ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد خوجه‌های تانزانیا + عکس
کد خبر: 3609052
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد خوجه‌های تانزانیا + عکس

گروه بین‌الملل: مسجد جامع شیعیان خوجه اثنی عشری تانزانیا 20 خردادماه، میزبان ضیافت افطار با حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف اسلامی بود.

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس

رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: به ابتکار فدراسیون «شیعیان خوجه اثنی عشری» تانزانیا 20 خردادماه مراسمی با عنوان افطاری «ادیان و مذاهب» در مسجد جامع شیعیان «دارالسلام» برگزار شد.
در این مراسم ابتدا نماز جماعت با حضور پیروان مذاهب مختلف اسلامی برگزار و در ادامه افطاری در حسینیه این مسجد صرف شد.
علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه تانزانیا و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در مراسم افطار دارالسلام حضور یافتند.
در این مراسم که پیروان دین اسلام و مسیحیت شرکت داشتند، ابتدا پاتریک جان سولومون، کشیش مسیحی عضو کمیته صلح برای ادیان تانزانیا سخنرانی و سلام اسقف اعظم این کشور را به مسلمانان روزه‌دار ابلاغ کرد.
وی این افطاری را سمبل همکاری ادیان در راستای گسترش دوستی و برادری ذکر کرد و در ادامه شیخ سالم موسی الهادی، شیخ بزرگ دارالسلام نیز طی سخنانی حضور مذاهب مختلف اسلامی از شافعی، مالکی، شیعه و سنی، بهره، اسماعیلی، اباضی و حتی مسیحیان را بیانگر وحدت انسانی دانست که مورد سفارش اسلام است.
شیخ ابوبکر زبیری، مفتی تانزانیا نیز در این جلسه سخنرانی کرد و با قرائت آیه 8 سوره ممتحنه«لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ: [اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‌‌اند، باز نمى‌دارد که با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست مى‌دارد»، گفت: دین اسلام، دین محبت و صلح است که تعامل با سایر ادیان را سفارش کرده است.
وی ابتکار شیعیان را در برگزاری این افطاری ستود و آن را نشانه وحدت اسلامی و ملی دانست.
سخنران بعدی مراسم عظیم دوجی، رئیس فدراسیون شیعیان خوجه اثنی عشری بود که تأکید کرد: در اسلام مانند مسیحیت مذاهب مختلفی وجود دارد؛ اما اختلافات مذاهب اسلامی بسیار کم و در اصول اختلافی ندارند؛ اما در عین حال پیروان ادیان دارای اختلافاتی درون دینی و همچنین با سایر ادیان دارای اختلافاتی هستند.
وی افزود: این اختلافات امری طبیعی است که باید آن را درک کرد و با درک اختلافات می‌توانیم در کنار هم زندگی کنیم.
عظیم دوجی همچنین تصریح کرد: مراسم افطاری امروز برای آن است که نشان دهد رمضان ماه خدا است و روزه برای رسیدن به جوهر انسانیت و نشانه وحدت انسانی است.
موسی فرهنگ، سفیر ایران در تانزانیا نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود که ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این افطاری، اسلام را دین انسان‌دوستی، محبت و تعامل برشمرد و با اشاره به جنایاتی که به نام اسلام علیه بشریت انجام می‌شود، افزود: عاملان این جنایت‌ها بویی از اسلام نبرده‌اند.
وی در پایان توجه به وضعیت شهروندان یمن، سوریه و فلسطین را خواستار شد.
علی دینا، سخنران پایانی مراسم افطاری تانزانیا نیز با ذکر آیات و روایات، اختلاف را نتیجه وسوسه شیطانی دانست و شیطان را دشمن آشکار انسان توصیف و اظهار کرد: در ماه رمضان شیاطین در غل و زنجیر هستند و این ماه بهترین فرصت برای عمل صالح و اعمال خیر و ماه اخوت، برادری و دوستی است.
 مراسم دارالسلام با دعای شیخ اباصالح، از علمای مسلمان تانزانیا خاتمه یافت.

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس

ضیافت افطار «ادیان و مذاهب» در مسجد شیعیان تانزانیا + عکس
captcha