استاد محمدتقی مروت؛ پایه‌‌گذار نهضت قرآنی کلاسیک در ایران
کد خبر: 3538455
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
سعیدیان اظهار کرد:

استاد محمدتقی مروت؛ پایه‌‌گذار نهضت قرآنی کلاسیک در ایران

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه استاد محمدتقی مروت، انگیزه تلاوت جدید و نهضت قرآنی کلاسیک را قبل از استاد مولایی در ایران پایه‌‌گذاری کرد، گفت: استاد مولایی، بیشتر جنبه تئوری تلاوت را پیگیری می‌کرد و سطح تلاوت ایرانی‌ها را ارتقاء داد.

محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با استاد محمدتقی مروت چنین بیان کرد: هفته گذشته، استاد قرائت تمامی قاریان ایرانی و یک عالم قرآنی که به گردن همه قرآنیان حق دارد، دارفانی را وداع گفت.

سعیدیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی استاد مروت در مصر و ایران، عنوان کرد: استاد محمدتقی مروت، انگیزه تلاوت جدید و نهضت قرآنی کلاسیک را قبل از استاد مولایی در ایران پایه‌‌گذاری کرد؛ استاد مولایی، بیشتر جنبه تئوری تلاوت را پیگیری می‌کرد و سطح تلاوت ایرانی‌ها را ارتقاء داد.

دارو بین‌المللی در ادامه با اشاره به سطح بالای تلاوت استاد مروت بیان کرد: ایشان سال‌های سال، با اساتید و قاریان بنام مصری، همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل روابط حسنه‌ای داشتند و ساعت‌ها در میان اساتید مصری مبانی شیعی را مطرح می‌کردند و از ایشان نقل شده است که در میان اساتید مصری، استاد عبدالباسط و الرزیقی، بدون هیچ غرضی، بیشترین طرفداری را از مکتب تشیع می‌کردند.

سعیدیان در ادامه به اولین دیدار خود با مرحوم استاد مروت اشاره کرد و گفت: در سال 1388 که ایشان به مدت 4 ماه به ایران آمدند، به عنوان رئیس هیئت داوران مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) انتخاب شدند. در یکی از نشست‌ها که با حضور استاد مروت برگزار شد، بنده روش‌های قرائت را برای حاضران توضیح می‌دادم و بسیار مورد تأیید ایشان قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: از جمله نکاتی که مطرح کردم و مورد تأیید استاد مروت قرار گرفت، این بود که ما باید با صدای خودمان سبک‌های اساتید مصری را بخوانیم، نه اینکه برای تقلید از یک سبک، خودمان را تحت فشار قرار دهیم. از دیگر نکاتی که در آن روز مطرح کردم، این بود که اوج‌خوانی زیاد به مرور به صدا آسیب می‌رساند و باید سعی کنیم با توجه به جنس صدایمان، میزان استفاده از اوج را تنظیم کنیم و زیاد اوج خواندن، صدا را از بین می‌برد.

داور بین‌المللی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم استاد محمدتقی مروت، محضر فتحی‌قندیل و عامرعثمان، دوره‌های تجوید را کاملاً گذراندند و تسلط کاملی بر علم تجوید و فنون تلاوت قرآن کریم داشتند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۶:۰۱
0
0
تا زمانی که زنده بودند کسی یادش نبود ایشان چه خدماتی کرده اند و یادی از ایشان نمیشد امروز که نیستند تمام اساتید مصاحبه میکنند که ایشان بنیان گذار فلان سبک بودند و ...
البته این روال عادی جامعه ماست که افراد تا از این دنیا نروند کسی احوال پرسشان نیست.
captcha