در سالهای اخیر، اسلامهراسی مشکلات زیادی را برای شهروندان مسلمان در مناطق مختلف جهان به ویژه در کشورهای اروپایی به بار آورده است. حمله به مساجد و مراکز اسلامی، اهانت به مقدسات اسلامی در نشریات و انعکاس چهرهای نامطلوب و غیرواقعی از دین اسلام در برخی از رسانههای غربی و استفاده از اسلامهراسی به عنوان یک ابزار برای جریانسازی در کمپینهای انتخاباتی از جمله مشکلاتی است که امروزه مسلمانان را در کشورهای گوناگون تهدید میکند.
خبرنگار ایکنا در این باره با شیخ رامین ایگیداف، رئیس اداره مسلمانان گرجستان، گفتوگو کرده و از زوایای مختلف این معضل جهانی را مورد بررسی قرار داده است.
رامین ایگیداف با بیان اینکه اسلامهراسی در کشورهای غربی از دهه آخر قرن گذشته میلادی تاکنون رو به افزایش است، گفت: اسلامستیزان به بهانه وجود تعدادی گروه افراطی در حال ترویج اسلامهراسی و مقابله با کلیت دین اسلام هستند. در میان برخی این ذهنیت وجود دارد که معضل اسلامهراسی از حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 آغاز شده، اما در حقیقت ما از دهه 1990 شاهد رشد این معضل بودهایم.
وی تصریح کرد: در کشورهای غربی اسلامهراسی را از طرق مختلفی به انسانها تزریق کردهاند. در رسانهها، فیلمها، بازیهای رایانهای کودکان، برنامههای مستند و آگهیهای تبلیغاتی با اسلامهراسی مواجهیم و نیز گاهی در روزنامهها و نشریات کشورهایی همچون دانمارک، نروژ و فرانسه شاهد اسلامهراسی و اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) بودهایم و گاه با دعوت به سوزاندن قرآن کریم در سالروز حادثه 11 سپتامبر.
رئیس اداره مسلمانان گرجستان ادامه داد: اسلامهراسی پدیدهای نیست که به وسیله مردم عادی ایجاد شود. اطلاعاتی وجود دارد که نشان میدهد دهها میلیون دلار از سوی برخی گروهها و جریانها برای رواج آن هزینه میشود و هدف از این کار ممانعت از افزایش گرایش مردم غرب به دین اسلام و رشد جمعیت مسلمان در آن کشورهاست.
ایگیداف با بیان اینکه اسلامستیزان با بهانه قرار دادن فعالیت گروههای افراطی و تکفیری به اسلامهراسی میپردازند، گفت: آنان برای اینکه از مهاجرت بیشتر مسلمانان به کشورهای غربی جلوگیری کنند، ضدیت با اسلام را رواج میدهند تا انجمنهای مردمنهاد نیز نتوانند از مسلمانان دفاع کنند. علت دیگری که باعث افزایش اسلامهراسی شده این است که از این موضوع در راستای ایجاد بهانه و مشروعیتبخشی برای حمله به کشورهای اسلامی و ایجاد جنگ و بحران در خاورمیانه استفاده شده است.
وی با ذکر اینکه اسلامهراسی معضلی است که کل جهان را تهدید میکند، افزود: جایی که اسلامهراسی وجود داشته باشد، عکسالعملهایی نیز برای تقابل با آن مشاهده میشود. مواردی نشان میدهد که اسلامهراسی واکنش شدید انسانها یا درگیریهای فیزیکی را در پی داشته است. اگر جلوی این مسئله گرفته نشود، صلح و ثبات جهانی متزلزل میشود و افراطگرایی قدرت خواهد گرفت.
ایگیداف تصریح کرد: اگر حادثهای ضد اسلامی در جایی روی دهد و موجب واکنشهای فیزیکی به این حادثه شود، ممکن است انسانهای بیگناهی نیز جان خود را دست بدهند. همچنین باعث خواهد شد که در گفتوگو و تعامل میان ادیان خلل ایجاد شود، تبعیضهای دینی و ملی شکل بگیرد و روابط مبتنی بر صلح و دوستی در میان انسانها از بین برود.
رئیس اداره مسلمانان گرجستان گفت: مهمترین چیز برای مقابله با اسلامهراسی، حسن نیت است؛ در غیر این صورت این معضل حلنشده باقی خواهد ماند. ما متأسفانه این حسن نیت را از سوی کشورهای غربی احساس نمیکنیم. برای مثال زمانی که به مقدسات اسلامی اهانت میشود، صدای اعتراضی را از آنان نمیشنویم، اما زمانی که برای فرد اهانتکننده اتفاقی میافتد، همه آنان همصدا و متحد میشوند.
وی ادامه داد: در سال 2015، وقتی که به دفتر شارلی ابدو حمله شد، آنان یکصدا اعلام کردند که در کنار شارلی ابدو هستیم، اما هنگامی که به دین اسلام و ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت شد، این رویکرد را نداشتند. تا وقتی که این استانداردهای دوگانه وجود دارد از جهان کنونی نمیتوان انتظار دیگری داشت. راه حل دیگر مشکل اسلامهراسی، افزایش آگاهی از دین اسلام در میان جهانیان است. اگر در میان انسانها شناخت بیشتری از تعالیم اسلام و پیامبر اکرم(ص) وجود داشته باشد، این مشکل میتواند برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه اهانت به مقدسات را نمیتوان آزادی بیان نامید، تصریح کرد: به طور کلی آزادی بیان یا هر چیز دیگری تا جایی میسر است که در آزادی دیگران خللی ایجاد نکند. آزادی تا جایی مفهوم دارد که آزادی دیگران را سلب نکند. در اینجا موضوع ضربه فیزیکی، مادی و معنوی مطرح است. آیا آزادی اجازه میدهد که به انسانها ضربه فیزیکی و مادی وارد کرد؟ البته که خیر. ضربه معنوی چطور؟ آیا بیاحترامی به پیامبر گرامی اسلام، که برای شخص مسلمان عزیزتر از جان اوست، ضربهای معنوی به او نیست؟ آیا میتوان این را در چارچوب آزادی بیان گنجاند؟ چطور میتوان احساسات و معنویات انسانها را نادیده گرفت. ضربالمثلی میگوید جایی که آتش نباشد از آنجا دودی خارج نمیشود. اگر حادثهای در غرب روی میدهد، حتماً ریشه در مشکلی دارد.
ایگیداف ادامه داد: اکنون زمان آن فرارسیده است که دولتهای غربی دریابند که این بیحرمتیها، اهانت و رفتارهایی از این قبیل نتایج خوشایندی ندارند و باید تصمیمی را در این مورد اتخاذ کنند. آزادی بیان برای ضربه زدن به معنویات دیگران نیست و در موضوع معنویات برای آن حدودی تعریف شده است. تجاوز به حقوق معنوی دیگران قابل قبول نیست، همانطور که ضایع کردن حقوق مادی دیگران پذیرفته نمیشود.
رئیس اداره مسلمانان گرجستان اظهار کرد: رعایت چند نکته از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با اسلامهراسی ضروری است. وجود همبستگی و وحدت حقیقی و صمیمی میان مسلمانان امری لازم و مهم است؛ وحدتی که فقط روی کاغذ نباشد. همچنین مسلمانان باید زودتر از دیگران اَعمال گروههای افراطی، تکفیری و تروریستی را محکوم و اعلام کنند که کارهای آنان ارتباطی با دین اسلام ندارد. در این صورت جهانیان خواهند دید که واقعاً هم مسلمانان آنان را از خود نمیدانند.
گفتوگو از مرتضی کریمی
انتهای پیام