محسن یوسفوند، معاون پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: اصلیترین شاخصهای که امروزه دانشمندان عرصههای اجتماعی برای معرفی یک جامعه مترقی و پیشرو در همه عرصههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی برمیشمارند، قبل از اینکه معادن زیرزمینی و نفت و گاز را بگویند، انسان مولد، متفکر و متعهد و بهویژه در نظام جمهوری اسلامی انسانی که مؤمن و موحد باشد را از خصوصیات یکجامعه مترقی برمیشمارند.
وی با اشاره به اینکه جامعهای که دارای نیروی متعهد، مولد و خلاق در همه عرصهها باشد، چنین جامعهای یک جامعه پیشرو است، عنوان کرد: کمااینکه امروزه شاهد هستیم که برخی از کشورها از معادن طلا و نفت برخوردار هستند اما به جهت اینکه از حیث برخورداری از نیروی انسانی با شاخصههای مورد ذکر بیبهره یا کم بهره هستند، شاهد هستیم که این کشورها علیالرغم داشتن معادن و ثروتهای طبیعی و خدادادی؛ در زمره کشورهای عقب مانده هستند.
یوسفوند تأکید کرد: بنابراین با این نگاه کلی در جامعهای که انسان مولد و خلاق و در جامعه اسلامی انسان مؤمن و موحد و انسانی که قرآنمدار باشد و محوراصلی آن قرآن باشد، شاخصه اصلی یک جامعه مترقی و پیشرو است.
معاون پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان ادامه داد: در این میان آموزش وپرورش بهعنوان بنیادینترین، اصلیترین و تأثیرگذارترین فصل مشترک جامعه و حاکمیت نقش اساسی و اصلی در تربیت چنین انسانی بازی میکند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در عرصههای مختلف آموزشی، تربیتی، علمی و فرهنگی وظایف متعدد و بیشماری را برعهده دارد، اما خلاصه و نتیجه همه این فعالیتها در یک عبارت یعنی تربیت اسلامی خلاصه شده است، تصریح کرد: تربیت اسلامی یعنی خروجی آموزش و پرورش باید یک انسان تربیت یافته در مکتب قرآن باشد.
یوسفوند ادامه داد: این اولین و آخرین فلسفه وجودی آموزش و پرورش است، کمااینکه ما در سند بنیادین وزارت که مورد تأیید مقام معظم رهبری است، به این موضوع اشاره شده، که ایشان در این رابطه فرمودند: این نسخه شفابخش برای آموزش و پرورش باید اجرایی شود.
معاون پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به اینکه در این میان وظیفه ما تربیت است، عنوان کرد: در همین راستا، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طرح پرورش استعدادهای درخشان در حوزه قرآنی را در دست اقدام داریم.
وی افزود: در این طرح دانشآموزانی را در سطح استان براساس سنجههایی که آموزش و پرورش در طرح شناسایی استعدادهای درخشان در حوزه قرآن و عترت دارد، شناسایی میشوند که در این دوره 26 نفر از دانشآموزان در استان شناسایی شدند و دورههای آموزشی این دانشآموزان آغاز شده و تا پایان دیماه سال جاری ادامه دارد.
یوسفوند عنوان کرد: اگر ما میگوییم باید تربیت قرآنی داشته باشیم یا اینکه هدف ما تربیت دانشآموز قرآنباور است، به این معنا نیست که میخواهیم صرفاً دانشکدههای قرآنی داشته باشیم، بلکه هدف ما این است که فکر و روح قرآن را در بستر فکری و روحی جوانان جاری و ثاری کنیم.
معاون پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان تأکید کرد: جامعه ما به پزشک، مهندس، معلم و به همه نیروها در همه ابعاد نیاز دارد، اما زمانیکه فکر قرآنی در وجود همه این افراد وجود داشته باشد، و قرآن فرمانبر فکری آنان شد، بخشیاز مسائل اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی که بهخاطر نبود تفکر قرآنی در وجود افراد است، دیگر بهوجود نمیآید، این درحالی است که زمانیکه شاخصه قرآنی در وجود انسان نبود خیلی از آن بدرفتاریها و بد اخلاقیها و کجرویهایی که در عرصههای مختلف میبینیم ظهور و بروز پیدا میکند.
نبود جامعه نخبگان قرآنی یک خلاء بودوی شناسایی نخبگان قرآنی استان توسط بنیاد نخبگان استان را به فال نیک گرفت و افزود: تا قبل از این زمانیکه لفظ نخبه بهکار برده میشد، ذهنمان بهسمت نخبگان فیزیک و شیمی و ریاضی میرفت، علیالرغم اینکه نخبگان این عرصهها نیز باید حمایت شده و از ضروریات جامعه محسوب میشوند، اما نبود جامعه نخبگان قرآنی خلاء بزرگی بود که وجود داشت و شاهد هستیم که این خلاء توسط بنیاد ملی نخبگان و اجرای طرح شناسایی نخبگان قرآنی در حال پُر شدن است.
یوسفوند با اشاره به اینکه شاخصه کار معاونت پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان، بیشتر در حول مسائل قرآنی است، تصریح کرد: این معاونت از مسائل فرهنگی بهعنوان یک راهکار و یک ظرفیت برای انتقال معارف دینی، قرآنی و تربیتی به دانشآموزان میکند.
معاون پژوهشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان لرستان، ادامه داد: اساس ما در آموزش و پرورش تربیت دینی و قرآنی دانشآموزان است، 300 هزار دانشآموز در آموزش و پرورش استان لرستان در حال تحصیل هستند، که بیشاز 30 هزار نفر فرهنگی و معلم وظیفه تربیت آنها را برعهده دارند، که ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالیتهای قرآنی است.
وی تأکید کرد: درصدد هستیم که جلسهای با حضور نخبگان قرآنی استان و رئیس بنیاد نخبگاناستان لرستان برگزار کنیم که بتوانیم از ظرفیت بنیاد نخبگان برای هدایت دانشآموزان بهسمت بستر فعالیتهای قرآنی استفاده کنیم.