شناسایی 26 دانش‌آموز نخبه قرآنی در لرستان
کد خبر: 3529309
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
یوسفوند خبر داد:

شناسایی 26 دانش‌آموز نخبه قرآنی در لرستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون آموزش و پرورش لرستان با اشاره به شناسایی نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش لرستان، گفت: در این دوره 26 نفر از دانش‌آموزان در استان شناسایی شدند و دوره‌های آموزشی این دانش‌آموزان آغاز شده و تا پایان دی‌ماه سال جاری ادامه دارد.

محسن یوسفوند، معاون پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: اصلی‌ترین شاخصه‌ای که امروزه دانشمندان عرصه‌های اجتماعی برای معرفی یک جامعه مترقی و پیش‌رو در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی برمی‌شمارند، قبل از این‌که معادن زیرزمینی و نفت و گاز را بگویند، انسان مولد، متفکر و متعهد و به‌ویژه در نظام جمهوری اسلامی انسانی که مؤمن و موحد باشد را از خصوصیات یکجامعه مترقی برمی‌شمارند.
وی با اشاره به این‌که جامعه‌ای که دارای نیروی متعهد، مولد و خلاق در همه عرصه‌ها باشد، چنین جامعه‌ای یک جامعه پیش‌رو است، عنوان کرد: کمااین‌که امروزه شاهد هستیم که برخی از کشورها از معادن طلا و نفت برخوردار هستند اما به جهت این‌که از حیث برخورداری از نیروی انسانی با شاخصه‌های مورد ذکر بی‌بهره یا کم بهره هستند، شاهد هستیم که این کشورها علی‌الرغم داشتن معادن و ثروت‌های طبیعی و خدادادی؛ در زمره کشورهای عقب مانده هستند.
یوسفوند تأکید کرد: بنابراین با این نگاه کلی در جامعه‌ای که انسان مولد و خلاق و در جامعه اسلامی انسان مؤمن و موحد و انسانی که قرآن‌مدار باشد و محوراصلی آن قرآن باشد، شاخصه اصلی یک جامعه مترقی و پیش‌رو است.
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان ادامه داد: در این میان آموزش وپرورش به‌عنوان بنیادین‌ترین، اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین فصل مشترک جامعه و حاکمیت نقش اساسی و اصلی در تربیت چنین انسانی بازی می‌کند.
وی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش در عرصه‌های مختلف آموزشی، تربیتی، علمی و فرهنگی وظایف متعدد و بی‌شماری را برعهده دارد، اما خلاصه و نتیجه همه این فعالیت‌ها در یک عبارت یعنی تربیت اسلامی خلاصه شده است، تصریح کرد: تربیت اسلامی یعنی خروجی آموزش و پرورش باید یک انسان تربیت یافته در مکتب قرآن باشد.
یوسفوند ادامه داد: این اولین و آخرین فلسفه وجودی آموزش و پرورش است، کمااین‌که ما در سند بنیادین وزارت که مورد تأیید مقام معظم رهبری است، به این موضوع اشاره شده، که ایشان در این رابطه فرمودند: این نسخه شفابخش برای آموزش و پرورش باید اجرایی شود.
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به این‌که در این میان وظیفه ما تربیت است، عنوان کرد: در همین راستا، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طرح پرورش استعدادهای درخشان در حوزه قرآنی را در دست اقدام داریم.
وی افزود: در این طرح دانش‌آموزانی را در سطح استان براساس سنجه‌هایی که آموزش و پرورش در طرح شناسایی استعدادهای درخشان در حوزه قرآن و عترت دارد، شناسایی می‌شوند که در این دوره 26 نفر از دانش‌آموزان در استان شناسایی شدند و دوره‌های آموزشی این دانش‌آموزان آغاز شده و تا پایان دی‌ماه سال جاری ادامه دارد.
یوسفوند عنوان کرد: اگر ما می‌گوییم باید تربیت قرآنی داشته باشیم یا این‎که هدف ما تربیت دانش‌آموز قرآن‌باور است، به این معنا نیست که می‌خواهیم صرفاً دانشکده‌های قرآنی داشته باشیم، بلکه هدف ما این است که فکر و روح قرآن را در بستر فکری و روحی جوانان جاری و ثاری کنیم.
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان تأکید کرد: جامعه ما به پزشک، مهندس، معلم و به همه نیروها در همه ابعاد نیاز دارد، اما زمانی‌که فکر قرآنی در وجود همه این افراد وجود داشته باشد، و قرآن فرمان‌بر فکری آنان شد، بخشی‌از مسائل اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی که به‌خاطر نبود تفکر قرآنی در وجود افراد است، دیگر به‌وجود نمی‌آید، این درحالی است که زمانی‌که شاخصه قرآنی در وجود انسان نبود خیلی از آن بدرفتاری‌ها و بد اخلاقی‌ها و کج‌روی‌هایی که در عرصه‌های مختلف می‌بینیم ظهور و بروز پیدا می‌کند.
نبود جامعه نخبگان قرآنی یک خلاء بود
وی شناسایی نخبگان قرآنی استان توسط بنیاد نخبگان استان را به فال نیک گرفت و افزود: تا قبل از این زمانی‌که لفظ نخبه به‌کار برده می‌شد، ذهن‌مان به‌سمت نخبگان فیزیک و شیمی و ریاضی می‌رفت، علی‌الرغم این‌که نخبگان این عرصه‌ها نیز باید حمایت شده و از ضروریات جامعه محسوب می‌شوند، اما نبود جامعه نخبگان قرآنی خلاء بزرگی بود که وجود داشت و شاهد هستیم که این خلاء توسط بنیاد ملی نخبگان و اجرای طرح شناسایی نخبگان قرآنی در حال پُر شدن است.
یوسفوند با اشاره به این‌که شاخصه کار معاونت پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان، بیشتر در حول مسائل قرآنی است، تصریح کرد: این معاونت از مسائل فرهنگی به‌عنوان یک راهکار و یک ظرفیت برای انتقال معارف دینی، قرآنی و تربیتی به دانش‌آموزان می‌کند.
معاون پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان، ادامه داد: اساس ما در آموزش و پرورش تربیت دینی و قرآنی دانش‌آموزان است، 300 هزار دانش‌آموز در آموزش و پرورش استان لرستان در حال تحصیل هستند، که بیش‌از 30 هزار نفر فرهنگی و معلم وظیفه تربیت آن‌ها را برعهده دارند، که ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالیت‌های قرآنی است.
وی تأکید کرد: درصدد هستیم که جلسه‌ای با حضور نخبگان قرآنی استان و رئیس بنیاد نخبگاناستان لرستان برگزار کنیم که بتوانیم از ظرفیت بنیاد نخبگان برای هدایت دانش‌آموزان به‌سمت بستر فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم.
captcha