حضور نوجوانان و جوانان؛ ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌
کد خبر: 3530551
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

حضور نوجوانان و جوانان؛ ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر با حضور پرشور نوجوانان و جوانان علاقه‌مندان به قرآن در جوار حرم رضوی برگزار و نکات آموزشی از جمله تنظیم تنفس در زمان قرائت به فراگیران آموزش داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با ایام ذی‌الحجة و در روزهایی که یادآور فاجعه منا و شهادت جمع کثیری از حجاج کشورمان آن هم در مناسک حج سال گذشته است، سری به جلسه قرآن یکی از شهدای کاروان قرآنی حج در جوار حرم رضوی زدیم.
بنابر این گزارش، جلسه‌ قرآنی که حالا بعد از یک سال از شهادت استادش، رنگ و بوی دیگری گرفته است اما شاگردان محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن تمرین‌های سخت و فشرده خود را با مصطفی حاجی حسنی کارگر، دیگر استاد این جلسه 18 ساله قرآن که استاد برادر شهیدش نیز بوده است، ادامه می‌دهند.
حضور نوجوانان و جوانان ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر
این جلسه قرآنی بعدازظهر هر جمعه، پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی است اما آنچه که بیشتر در این جلسه تلاوت و آموزش قرآن به چشم می‌خورد، حضور پرشور نوجوانان و جوانان علاقه‌مند است. شاید یکی از دلایل این حضور را بتوان به جوان بودن اساتید جلسه یعنی مصطفی و محسن حاجی‌حسنی‌کارگر مرتبط دانست.
بانیان این جلسه جواد، مصطفی و شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر هستند که از 18 سال پیش برای انتقال اندوخته‌های قرآنی خود به دیگران آن را در منزل پدری راه‌اندازی کردند.
عصر 26 شهریورماه، در حالی این جلسه قرآن کریم برگزار شد که ساعت شروع جلسه با بازی فوتبال دربی استقلال و پرسپولیس تهران، همزمان شده بود اما با این وجود حضور پرشور نوجوانان و جوانان در این محفل قرآنی توجه‌مان را به خود جلب کرد و کنجکاویمان را برانگیخت که در این جلسه چه خبر است.
حضور نوجوانان و جوانان ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر
جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر به صورت جدی از سال 78 کار خود را به همت این سه برادر در همان فضای کوچک اما صمیمی و سرشار از معنویت منزل پدری آغاز کرده و هر هفته نیز پذیرای علاقه‌مندان به فراگیری قرآن‌ کریم است.
در ابتدای این جلسه تعدادی از قاریان نوجوان و جوان به تلاوت قرآن پرداختند و مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر که حالا بعد از شهادت حاح‌محسن به تنهایی این جلسه را اداره می‌کند  نکات آموزشی را به فراگیری توضیح داد که از آن جمله می‌توان به رعایت و توجه به شرایط صحیح نفس گرفتن و لحاظ کردن ملودی درست در قرائت اشاره کرد.
حاجی‌حسنی‌کارگر، ضمن درخواست از مخاطبان برای به سرعت خواندن، تلفظ صحیح حروف و توجه به همگون بودن طبقه صوتی با لحن، خطاب به قاریان نوجوان و جوان گفت: باید بر روی نفستان کنترل داشته باشید، بعضی از قاریان روی تلفظ حروف انرژی بیش از حد نیاز مصرف می‌کنند که باعث می‌شود در ادامه تلاوت، نفس کم بیاورند.
حضور نوجوانان و جوانان ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر
وی در ادامه توضیح در مورد کنترل داشتن روی نفس برای قرائت، یکی دیگر از علل کم‌آوردن نفس را اشتباه خواندن ملودی قرآن دانست و ادامه داد: همانطور که طرز صحیح نفس کشیدن می‌تواند به جمع کردن نفس بیشتر به قاری کمک کند، در مقابل آن اگر قاری نداند در طبقه صوتی خودش چه ملودی را باید بخواند، نفس کم می‌آورد.
این استاد قرآن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به یکی از قاریان نوجوان، اظهار کرد: شما باید روی مجهزکردن سیستم صوتتان کار کنید، ضمن اینکه به دلیل دور کُندخواندن، تغییر ندادن در طنین صدا و به موقع نبودن تحریرها، دچار کم آوردن نفس موقع خواندن خواهید شد.
در ادامه این جلسه قرآنی، محمد لاریجانی، یکی از قاریان حاضر در جلسه به قرائت آیه 25 سوره حج پرداخت که حاجی‌حسنی‌کارگر در ارتباط با این آیه قرآن چنین توضیح داد: در آیه شریفه آمده است که حج متعلق به هیچ‌کس نیست و خداوند برای همه مردم قرار داده است، اما آل سعود چون حج را مختص به خود می‌داند از حضور بسیاری از مردم در این مناسک ممانعت کرد که این آیه شریفه این حرکت آل سعود را نقض می‌کند.
حضور نوجوانان و جوانان ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر
وی در همین راستا افزود: جالب است که در ادامه آیه 25 سوره حج آمده است: «نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ»، کسانی که حج را بر روی دیگران ببندند، به عذابی دردناک گرفتار می‌شوند که ان‌شاءالله خداوند آل سعود را لعنت و به این عذاب گرفتار کند.
در ادامه این جلسه قرآنی رضا خیراندیش، نفر اول مسابقات شرکت ملی گاز، به قرائت آیاتی از سوره حج پرداخت و استاد جلسه در مورد تلاوت وی چنین عنوان کرد: شما باید در مورد کلماتی مثل «يُرِدْ» و «نُذِقْهُ»، سعی کنید، قلقله‌ها را بیشتر رعایت کنید.
بعد از حدود دو ساعت که از شروع این جلسه گذشت وقت اذان مغرب‌ و‌ عشاء رسید و نماز جماعت با حضور مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر اقامه شد. در ادامه نیز یکی از حاضران در این جلسه قرآنی، به مناسبت ولادت امام هادی(ع) به مدیحه‌سرایی پرداخت.
در انتهای جلسه مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر اعلام کرد: در شش ماهه دوم سال، یعنی از دوم مهرماه سال جاری به جهت کوتاه شدن روزها، این جلسه قرآنی بعد از اذان مغرب و عشاء تشکیل خواهد شد.
حضور نوجوانان و جوانان ویژگی جلسه قرآن برادران حاجی‌حسنی‌کارگر
فضای معنوی این جلسه قرآن را که نه تنها در و دیوار و عنوانش مزین به قاب عکس و نام شهید حاج‌محسن حاجی‌حسنی‌کارگر است بلکه روح و فضای حاکم بر آن نیز هنوز بعد از یک سال از حضور حاج‌محسن حکایت دارد. حتی در طول این جلسه معنوی نوع برخورد، اخلاق و منش شاگردان نیز حکایت از تلاش خوب این شهید و برادرانش برای تربیت نسلی قرآنی، بااخلاق و پرشور حکایت دارد. ان‌شاءالله که ادامه‌دهنده راهش باشند.
یادآور می‌شود، جلسه قرآنی برادران حاجی‌حسنی‌کارگر با مدیریت مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر، هر هفته جمعه شب‌ها در شش ماه اول سال از ساعت 17 الی 19 و در شش ماهه دوم سال بعد از نماز مغرب به نشانی بلوار طبرسی، طبرسی 25، کوچه جوادیه، پلاک 31 برگزار می‌شود.
captcha