فارس رتبه نخست فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش را كسب كرد
کد خبر: 3550323
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸

فارس رتبه نخست فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش را كسب كرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس از كسب رتبه نخست این ادار‌ه‌كل در ارزیابی‌های انجام شده از سوی ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش در فعالیت‌های نماز، قرآن و عترت خبر داد.

حسین‌علی معزی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از كسب رتبه این ادار‌ه‌كل در ارزیابی‌های انجام شده از سوی ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش در فعالیت‌های نماز، قرآن و عترت خبر داد و گفت: بحمد الهی و با حمایت جامعه قرآنی و به خصوص خبرگزاری ایكنا در پوشش اخبار فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس ما موفق به كسب رتبه نخست در این عرصه شدیم.

مشاركت 12 هزار نفری دانش‌آموزان فارس در فعالیت‌های دارالقرآن‌ها
وی به تشریح فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس پرداخت و افزود: آموزش و پرورش فارس طی دو سال اخیر با تأسیس و فعال‌سازی 66 دارالقرآن در شهرستان ها و مناطق استان به ترویج فرهنگ قرآن و عترت همت می‌گمارد كه در این راستا هر ساله بیش از 12 هزار نفر از دانش‌آموزان در این مراكز به فراگیری در ده سطح آموزشی می‌پردازند.
معزی با بیان اینكه این دوره‌های آموزشی شامل روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، تفسیر، مداحی، اذان، احكام، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیهد و غیره است، افزود: علاوه بر این‌ها نخستین دارالقرآن و عترت فرهگیان كشور در ناحیه 4 شیراز راه‌اندازی شده است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس، اجرای طرح ملی حفظ قرآن مجید ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان شامل حفظ نیم جزء تا حفظ کل قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تلاوت و ختم قرآن کریم در مدارس و ادارات، برگزاری کرسی‌های تلاوت و محافل انس با  قرآن کریم با حضور دانش آموزان فرهنگیان و خانواده‌ها با دعوت از قاریان و حافظان و اساتید قرآنی را از دیگر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس عنوان كرد.

برگزاری مسابقه هفتگی تلویزیونی درس‌هایی از قرآن در مدارس فارس
وی همچنین از تشکیل گروه‌های جمع‌خوانی و همسرایی آیات  قرآن کریم در آموزش و پرورش فارس خبر داد و گفت: برگزاری مسابقه هفتگی تلویزیونی درس‌هایی از قرآن و همچنین اجرای دوره‌های آموزشی تربیت داور قرآن كریم و دوره‌های آموزشی قرآن ویژه دانش آموزان از دیگر فعالیت‌های این اداره‌كل است.
بزرگداشت هفته قرآن، عترت و نماز، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن برای فرهنگیان به ویژه در ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقات قرآن،عترت و نماز مراحل آموزشگاه، شهرستان، مقدماتی استان، استان و کشوری، استفاده از فرصت ایام‌الله و اعیاد و وفیات ائمه(ع) برای توسعه معارف اهل بیت(ع) و شناساندن سیره اعتقادی، اخلاقی، عبادی آن بزرگواران بین دانش‌آموزان و فرهنگیان از دیگر مواردی بود كه وی از آن‌ها یاد كرد.

تشریح فعالیت‌های بخش عترت
معزی همچنین در تشریح فعالیت‌های عترت آموزش و پرورش فارس گفت: برگزاری گفتمان‌های معصوم‌شناسی در مناسبت‌های مختلف، ترویج معارف اهل بیت (ع) با ترویج  احادیث معصومین(ع)، ارائه تحقیق به دانش آموزان در مورد زندگی معصومین(ع)، بزرگداشت دهه‌های كرامت، بصیرت، ولایت و گرامیداشت ایام محرم و صفر از جمله فعالیت‌های آموزش و پرورش فارس در بخش عترت است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس، استعدادیابی و شناسایی دانش‌آموزان مداح و ذاکران و آموزش و استفاده از آن‌ها، تشکیل هیئت مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان  و اجرای مناسبت‌های مذهبی، برگزاری مراسم روزانه زیارت عاشورا در دهه اول محرم در محیط اداره و مدارس، آماده‌سازی و غبارروبی فضای نمازخانه‌ها، تشکیل جلسات آموزش، تلاوت، مفاهیم قرآن کریم و تفسیر قرآن كریم، برگزاری محافل انس با قرآن و عترت، فعال‌سازی انجمن انصارالمهدی(عج) در مدارس متوسطه اول و دوم و نكوداشت هفته انتظار در مدارس را نیز مورد تأكید قرار داد.
وی از تعامل و همكاری با بنیاد مهدی موعود(عج) در اجرای برنامه‌های مهدویت خبر  داد و برگزاری كلاس‌های آموزش مداحی، برگزاری همایش احلی من‌العسل، اقامه نماز جماعت در تمام مدارس، آموزش عملی نماز به دانش‌آموزان در تمام مدارس، آموزش قرائت صحیح اذكار نماز به دانش‌آموزان متوسطه دوره اول، برگزاری مراسم جشن تكلیف برای دختران و پسران را از دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش فارس برشمرد.

فعالیت 1300 روحانی جهت اقامه نماز جماعت در مدارس فارس
اجرای طرح مرجع‌شناسی همراه با آموزش شیوه‌های انتخاب مرجع تقلید، جذب و سازماندهی بیش از 1300 روحانی برای اقامه نماز جماعت در مدارس، جذب و ساماندهی بیش از 4 هزار نفر از فرهنگیان برای اقامه نماز جماعت در مدارس، اجرای گفتمان‌های دینی در مدارس، اجرای طرح «پیوند مدرسه، مسجد و نمازهای جمعه»، برگزاری جشنواره شعر نماز، آماده‌سازی و تجهیز نمازخانه‌های مدارس جهت اقامه نماز جماعت، برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه كارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران دارالقرآن‌ها از دیگر مواردی بود كه وی از آن‌ها نام برد.
معزی با بیان اینكه موفقیت در این عرصه‌ها حاصل ایمان راسخ و تلاش همكاران ارزشمند فرهنگی در تمام سطوح است، گفت: لوح تقدیر كسب رتبه اول در این فعالیت‌ها توسط استاندار و نماینده ولی فقیه در استان فارس در اجلاس نماز تحویل معاونت پرورشی آموزش و پرورش فارس شد.
captcha