کد خبر: 3508589
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
خاموشی عنوان کرد:

کدهای رهبری برای مبلغان/ خبرگی مبلغ به میزان مطالعه او بستگی دارد

گروه جامعه: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عملکرد شبکه تبلیغی کشور پس از انقلاب را خوب توصیف کرد و گفت: مقام معظم رهبری در هر سخنرانی کدهایی به مبلغان می‌دهند که به کارگیری این کدها به موفقیت مبلغان منجر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا تبلیغ دین در کشور بر اساس اصول تبلیغ اسلامی هست یا خیر؟ گفت: اگر منظور این است که آیا طلبه‌های مبلغ در امر تبلیغ به توانمندی‌های خاصی مسلح هستند یا خیر باید گفت به طور طبیعی وقتی طلاب وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند یکی از مواردی که از لحاظ سبک، تمرین می‌کنند؛ روش تبلیغ است.

وی یکی دیگر از موارد مورد آموزش طلاب را محتوای تبلیغ عنوان کرد و گفت: درس‌هایی که طلاب می‌خوانند مقداری از محتوای تبلیغ را تأمین می‌کند اما خبرگی و تسلط یک مبلغ به میزان مطالعه وی، شناخت سؤال‌های مخاطبان، روش القای مطالب و سبک مورد استفاده او در انتقال مسئله و مطلب به مخاطب بستگی دارد و همین مسائل موجب شده است که برخی از مبلغان موفق‌تر باشند و برخی دیگر توفیق کمتری داشته باشند.

حجت الاسلام خاموشی در تشریح این موضوع که در طول تاریخ و به طور خاص پس از انقلاب اسلامی موفقیت شبکه تبلیغ ما به چه نسبت بوده است؟ گفت: به نظر می‌رسد افزایش هیئت‌های مذهبی، استفاده از ظرفیت مبلغان و افزایش سالیانه درخواست مردم نسبت به اعزام مبلغ در مناطق مختلف کشور حکایت از توفیق کلان در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هم در درجه اول شبکه مبلغین و مبلغات در سراسر کشور ایفای نقش می‌کنند و مقابله آنها در هماورد چالش‌هایی که جهان استکبار، تفکیری‌های جدید و وهابیت ضد مکتب اهل بیت(ع) دارند، حکایت از توفیق جبهه اهل بیت و شبکه تبلیغی انقلاب اسلامی داشته است.

آگاهی بیشتر نسبت به زمان؛ چالش شبکه تبلیغی کشور

حجت‌الاسلام خاموشی در خصوص چالش‌های پیش روی شبکه تبلیغ کشور نیز گفت: به نظر می‌رسد چالش پیش روی ما این است که بیشتر به زمان آگاه باشیم، مخاطب را بیشتر بشناسیم، سؤال‌هایی که در جهان امروز روز به روز با وسائل جدید طرح می‌شود در شبکه تبلیغ بیشتر مطرح شود و تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار شود.

تلفیق روش‌های سنتی و مدرن تبلیغ مسئله زمان ما است

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حضور شما در کشورهای مختلف آیا مسئله جدیدی است که باید به روش های تبلیغی کشور اضافه شود؟ گفت: گذشته از تلفیق روش‌های سنتی و مدرن که مسئله زمان ما است، چالش مهمی که اکنون وجود دارد این است که مبلغی که در یک منبری سخنرانی می‌کند مخاطبان محدود چند صد نفره می‌تواند داشته باشد حال اگر این مبلغ در بستر فناوری نو بخواهد محتوایی را به مخاطبان برساند مخاطبان وی به تعداد قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهند یافت.

خاموشی ادامه داد: گذشته از این چالش، مهم‌ترین بخش این است که مبلغان ما به آنچه می‌گویند عامل باشند، اهل عمل بودن جذب بیشتری دارد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «كونوا دعاة الناس به غير السنتكم؛ مردم را به غير زبانتان دعوت كنيد» یعنی معلم اگر می‌خواهد دعوتش تأثیر داشته باشد اول باید معلم خودش باشد و خود را به آن امر دعوت کند.

وی افزود: مسئله دوم رعایت انطباق قول و فعل و تأسی و اقتدا به بزرگان تبلیغ در طول زمان و رهنمودهای رهبر عزیز انقلاب که از مبلغان شهیر بوده اند و اکنون در سمت رهبری حضور دارند است، ایشان در هر سخنرانی کدهایی می دهند که مبلغان هر چه قدر این کدها را به کار گیرند توفیقشان بیشتر خواهد بود.

captcha