کد خبر: 3543424
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
رحیمی:

ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست/ اقامه نماز 25 هزار روحانی در مدارس

گروه حوزه‌های علمیه: معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها در 25 هزار مدرسه از 105 هزار مدرسه متعلق به آموزش و پرورش، اقامه نماز جماعت توسط روحانیون صورت می‌گیرد تاکید کرد: ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علیرضا رحیمی، معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش امروز 15 آبان ماه در نشستی خبری گفت: همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش امروزه به عنوان یک ضرورت و واجب عینی است چرا که اسناد موجود ما بر این همکاری تاکید دارند و قوانین متعددی نیز در این عرصه وجود دارد؛ در قوانین علمی کشور نیز تاکید شده که دستگاه تعلیم و تربیت عمومی باید از ظرفیت‌های حوزه بهره ببرد.
وی افزود: در سند تحول بنیادین، 131 راهکار عملیاتی وجود دارد که شرط تحقق 95 راه‌کار در گرو همکاری این دو نهاد است و اگر آموزش و پرورش زمینه استفاده از ظرفیت‌های حوزه را فراهم نکند این راه‌کارها تحقق نخواهد یافت.
رحیمی با اشاره به سابقه 12 ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد: دهمین نشست سالانه مدیران حوزه های علمیه و دبیران کمیته های استانی و ستادی، ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش روزهای 18 و 19 آبان ماه در راستای بررسی زمینه‌های اجرایی این دو نهاد در مشهد برگزار خواهد شد تا راهکارهای اجرایی شدن بهتر امور را در سطوح میانی و اجرایی پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه سه هدف کلی در این نشست که با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه برگزار می شود دنبال خواهد شد گفت: هدف اول تعمیق و توسعه همکاری میان این دو نهاد است که نیازمند فرهنگسازی بیش از پیش است. هدف دوم تبیین سیاست‌های هر دو دستگاه و سومین هدف نیز شناسایی موانع و مشکلاتی است که در راستای همکاری‌ها وجود دارد.
18 و 19 آبان؛ زمان برگزاری نشست
رحیمی با اشاره به برنامه‌های نشست اظهار کرد: افتتاحیه گردهمایی دو روزه در مشهد با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر آموزش و پرورش صبح روز سه‌شنبه، 18 آبان ماه برگزار و عصر روز سه‌شنبه 5 کارگروه تخصصی برنامه‌های خود را دنبال خواهند کرد و امسال محور کارگروه ها روی برنامه‌های مصوب سال جاری تحصیلی متمرکز است و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز نشست تخصصی برای مدیران حوزه و دبیران ستادی آموزش و پرورش به صورت مستقل برگزار خواهد شد.
رحیمی اظهار کرد: مراسم اختتامیه نیز عصر روز چهارشنبه 19 آبان برگزار و مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سخنرانی خواهد کرد.
معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آیا به کارگیری طلاب در برنامه‌های دینی و معارفی مدارس سبب تحمیل بار مالی زیادی بر دوش آموزش و پرورش نیست و یا سبب گرفتن فرصت‌های شغلی از سوی دانش‌آموختگان مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌ها نمی‌شود اظهار کرد: در همکاری بین دو دستگاه استقلال حقوقی مد نظر است و قصد مداخله و جایگزینی نیرو نداریم همچنین از ظرفیت طلاب به دو صورت بهره می‌بریم؛ یکی فرصت‌های تبلیغی در طول سال که امسال 5 هزار نفر از طلاب با عنوان مبلغ مناسبتی در مدارس حضور یافته و خواهند یافت و برنامه‌هایی در قالب گفتمان دینی و ... دارند و نوع دوم فعالیت نیز حضور روحانیون مستقر در قالب برخی طرح‌هاست که هم اکنون سه هزار روحانی مستقر در مدارس داریم.
وی ادامه داد: بنابراین اصلا بنا نیست طلاب به جای دبیران معارف وارد آموزش و پرورش شوند، بلکه طلاب نیز مانند سایر اقشار  در آزمون ورودی آموزش و پرورش حضور دارند و در صورت موفقیت، به استخدام این نهاد در می‌آیند.
رحیمی با بیان اینکه الان 3 هزار طلبه به صورت رسمی در آموزش و پرورش فعالیت دارند  و کمک کار این نهادهستند تصریح کرد: 3 هزار طلبه نیز به صورت روحانی مستقر در قالب طرح امین و روشنا حضور دارند که روحانی حداقل 3 روز در مدرسه حضور پیدا می‌کند و  حق القدم آنان را هم حوزه می‌پردازد.      
وی با بیان اینکه اعزام مبلغ مناسبتی در سال جدید ساماندهی شده است گفت: البته این اعزام بنا بر اقتضائات هر منطقه و مدرسه انجام می‌شود و اعزام‌ها کاملا هدفمند صورت می‌گیرد تا مبلغ متخصص برای رفع نیاز دانش‌آموزان اعزام شود.
رحیمی ادامه داد: حدود 105 هزار مدرسه داریم که از این تعداد 50 هزار مدرسه، نماز جماعت دارند که  در حدود 25 هزار مدرسه، نماز جماعت توسط روحانیون اقامه می‌شود همچنین حدود 40 هزار مدرسه داریم که آمار جمعیتی آنان پایین تر از 50 نفر است و امکان حضور روحانی برای این مدارس مقدور نیست.
رحیمی در پاسخ ایکنا مبنی بر کارهای صورت گرفته در بحث تحول در علوم انسانی اظهار کرد: مبنای تدوین سند تحول بنیادین حوزه و آموزش و پرورش همین مسئله است یعنی قرار بر این است که مبانی و آموزه‌های تعلیم و تربیت که وارداتی و غربی بوده به سمت مبانی آموزه‌های اسلامی بازگردد؛ ماهیت نظام تعلیم و تربیت ما باید به این سمت برود که کارهای خوبی نیز شده است و اگر کتب درسی امروز را با 30 سال قبل از لحاظ محتوا و اهداف کتب مقایسه کنید متوجه تغییرات اساسی خواهید شد و این روند رو به توسعه هم است و انشاء الله روزی برسد که کاملا منطبق بر معارف دینی شود.
برپایی دهمین نشست همکاری حوزه و آموزش و پرورش
وی همچنین با بیان اینکه نشست مذکور در مشهد از طرف دبیرخانه برگزار می‌شود که وظیفه آن هماهنگی میان این دو نهاد علمی و فرهنگی است، تاکید کرد: با وجود کارهای صورت گرفته و همکاری بین دو نهاد، ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست و باید بیش از این بتوانیم از ظرفیت حوزه برای خدمت به آموزش و پررش بهره ببریم.
captcha