منع پخش اذان در مساجد گرجستان واقعیت ندارد
کد خبر: 3517612
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
رامین ایگیداف در گفت‌و‌گو با ایکنا:

منع پخش اذان در مساجد گرجستان واقعیت ندارد

گروه بین‌الملل: رئیس اداره مسلمانان گرجستان، اخبار اخیر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر ممنوعیت پخش صدای اذان در گرجستان را تکذیب کرد.


منع پخش اذان در مساجد گرجستان واقعیت ندارد

«رامین ایگیداف»، رئیس اداره مسلمانان گرجستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تشریح فعالیت‌ها و اهداف این سازمان، گفت: هدف از تأسیس اداره مسلمانان گرجستان، پاسخگویی به مسائل دینی و اهتمام به مراقبت و نگهداری از آثار و مکان‌های دینی و تاریخی اسلامی است. همچنین ایجاد زمینه لازم برای تبیین و تبلیغ اسلام حقیقی نیز از دیگر اولویت‌های ما به‌شمار می‌رود.

وی در خصوص تعداد و وضعیت مساجد گرجستان، گفت: این کشور دارای 312 مسجد است که مسلمانان در این مساجد به راحتی و بدون هیچ مانعی به عبادت پرداخته و فرایض دینی خود را به جای می‌آورند. البته باید این نکته را نیز یادآور شد که تعدادی از این مساجد در حال مرمت و بازسازی است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته 55 مسجد واقع این کشور مورد مرمت قرار گرفت.

ممنوعیت پخش صدای اذان در مساجد گرجستان واقعیت ندارد

رئیس اداره مسلمانان گرجستان با غیر واقعی خواندن اخباری مبنی بر ممانعت از پخش صدای اذان در این کشور، تصریح کرد: چندی قبل شایعاتی درباره ممنوعیت پخش صدای اذان در گرجستان رایج شده بود که با واقعیت عینی تطابق نداشت. زیرا در تمامی مساجد این کشور صدای اذان پخش می‌شود و هیچ مانع و ممنوعیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: تنها مسجدی که در گرجستان صدای اذان را بدون استفاده از بلندگو پخش می‌کند، مسجد جمعه تفلیس است. دلیل این کار هم تراکم جمعیت مسیحی در تفلیس و اطراف این مسجد است. پخش صدای اذان بدون بلندگو در مسجد جمعه تفلیس از سال‌ها قبل رایج بوده و موضوع جدیدی نیست. اما به استثنای این مسجد در تمامی مساجد گرجستان صدای اذان به واسطه بلندگو از مناره‌ها پخش می‌شود.

آزادی شعائر اسلامی در گرجستان

رامین ایگیداف، با اشاره به حضور فعال بانوان محجبه در جامعه گرجستان، اظهار کرد: موضوع حجاب نیز همچون دیگر فعالیت‌های دینی مسلمانان در گرجستان با ممنوعیت خاصی مواجه نبوده است. بانوان مسلمان ساکن گرجستان به صورت محجبه می‌توانند بدون هیچ مانعی در جامعه حضور داشته باشند. حتی مدارس و مراکز علمی نیز برای بانوان مسلمان هیچگونه قانون و محدودیتی را در خصوص رعایت حجاب اعمال نکرده‌ است.

وی با تشریح فعالیت‌های دینی و برگزاری مراسم‌هایی ویژه مناسبت‌‌های مختلف در این کشور، گفت: یکی از فعالیت‌های دینی ما در گرجستان برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی به مناسبت ولادت و یا شهادت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و همچنین بزرگداشت پیامبر اکرم(ص) است. این مراسم‌‌ها گاهی بنا بر درخواست ما حتی در مراکز فرهنگی وابسته به دولت گرجستان نیز برگزار می‌شود.

ایگیداف اضافه کرد: اداره مسلمانان گرجستان تا کنون تعدادی کتب دینی به زبان‌های گرجی و آذری منتشر کرده است. اغلب کتاب‌هایی که به زبان گرجی چاپ می‌شود ویژه اهل تسنن و کتاب‌هایی که به ترکی آذری نیز نگاشته می‌شود، مختص شیعیان است.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان در پاسخ به این سؤال که از چه افرادی برای ارائه خدمات دینی به مسلمانان استفاده می‌کنید، گفت: اکثر طلابی که در گرجستان فعالیت دارند، از میان دانش‌آموختگان جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزیده می‌شوند. برای انتخاب ائمه مساجد نیز آزمونی را برگزار می‌کنیم.

رامین ایگیداف با اشاره به اینکه خطبه‌های نماز‌ جمعه در گرجستان به چه زبانی ایراد می‌شود، گفت: همانطور که می‌دانید در برخی از کشور‌های جهان خطیبان جمعه تنها می‌توانند به زبان رسمی آن کشور ایراد خطبه کنند. اما در گرجستان چنین قانونی وجود ندارد و به‌ویژه در نمازهای جمعه مسلمانان شیعه که اکثر آنان را آذری‌ها تشکیل می‌دهند، خطبه‌ها به زبان ترکی آذری ایراد می‌شود. در شهر‌های دیگر این کشور‌ نیز مسلمانان هیچ نوع ممنوعیتی در راستای ایراد خطبه به زبان خودشان ندارند. اما تنها در مسجد جمعه تفلیس به دلیل اینکه علاوه بر آذری‌ها، مسلمانان «آجار» نیز حضور دارند، خطبه به دو زبان گرجی و ترکی آذری خوانده می‌شود. این هم باز به دلیل درخواست خود مسلمانان بوده و موضوعی مربوط به دولت این کشور نیست.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان در پایان این گفت‌و‌گو نیز با اشاره به گسترش وهابیت در گرجستان و جمهوری آذربایجان، گفت: متأسفانه خبرهایی مبنی بر گسترش فعالیت وهابیون در این دو کشور وجود دارد. دلیل این موضوع هم تحصیل چند تن از چچنی‌ها در عربستان و بازگشت آنان به گرجستان است. زیرا برخی از آنان پس از بازگشت به کشور در صدد تبلیغ عقاید خود برآمده‌اند، البته حمایت‌هایی مالی نیز از این افراد در راستای گسترش وهابیت‌ انجام می‌شود.

خبرنگار: مرتضی کریمی

captcha