به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، 12 اردیبهشتماه که همزمان با شهادت استاد شهید مطهری میباشد، به نام روز معلم نامگذاری شده است.
این روز فرصت مغتنمی است برای تجلیل و قدردانی از جایگاه و مقام معلمانی که با عشق و اراده بینظیر خود در راستای تعلیم و تربیت انسانها گام بر میدارند. اما باید توجه به جایگاه معلم در جامعه باید گفت که همه روزهای سال به نوعی روز معلم است.
معلم در فرهنگ اسلامی دارای جایگاه و منزلت بی نظیری است که این فرهنگ، ضمن تبیین جایگاه معلم، ویژگیهای و خصوصیات ایجابی یک معلم را نیز ترسیم میکند. از منظر اسلام، معلم ویژگی انبیاست. خداوند در قرآن میفرمایند ««هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الاْءُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَـتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَـبَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَـلٍ مُّبِینٍ ؛ او کسی است که در میان جمعیّت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد و مسلما پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند».
به تعبیر قرآن حضرت محمد(ص) پیامبر بزرگوار اسلام، بزرگترین معلم بشریت هستند. آن حضرت فرمودهاند « «اِنَّمَا بُعِثْتُ مَعَلِّما؛ همانا که من به عنوان معلم مبعوث شدهام». در روایات آمده است که پیامبر(ص) در حق معلمان دعا میکرد و میفرمود« خداوندا، معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان».
امام علی(ع) نیز برای معلمان ارزش و جایگاه ویژهای قائل بودند به طوری که ایشان میفرمودند « کسی که به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خود کرده است». امام (علی) تاکید داشتند که مسلمانان در هر مقامی که باشند ، باید قدردان زحمات و تلاش معلمان بوده و در این زمینه فرمودهاند «قُمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لاَِبیکَ وَمُعَلِّمِکَ وَلَوْ کُنْتَ اَمیرا؛ به پاس گرامی داشت پدر و معلم خود به پا خیز! گرچه پادشاه باشی».
اهل بیت(ع) به این دلیل برای معلمان ارزش و جایگاه قائل شدند که معلمان مسیر هدایت و کمال انسانها را میگشایند و روح و جان آنها را در مسیر تعالی پرورش میدهند. با توجه به سخنان ائمه(ع) می توان گفت که اخلاص، صداقت، تواضع ، عدالت و ... ویژگیهای بارز معلمان است.
جامعه مدیون شهدا و معلمان است و انسانها در هر جا و موقیعتی که باشند و در هرجایگاهی که به آن رسیدهاند، باید قدردان معلمان خود باشند، زیرا آنها هستند که مسیرکمال و هدایت انسان را هموار کردهاند.
با همه آن چه گفته شد این را نیز باید افزود که شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که معلمان بتوانند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازند و به عهد این امانت بزرگ وفا کنند.