از فراخوان جهانی برای حمایت از مسجدالاقصی تا بمباران مرز غزه
کد خبر: 3524510
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

از فراخوان جهانی برای حمایت از مسجدالاقصی تا بمباران مرز غزه

گروه بین‌الملل: رئیس کمیسیون قدس و نماینده مجلس فلسطین دیروز، 31 مرداد هم‌زمان با سالروز به‌ آتش‌کشیدن مسجدالاقصی، جامعه اسلام و اعراب را به اقدام و اخذ تدابیر مسئولانه برای حمایت از قبله نخست مسلمانان فراخواند.

از فراخوان جهانی برای حمایت از مسجدالاقصی تا بمباران مرز غزه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، احمد ابوحلبیه، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون قدس و فلسطین روز گذشته، 31 مرداد در نشست مطبوعاتی به‌ مناسبت چهل‌و‌هفتمین سالروز به آتش کشیده‌شدن مسجد‌الاقصی در غزه گفت: جامعه جهانی را به عمل مسئولانه برای حمایت و حفاظت از قدس و مقدسات فلسطین و آغاز محاکمه رژیم اسرائیل فرا می‌خوانیم.
وی افزود: جهان اسلام و اعراب را برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل بر اساس مرزهای سال 1967 و پیروی آن رژیم از تصمیمات جامعه بین‌المللی، اصول و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های بین‌المللی این رژیم، فرا می‌خوانیم. 
ابو حلبیه گفت: بی‌احترامی اسرائیل به آزادی عبادت و موارد نقض حریم مسجدالاقصی روز به روز بیشتر می‌شود.
میراث عربی و اسلامی قدس در حال تحریف است
شورای ملی فلسطین مستقر در امان، پایتخت اردن به مناسبت چهل‌و‌هفتمین سالگرد آتش‌سوزی مسجدالاقصی، با صدور بیانیه‌ای از سازمان ملل متحد خواست تا قطعنامه 271 شورای امنیت را اجرا کند چرا که یهودی‌سازی این مکان مقدس و شهر قدس از زمان فاجعه آتش‌سوزی این مسجد توسط اسرائیل آغاز شده و طی 47 سال همچنان ادامه دارد.
در این بیانیه همچنین آمده است: جهان اسلام و سازمان همکاری‌های اسلامی باید برای حمایت از مسجدالاقصی در برابر نقض مکرر حریم آن توسط شهرک‌نشینان یهودی، به مقاومت ساکنان قدس کمک حقیقی ارائه کنند.
در این بیانیه با غیر قابل قبول اعلام شدن تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی، سازمان یونسکو برای اجرای قطعنامه خود مبنی بر این که مسجدالاقصی وابسته به مسلمانان است فرا خوانده شده است. همچنین این سازمان باید جامعه بین‌الملل را قانع کند که میراث عربی و اسلامی در قدس توسط اسرائیل تحریف می‌شود.
حفاری‌های اسرائیل مسجد‌الاقصی را تهدید می‌کند
یوسف المحمود، سخنگوی حکومت خودگردان فلسطین نیز دیروز، 31 مرداد در یادداشت کتبی که به مناسبت چهل‌و‌هفتمین سالگرد به آتش کشیده‌شدن مسجدالاقصی منتشر کرده، با اشاره بر ادامه تعرض‌ها به این مکان مقدس، از ادامه این گونه رفتارها نسبت به مقدسات مسلمانان ابراز تأسف کرد.
همچنین در این یادداشت آمده است: نشست بنا و شکاف‌های ناشی از حفاری‌هایی که از سوی نیروهای اشغالگر در زیر و اطراف مسجدالاقصی انجام می‌گیرد، به ما در مورد خطراتی بزرگ هشدار می‌دهند.
علاوه بر این نیروهای اسرائیلی با ممانعت از ورود فلسطینی‌ها و سایر افراد از عبادت در مسجدالاقصی جلوگیری کرده و با دور کردن آن‌ها از حریم مقدس این مسجد، قوانین نژادپرستانه‌ای را اعمال می‌کنند؛ محافظین و عبادت‌کنندگان در مسجد‌الاقصی را بازداشت و آن‌ها را اذیت می‌کنند.
المحمود در بخش دیگری از یادداشت خود، رفتار و سیاست رژیم اسرائیل در قبال حرم شریف را ناقض آشکار حقوق بین‌الملل دانسته و از کشورهای عربی و اسلامی و همچنین جامعه جهانی خواسته است تا اقدامات فوری را برای رهایی مسجدالاقصی و قدس انجام دهند.
فراخوان جهانی سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای به‌ مناسبت چهل و هفتمین سالگرد به آتش‌کشیدن مسجد الاقصی جامعه جهانی را به تلاش برای توقف اشغالگری اسرائیل و براساس مرزهای سال 1967 و فشار به اين كشور براى رعايت قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی فراخواند.
همچنین در این بیانیه اشاره شده است که رژیم اسرائیل باید به اقدامات نژادپرستانه خود و نابود کردن مساجد عربی، کلیسا و آثار تاریخی در فلسطین پایان دهد.
این سازمان، کشورهای اسلامی را برای حمایت شهروندان قدس فراخوانده و گفته است در ناامنی تمام این اماکن، اسرائیل مقصر است.
اسرائیل برخی مناطق مرزی نوار غزه را بمباران کرد
از سوی دیگر همزمان با سالروز به آتش کشیدن نخستین قبله مسلمانان جهان، اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی مراکز متعلق به جنبش حماس واقع در مناطق مرزی در شمال نوار غزه توسط هواپیماهای جنگی هدف حمله قرار گرفت.
وی در این بیانیه با اشاره به اینکه برخی دیگر از مناطق نوار غزه نیز توسط تانک‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند، علت این حملات به غزه را پرتاب راکت به شهر سیدروت اسرائیل در ظهر دیروز عنوان کرده است.
از سوی دیگر منابع محلی از هدف قرارگرفتن مرکز آموزشی یگان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در منطقه بین لحیا توسط جنگنده‌های صهیونیستی و همچنین پرتاب 3 توپ جنگی به شرق منطقه بیت حانون خبر می‌دهند.
اشرف القدرا، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل یک جوان فلسطینی مجروح شده است.
وی وضعیت سلامت این جوان فلسطینی را رضایت‌بخش خوانده است.
captcha