آیت‎الله‎العظمی بروجردی، هیچگاه از اصول مکتب اهل بیت(ع) عدول نکرد/ دریافت 85 مقاله
کد خبر: 3582350
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
رئیس انجمن اصول:

آیت‎الله‎العظمی بروجردی، هیچگاه از اصول مکتب اهل بیت(ع) عدول نکرد/ دریافت 85 مقاله

گروه اجتماعی: رئیس انجمن اصول بیان کرد: این مرجع عظیم الشان، تقریب را به عنوان یک تاکتیک نگاه نمی‎کرد بلکه از جایگاه قوی فقهی به این مقوله می‎نگریستند؛ ایشان هیچگاه ازاصول حقیقی مکتب تشیع عدول نکرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدی صبح امروز 19 اسفندماه در پیش کنگره نکوداشت آیت‎الله‎العظمی بروجردی(ره) در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به برگزاری اولین مراسم نکوداشت این مرجع بزرگ جهان تشیع، گفت: این مراسم در آستانه پنجاه و ششمین سال رحلت این مرجع بزرگ جهان اسلام برگزار می‎شود.
وی گفت: پیش از برگزاری این پیش کنگره، چهار نشست تخصصی در علوم فقه، رجال و حدیث، اصول و مباحث اجتماعی  وتربیتی و سیاسی برگزار شد که در این نشست‎ها علمای بزرگ حوزه به ارایه مقالات پراختند. 
ین پیش کنگره شامل چهار نشست علمی بود که نشست اول پیرامون فقه و فقاهت و دومین نشست علمی پیرامون اصول فقه بود که این نشست نیز با قرائت و نقد 5 مقاله از سوی اساتید سطح عالی حوزه همراه بود.
رئیس انجمن علمی اصول حوزه بیان کرد: نشست سوم با عنوان علم رجال برگزار شد و چهارمین نشست علمی نیز با عنوان درایت اجتماعی، تربیتی و سیاسی بود که در این دو نشست چهار مقاله علمی قرائت شد و ابعاد شخصیتی این عالم بزرگ مورد واکاوی قرار گرفت؛ مجموع مقالات ارایه شده تا اوایل سال 95، بیش از 80 مقاله بود که ارایه مقالات در حال حاضر نیز ادامه دارد.
وی افزود: تاسیس دبیرخانه دائمی جهت برگزاری نکوداشت، همایش،کنگره‎های حوزوی، جهت شناساندن بزرگان و اندیشمندان سترگ و عظیم حوزوی و همچنین اختصاص یک روز از ایام سال به عنوان علم اصول و فقه و فقاهت، دو پیشنهادی است که در این راستا می‎تواند به توسعه علوم حوزوی و بزرگان حوزه تاثیرگذار باشد.
محمدی گفت: آیت‎الله‎العظمی بروجردی(ره) در عرصه فقه و فقاهت صاحب مکتب بودند؛ ایشان شخصیتی بود که امام راحل ایشان را شیخ طوسی زمان نامیدند و در عرصه عرفانی نیز سید جمال گلپایگانی در وصف ایشان فرموده است که این مرجع تقلید در عرصه عرفان از همه ما مقدم تر است.
دبیر علمی پیش کنگره نکوداشت آیت‏الله العظمی بروجردی تصریح کرد: یکی از مسایلی که در خصوص این مرجع باید عنوان کرد وجه و جنبه سیاسی زندگانی این مرجع الشان است، تا جایی که  مقام معظم رهبری ایشان را زمینه ساز نهضت و قیام روحانیت معرفی نمودند.
وی افزود: آیت‎الله‎العظمی بروجردی تاثیری غیر قابل توصیف در جهان اهل سنت و ادیان دیگر داشته است؛ صدور فتوای تاریخی رئیس دانشگاه الازهر(شیخ شلتوت) در این زمینه گواه است که ایشان چه اندازه در جهان اسلام دارای جایگاه بودند.
رئیس انجمن اصول بیان کرد: این مرجع عظیم الشان، تقریب را به عنوان یک تاکتیک نگاه نمی‎کرد بلکه از جایگاه قوی فقهی به این مقوله می‎نگریستند؛ ایشان هیچگاه ازاصول حقیقی مکتب تشیع عدول نکرد؛ این مرجع بزرگ، در مساله تقریب در فکر تبعیت علمی از اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بود.
محمدی اظهارکرد با ذکر این مطلب که این پیش کنگره مقدمه‎ای برای برگزاری کنگره بین‎المللی است که در آینده با مشارکت مجمع جهانی تقریب مداهب اسلامی برگزار می‎شود، اظهارکرد: یکی از فعالیت‎هایی که در حال حاضر درحال انجام است، احیای تراث و آثار ایشان است.
captcha