‌های بارز معلمان است.
جامعه مدیون شهدا و معلمان است و انسان‌ها در هر جا و موقیعتی که باشند و در هرجایگاهی که به آن رسیده‌اند، باید قدردان معلمان خود باشند، زیرا آن‌ها هستند که مسیرکمال و هدایت  انسان را هموار کرده‌اند.
با همه آن چه گفته شد این را نیز باید افزود که شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که معلمان بتوانند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازند و به عهد این  امانت بزرگ  وفا کنند.
captcha